När, under vilka veckor?
v. 35-36
Vad ska vi göra
Skriva en text, för hand, max en A4, gärna kortare, om våra förväntningar inför engelskan i åk 7.
Spela in en kort video (2-5 minuter) där vi pratar om förväntningarna (och kanske tankar och information om vad vi själva behöver för att lyckas vårt bästa).
Hur ska vi arbeta?
Fia visar Slides med introduktion i området.
Eleverna börjar skriva i sina notebooks på lektionen.
Det finns två till tre hela lektionstimmar att skriva sin text och spela in sin video. De som behöver mer tid får det på fen och/eller studietid (tisdagsmorgnar). Det är inte meningen att arbetet ska ske hemma! (men den som hellre vill spela in sin film hemma får givetvis göra det).
Här är några förslag på saker att ta upp/sätt att börja, från lektionerna:
——————————————–
My expectations.
Your best tool is called ‘because’! Use it frequently!
The general expectations I have for English this year are…
(explain the feelings you have/what you think will happen etc)
I expect my teacher to…
- Give good feedback
- Listen to the students
- Teach so that everyone understands
- Create fun and flexible assignments
- Have a positive attitude
- Not give homework
I expect me to…
- Do my best
- Set a new goal (explain the goal)
- Get better at (explain what)
- Have a good/great attitude
I expect the content of the English classes to…
- Be tough/difficult/fun/easy (explain why)
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
v. 35
- uppstart, instruktioner, samla idéer till text/video.
- skriva sin text
v. 36
- skriva klart sin text
- spela in sin video
- lämna in i Classroom
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
3 – Muntlig framställning Formulera sig och kommunicera i tal |
|
|
|
4 – Skriftlig framställning Formulera sig och kommunicera i skrift |
|
|
|
5 – Visa förståelse |
|
|
|
5 – Följa instruktioner |
|
|
|
5 – Använda språkliga strategier för att förstå |
|
|
|
5 – Använda språkliga strategier för att göra sig förstådd |
|
|
|
______________________________________________
Sammanhang och aktualitet
En uppvärmningsövning för att lära känna er, för att synliggöra olika behov och förväntningar.
Centralt innehåll från kursplanen
- Aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden.
- Åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
- Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och förklaringar.
-
-
Förankring i kursplanens syfte
Övergripande mål från LGR11 2.2