Neptunus veckobrev v.11

Hej alla härliga Neptunusar!

Nu har ännu en vecka kommit till ända! Veckan har bjudit på många roliga saker: Friluftsliv vid vindskyddet, arbeta med nya appen Bingel, bokstaven Ff, första VIM-tillfället för terminen, fortsatt arbetet med multiplikation och division samt avslutat arbetet om nordisk mytologi. Det var roligt att få träffas i VIM-grupperna igen! Syftet med VIM är att skapa trygghet och sammanhållning på Mellangården. Den här omgången av VIM kommer framförallt att handla om unga på nätet.

 

Kunskaper

Matematik

I matematiken har vi fortsatt arbeta med kapitlet om multiplikation och division. Vi har arbetat med begreppet dubbelt, gruppera i lika stora grupper, dela lika och hälften. 

 

Svenska

Denna vecka har vi fortsatt vårt skrivprojekt, Ön. Vi skrev kapitel 3 och det blev en spännande fortsättning på vår redan påbörjade berättelse. Den här gången skulle vi beskriva vad vi såg på ön, vilka lukter vi kände, vilka ljud vi hörde och vad vi hade för känsla i kroppen. Det ska bli så intressant att få läsa fortsättningen. 

Vi har också arbetat med Den magiska kulan och bokstaven Ff. Vi har pratat om vad orden SANT och FALSKT betyder. Vi sa sant- och falsktmeningar och eleverna skulle svara på vad de tänkte om olika påståenden tex:

Fiskmås är en fisk 

Fjärilar har fjädrar

Fiskar har fjäll

Fem myror är fler än fyra elefanter

 

SO

I veckan har vi avslutat temat om nordisk mytologi. Temat avslutades med att vi dramatiserade de olika berättelserna om varför veckodagarna heter som de gör. Eleverna blev indelade i mindre grupper och varje grupp fick en veckodag var att djupdyka i. De fick titta på “Gudar och badkar” och utifrån den filmen skapa en mindre sketch som visa för resten av klassen. Vilken kreativitet och samarbetsförmåga!

Bingel

Vi har fått testa ett nytt digitalt läromedel, det heter Bingel. Med Bingel kan vi på ett roligt och lustfyllt sätt öva färdighetsträning. Eleverna gör uppgifter som vi pedagoger lagt upp, det innebär att det också är lätt för oss att anpassa uppgifter efter elevernas behov. I Bingel har eleverna dessutom en avatar som de kan köpa kläder, frisyrer, djur och annat till. Men för att få Ping Ping (pengar) i spelet behöver de klara av uppgifterna vi har tilldelat dem. Eleverna har verkligen uppskattat spelet! 

Vi tycker att det är väldigt roligt att eleverna uppskattar Bingel. Däremot har vi sagt att det är något vi arbetar med framförallt i skolan. Vi kommer dock att skicka med en del uppgifter hem. Men då säger vi till!

 

Friluftsliv

Under friluftslivet begav vi oss till vindskyddet. Det ligger på berget ovanför slänten. Där blev eleverna indelade i grupper och leka 36-leken. Alla grupper fick en spelplan med hela alfabetet på. En i gruppen slog tärningen, de gick antal steg tärningen visade på spelplanen och hamnade på en bokstav. I skogen satt det uppe flera lappar med bokstäver och uppdrag på. Uppgiften var att finna den bokstav man hamnat på och genomföra uppdraget. 

 

VIM

Under första VIM-tillfället pratade vi om elevernas nätvanor och vad de brukar använda internet till. Det kom fram många kloka tankar kring det. Vi kommer nu under 4 veckor att arbeta med materialet Lajka som prinsparets stiftelse har tagit fram. På hemsidan www.lajka.prinsparetsstiftelse.se står det såhär om materialet:

“Målet med Lajka är att ge barnen ökade verktyg, kunskap och förståelse för hur nätvardagen påverkar individen och samhället på olika sätt. De verkliga vinnarna med Lajka är eleverna. Det är vi vuxna som har försett eleverna med mobiler och ändlöst internet. Och det är vi vuxna som måste hjälpa eleverna att forma hur dessa ska hanteras på bästa sätt. Nätet består av många lockelser och konkurrerar med annat som också är viktigt i ungas liv. Med mer kunskap kan unga göra bättre välinformerade val och på så sätt kan Lajka hjälpa unga människor att skapa ett hälsosammare liv på nätet.”

Idrott

På idrotten var det Melodifestivalfokus!

Elevernas ansvar och inflytande

Information från fritids

Nu är det dags att göra er anmälan inför Påsklovet v.15

Vi önskar att ni skriver Närvaro i kommentarsfältet samt skriver in aktuella tider om ni är i behov av Fritidsomsorg alt. att ni tar bort tider samt skriver Ledig i kommentarsfältet om ni är lediga. Viktigt att kommentaren närvaro/ledig skrivs in. 

Observera att torsdag 9/4 (skärtorsdagen) stänger vi 15.00 och att fredag 10/4 (långfredag) samt måndag 13/4 (annandag påsk) är fritids och skola stängt. 

Vi behöver ha in er anmälan absolut senast söndag 22 mars för att kunna bemanna korrekt. 

Hälsningar Fritids och Klubben

 

Läxa: 

  • Den magiska kulan  – läsebok kap. 21  “Tyvärr, tyvärr” s.90-93 samt läxboken s.23.
  • Bokstavspåsen – Denna vecka har Ingela och Daniel fått i uppgift att hitta föremål på nästa veckas bokstav. Spännande att se vad de hittar på! 

 

Information inför vecka v.12

Måndag: Idrott – eleverna behöver ha med sig ombyte och handduk. 

Tisdag

Onsdag

Torsdag: Läsläxa tillbaka. 

Fredag: Läxan delas ut.   

 

Kommande händelser:

  • v.15 – Påsklov

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

 

Ingela, Daniel och Christina

 

ingela.eriksson@lemshaga.se

daniel.ekmark@lemshaga.se

christina.langstedt@lemshaga.se

 

Klasstelefon: 08-586 313 01

Fritids: 08-586 313 27

 

8 kommentarer

Kommenteringen är stängd.