Neptunus veckobrev v.16

Hej alla fina Neptunusfamiljer!

Vilken härlig vecka vi har haft! Alla riktigt njuter av dessa soliga dagar med varmare temperaturer. Nu står krokusarna i full blom!

Matematik

Vi fick besök av Josefine denna vecka och vi har arbetat med problemlösning på olika sätt. Inom de olika uppgifterna har vi arbetat med begreppen skillnad, del- helhet, likheter samt fler/färre.

Svenska

Vi har fortsatt att läsa i Ronja och hon har precis fått träffa Birk. När vi läser möter vi ofta ord som vi behöver stanna upp vid och tänka kring. Ett sådant ord var hosor som vi alla undrade vad det kunde vara. Frida B´s pappa Mikael var på besök just då och vi fick lära oss av honom att hosor var föregångaren till dagens byxor!

Vi har fortsatt arbeta med våra rymdsagor och har börjat på kapitel 3 som har rubriken “Landningen”. Då får vi fantisera kring hur själva landningen gick till och hur miljön ser ut på den planet/måne som vi landat på. Mycket spännande och era barn har väldigt mycket härlig fantasi!

Miljöhjältar

Vi är glada att få berätta om vårt nya projekt som vi kallar “Miljöhjältar”. Vi har pratat om filmen vi såg vid vårt besök på Cosmonova och hur astronauterna kunde se hur vissa delar av jorden som förut var skadad av miljöförstöring, faktiskt började må bättre och få tillbaka sin växtlighet samt renare vatten. Det tycker vi är fantastiskt och belyser verkligen att vi kan göra skillnad! Vi har pratat och diskuterat vad vi redan gör bra för att vara rädda om vår värld, men också vad vi mer kan göra. Exempel på idéer från barnen var att cykla till skolan, stänga av kranen när vi borstar tänderna, släcka lamporna, inte slänga skräp i naturen osv…

Vi har fått möta Charlie och Lola som var bekanta för många, som berättar om återvinning och hur man kan lämna in gammalt skräp som sedan kan få bli nya saker. Gamla tidningar kan bli nya tidningar, papper, äggkartonger osv..

 

 

 

Charlie och Lola gör ett projekt i skolan där de tillsammans samlar in skräp som de återvinner och samlar “löv” på ett träd. Vi blev inspirerade och har nu också bestämt att vi vill och vara miljöhjältar och återvinna vårt skräp!

 

 

 

 

 

 

Vi har kategoriserat sopor i olika grupper;

  • glas
  • plast
  • batterier
  • kläder
  • papper
  • pantburkar
  • konservburkar (aluminium)
  • glödlampor
  • övrigt

För att få sätta upp ett löv i vårt samlarträd så behöver man samla in 40 av någon sort (tex; 40 pantburkar, 40 tidningar osv). Man tar ett kort på sig själv när man lämnar in sina soporna till återvinningen och sedan får ni föräldrar maila in bilden till mig, Sara (röd grupp) eller Cissi (grön grupp). Där skriver ni kort vad barnet har samlat in och återvunnit så vi vet om hen ska få sätta upp ett blad eller flera. (Ni ska därför inte ta hit något skräp utan bara ta kort på när ni återvinner det).

Vi tycker det här är ett jättekul projekt som går väl ihop med att vi faktiskt är en “grön flagg” skola och barnen är så taggade! De började samla in skräp på skolgården på en gång!

Läsläxan

På onsdag lämnar vi in läsläxan för sista gången i vår läsebok “Den magiska kulan”. Vi ska nu börja ett nytt läsprojekt där eleverna får välja en bok tillsammans med er föräldrar. Vi hjälper självklart till med att välja bok som de kan få låna här på skolan om ni har svårt att hitta en lämplig bok hemma. Hur går detta till då? Jo…

Välj en bok hemma eller i skolan på lämplig nivå. (inte för svår och inte för lätt). Läs 15 min högt för en vuxen vid minst tre tillfällen varje vecka. Efter läsningen samtalar ni om innehållet med hjälp av de fem ”läsfixarna”
som finns inklistrade längst bak i läsloggen. Välj en av figurerna varje gång. I läsloggen ska läsningen dokumenteras (titel, datum, antal sidor och den vuxnes namn). Läsloggen och den bok som eleven läser i tas med varje onsdag till skolan. Då redovisas läsningen och vi samtalar om böckernas innehåll. När en bok är utläst får eleven klippa en remsa som är lika tjock som bokens rygg. De får även skriva en bokrecension. Vi sätter upp remsorna på väggen och samlar till en sk ”lästårta”.  Sista skoldagen äter vi en rulltårta som är lika lång som ”tjockleken” på alla böcker vi gemensamt har läst”.

Så här kan ni använda “läsfixarna”: Förslag på frågor.

Cowboyen: Hur kan du sammanfatta det du har läst? Vad är det viktigaste?

Spågumman: Vad tror du kommer hända i nästa kapitel/ nästa gång vi läser?

Konstnären: Vilka bilder ser du inom dig när du läser? Beskriv en plats eller person.

Reportern: Är det något du undrar över i texten?

Detektiven: Finns det några ord som du inte förstår?

Barnen kommer att få en anteckningsbok på onsdag som kommer att fungera som förra läxboken där tankar och reflektioner (elevernas dokumentation) kring vad de läst skall skrivas ner.

Vårparad

På fredag kommer vi att vårstäda vår skolgård. Detta kommer avslutas med en hattparad där vi på mellangården har som tradition att skapa våra egna hattar! På onsdag kommer vi att göra detta och vi tycker att det passar perfekt att göra dom av återvunnet material nu när vi arbetar med återvinning. Om det är så att barnen har någon speciell burk, toarulle eller något annat “skräp” som passar bra att göra hattar av, så får de gärna ta med det hit till skolan senast onsdag.

Besök

Något riktigt spännande som kommer hända nästa vecka på måndag är att vi ska få ett hemligt besök från England! Vilka de är eller vad de heter förblir hemligt…

Fritids

Snart är det dags för lov!
För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids.
Fyll i formuläret i länken nedan och kom ihåg att trycka på spara.
Vi har ett sista anmälningsdatum 30/4.
Fritids har öppet kl 7.30-17.00.
Notera att vi stänger 15.00 dag före röd dag och afton. Detta infaller onsdag 9/5, tisdag 5/6 och dag före midsommarafton 21/6. Notera även i kalendern att Fritids har stängt för planering 13-14/8.
Mvh Fritids

Nästa vecka:
måndag: Veckans bokstav Xx
tisdag: Vi skriver på våra rymdsagor
onsdag: Förhör av läsläxan “Succéshowen” och vi går igenom vårt nya läsprojekt.
torsdag: Idrott för båda grupperna. Ett tips till gröna gruppen som har idrott direkt på morgonen; kom gärna ombytta och tag med vanlig kläder till ombytet efter idrotten så sparar ni tid.
fredag: Röda gruppen har dans, gröna gruppen har engelska. Vi städar vår skolgård och har hattparad!

Trevlig helg i vårsolen!

/ Sara, Cissi, Nick och Vincent

En kommentar

  • Frida B med mamma säger:

    Frida och Annelie tycker det är toppen med det nya miljöprojektet. ☀️.

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']