Neptunus veckobrev v.15

Hej alla i Neptunus!

Tack för en härlig vecka! Härligt att ses efter ett skönt påsklov. Från denna vecka och fram till slutet av maj kommer Hanan göra sin praktik hos den gröna gruppen. De känner henne sen innan och hon kommer främst hålla i svenska och matematik lektionerna. Jag (Sara) kommer också självklart vara på plats. Vi hälsar Hanan varmt välkommen!

Svenska

Vi har arbetat med bokstaven J och denna vecka var det Elvira och Camilla som presenterade bokstavspåsen. Vi fick lära oss bygga meningar med bland annat orden jord, jordgubbe, julgran, jacka, jeans, jaguar och jojo.

Bokstavsljudet J kan stavas på många olika sätt. Vi samlande ordbilder och sorterade dom efter hur de stavades.

Nästa vecka ska Hanan ta med sig bokstavspåsen, så får vi se vilken bokstav vi ska jobba med då!

Friluftsliv/ NO

På veckans friluftsliv var det dags att plantera! Vad, undrar ni kanske då? Det fick ingen veta… Barnen fick rita av sitt frö och skriva sin hypotes kring vad de trodde skulle växa. De berättade ivrigt om sina planteringserfarenheter och många visste att om ett frö ska kunna gro och växa, behöver den jord, sol, vatten och koldioxid. Vi pratade om vattnets kretslopp, växthuseffekten och kopplade det till vårt eko-exprement där vi skapat ett eget ekosystem. Det blir spännande att följa våra planteringar och se vad som kommer upp!

Vi hade även två till stationer under friluftslivet där vi gjorde våra nummerlappar till det efterlängtade skolloppet som går av stapeln den 5 Maj. De fick även leka ett rörelsespel.

Vi har även arbetat solen, jorden och månen och hur de rör sig i förhållande till varandra. Vi har pratat om månens olika faser. Varför ser månen olika ut? Vad är halvmåne? Och varför ser man ibland hela månen och ibland bara en liten remsa? Det är frågor vi bland annat undersökte. Vi tittade på film, läste ur en bok och skapade egna modeller för solen, jorden och månen och hur de rör sig.

Matematik

Vi arbetar med talen upp till 100 och övat på att sortera och ordna tal från det minsta till det största och tvärt om. Vi har arbetat med det matematiska tecknet för större än och mindre än( < >). Vi brukar kalla det för ett “krokodilgap” och att det alltid vill sluka det största talet. Vi lekte olika sorteringsövningar som övade förståelsen för tiotal och ental och talens värde.

Vi kan sortera tal på olika sätt. Från minst till störst eller från störst till minst.

Bild

Fantasin har inga gränser!
Vi inspireras av varandra! Jag hade tagit med mig några av mina nya akvareller för att inspirera eleverna och så kom jag hem med ännu mer inspiration från dem! Dagens lektion handlade om lekfullhet, att skapa mandalas med motiv och mönster som kommer spontant inifrån oss själva (i stället för att fylla i färdiga förlagor…)
Vi skissade först våra mönster med skisspennor och målade med akvarell och tunna penslar. Finmotorik, färgkomposition, fantasi och rörelse…
Hälsningar Cissi

Skola och hem

Läsutmaning på Lemshaga 2/4 – 19/4:

Vi har varit med Lemshagas planeter (klasser) läsutmaning, där det går att vinna en mysig lektion med fika. Så glöm inte att ta med ert  läsprotokoll på måndag!

Projektavslutning 29/4 – Rymden

Tack för att ni vill vara med och bidra till vår avslutning av vårt rymd-tema! Vi skickar ut barnens idéer till klassföräldrarna. Barnen kommer att få klä ut sig på temat- rymden. Vi kommer även skapa olika acessoarer som de kan ha på sig under dagen här på skolan. Så har man inget hemma som passar att klä ut sig med, så kommer barnen ändå skapa något som det kan ha på sig under dagen. Vår avslutning kommer ske vecka 17 torsdagen den 29/4. Vi ser fram emot en härlig dag!

Läsläxan

Ny läsläxa från och med nästa fredag vecka 16. Mer information kommer i nästa veckobrev!

 

Nästa vecka:

Måndag: Bokstavspåsen
Tisdag: Sovmorgon/fritids
Onsdag: Idrott
Torsdag:Läsläxan lämnas in. Bild för de gröna och musik för båda grupperna.
Fredag: Nya läsläxan delas ut.

Trevlig Helg!/ Sara, Camilla och Mattias