Neptunus veckobrev v. 16

Hej alla fina i Neptunus,

Den här veckan har vi som ni vet haft besök av Hannan i klassen då hon gör sin praktik tillsammans med Neptunus grön. Något som såklart har varit toppen då vi fått extra hjälp i klassrummen under veckan. Vi har även denna vecka delat ut en ny läsläxa som vi pratade om under föräldramötet då vi har läst klart boken Den magiska kulan. NI hittar info i veckobrevet samt under information hur detta ska gå till. Läsläxan lämnas såklart in på torsdagar som vanligt.

Kunskaper:

Sv – Rymdresan

Den här veckan har vi kämpat på med våra rymdberättelser. Eleverna har varit så engagerade i sitt arbete genom att både lyckas kunna komma på och använda sin fantasi till att formulera och rita bilder till sin text.

Det har blivit ett fantastisk resultat och vägen dit har varit så lärorik för alla. I boken har vi alla skrivit 6 kapitel utifrån frågeställningar för att få en röd tråd genom hela berättelsen. Några har jobbat enskilt medan andra har jobbat i mindre grupper om 2-3.

Eleverna längtar nu efter att få läsa eller hör sin bok läsas upp för sina kompisarna och vi är alla så nyfikna på att få höra allas berättelser.

Kursplanens centrala innehåll i Svenska.

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.

  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.

  

      

Sv – Rekordskolan

Tillsammans läser vi just nu boken Rekordskolan. Med hjälp av den kommer vi att jobba med lässtrategierna, Spågumman, Konstnären Reporter, Cowboyen och Detektiven.

Under fredagen tittade vi i röd på framsidan av boken för att kunna spå med hjälp av spågumman vad vi tror den kommer att  kunna handla om. Eleverna sa bland annat:

Jag tror att det kommer handla om 1 tjej och 2 killar.

Jag tror det kommer vara något om att slå rekord.

De kommer åka båt över vattnet till en ö.

De kommer spela schack.

Att det tre barn som bor på ett barnhem som ska rymma. Dom måste ta en båt från barnhemmet.

Därefter fick de även med lässtrategin Konstnären rita en bild kring deras tankar om vad som kommer att hända i boken.

Denna veckans läxa handlar just om dessa två lässtrategier. Eleverna kommer tillsammans med er att få välja en bok att läsa och innan ni börjar läsa så vill vi att ni funderar kring vad ni tror att boken kommer att handla om samt rita en bild. Så här ser veckans läxa ut. Alla elever har idag (fredag) fått ett häfte med sig hem med alla lässtrategier som vi kommer att jobba med fram till sommarlovet. Häftet samt boken tas med till skolan under torsdagen.

Ma – talen till 100 och statistik

Den här veckan har vi arbetat med talen 0-100 genom att skapa olika talföljder samt pratat om jämna och uddatal.

Talföljder har vi tidigare pratat om och eleverna var snabba på att hittade många olika då vi samlades på mattan kring en stor hundraruta. Eleverna pratade ihop sig i par om vilken talföljd som de vill presentera för gruppen.

Vi pratade även om att en talföljd kan gå både uppåt och nedåt. Eleverna hittade 100, 90, 80, 70, 60 … , 5, 10, 15, 25 … , 7, 17, 27, 37 … , 12, 24, 36, 48 … , vi samtalade även om hur mycket som var mellan varje tal och vi kunde även hitta multiplikationstabellen som en talföljd. Vilka talföljder kan ni hitta hemma? samt hur mycket är det mellan varje tal?

Nästa tillfälle handlade om Jämna tal följt av udda tal. Boken presenterar ofta uppgifter som innehåller kakor eller muffins vilket gjorde att vi överraskade eleverna med kakor till denna lektion.

Vi tittade på hur vi kunde veta om ett tal är udda eller jamnt. Eleverna sa då att om man kan dela sitt tal med sin kompis så är det jämnt men om det blir orättvist när vi delar ex talet 7 som blir 4 och 3 så är det inte ett jämnt tal utan ett udda. Vi tittade även på hur vi kan se om ett större tal är jämnt eller udda genom att bara titta på entalet.

För att öka vår förståelse kring begrepp udda tal och jämna tal så tittade vi även på Livet i Mattelandet om begreppen. Här kommer två länkar för dig som inte var här:

Jämna tal

Udda tal

 

Under fredagen startade vi upp ett nytt kapitel kring statistik. Tillsammans pratade vi om vad ordet betydde och hur vi skulle kunna göra olika undersökningar i klassen. Vi valde att se över hur många husdjur vi har i släkten, något som visade sig vara väldig många för några med andra hade något färre eller inget alls.

När vi hade skapat vårt diagram så funderade vi kring vem som hade flest djur, vem som hade minst antal djur, var det några som hade lika många djur, vilka kompisar har färre djur än 5 samt vilka kompisar har fler djur än 5. Därefter skapade vi ett “levande” diagram över hur våra växter växer just nu i klassrummet. Några elevers växter hade börjat titta fram medan andra forfarande gömde sig i jorden. (Missade tyvärr att ta bild på det)

 Idrott – skolloppet

Just nu så förbereder vi oss på skolloppet på Mellangården. Under förra veckan skapade vi nummerlappar till oss själva och under den här veckan har vi börjat öva på en gemensam dans som uppvärmning inför denna dag. Om ni känner att ni vill öva lite extra där hemma så kommer här en länk till den berömda låte YMCA: https://www.youtube.com/watch?v=xU5ikYwR3QQ

Skola hem:

Information:

Under vecka 19 kommer inte någon skolverksamhet att pågå pga studiedagar och lovdagar. Vilket betyder att man får vara ledig hela veckan utan att ansöka om ledighet.
Fritids/klubbens öppettider och tillgänglighet är även begränsad, se nedan:

Måndag 10/5. SEPARAT ANMÄLAN KRÄVS, via mail pga att all ordinarie personal är på fortbildning. Se tidigare utskick på SS av skolledningen.

Tisdag 11/5, Fritids/klubben öppet som vanligt.
Onsdag 12/5, Fritids/klubben öppet, stänger 15.00 pga dag före röd dag.

Torsdag 13/5, Stängt pga röd dag.
Fredag 14/5, Stängt pga lovdag i kompensation för 6/6 som sker på helgdag detta år.

Ni gör er anmälan ang. tis-ons i SchoolSoft, under kommentar från vårdnadshavare skriver ni Närvaro alt. Ledig. Vi behöver er anmälan senast 26/4.

Hälsningar Fritids och Klubben

Nästa vecka v. 17:

Måndag:
Tisdag: Sovmorgon, Vi skapar “rymdögon/öron” ta med material om du vill.
Onsdag: idrott
Torsdag: Projektavslut av Rymden egen lunchmatsäck tas med denna dag se info nedan.
Fredag: Ny läsläxa delas ut, Lässtrategierna: Reportern och Konstnären. Städdag på MG se info nedan. Fritids stänger 15.00.

Projektavslut – Rymden

Så här kommer vår projektavslutning se ut:

  • Vi startar morgonen i ett av klassrummen med en gemensam sagostund. De som vill får läsa eller får sin bok uppläst av oss pedagoger för klassen.
  • Därefter går vi iväg till scoutstugan för gemensam lek och lunch med egen lunchmatsäck.
  • Efter lunch går vi tillbaka till klassrummet för gemensamt fika, filmstund och disco. Dagen avslutas ca kl 14.00 i klassrummet.

Vi kommer under tisdagen göra “rymdögon/öron” utifrån elevernas önskemål så om man önskar något speciellt så får ni gärna ta med er det till skolan under tisdagen.

Denna dag får de som vill vara utklädda till rymdvarelser eller astronauter. Inga masker får användas denna dag.

Städdag på Mellangården

På fredag är det dags för vår årliga vårstädning. Alla elever på MG kommer att hjälpas åt att städa och rensa på vår skolgård.  I samband med städningen brukar vi ha hattparaden men tyvärr får vi avstå från det även i år. Till den här dagen kan ni som vill och har möjligt ta med sig egna trädgårdshandskar och en kratta.

Läxa – Lässtrategier

Nu har vi läst ut “Den magiska kulan” och det är dags att läsa egna böcker hemma som vi pratade om under föräldramötet. Här kommer lite info om hur ni ska gå tillväga. Tänk på att välja en bok som passar ditt barn. Fråga gärna på biblioteket om ni behöver hjälp med en ny bok.

  • Du läser minst 10 minuter under 3 dagar (såklart vll vi att ni läser så många dagar som möjligt).
  • Du besvarar frågor utifrån två lässtrategier varje vecka. De strategier ni kommer möta är, Spågumman, Konstnären Reporter, Cowboyen och Detektiven.
  • Alla elever har fått varsitt häfte med sig hem under fredagen.
  • Varje torsdag tar du med dig ditt häfte samt läsebok för att kunna presentera för dina kompisar.
  • Om du inte var här under fredagen så kan du skriva ut häftet här eller vänta tills på måndag. Läsprojekt med läsfixarna
  • Veckans läsläxa är Spågumman och Konstnären se bilder nedan:

 

Blänkar:

5/5 – Skolloppet till förmån för Hjärnfonden

10/5 – Studiedag. Fritids stänger inte, men ingen ordinarie fritidspersonal arbetar i barngruppen den här dagen. Istället bemannas verksamheten med tillfälliga vikarier. För er med behov av fritidsomsorg måndag 10 maj, ber vi er maila detta till fritids@lemshaga.se senast måndag 26/4, meddela även närvarotider samt ev behov av specialkost. De barn som inte meddelat närvaro, förväntas vara lediga.

11-12/5 – Studiedag för lärarna, fritids öppet.

13-14/5 – Kristi himmelsfärdsdag + klämdag, skola och fritids stängd.

11/6 – Sommaravslutning.

Trevlig helg

Camilla, Sara och Mattias

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.