Neptunus veckobrev v. 18

Hej alla fantastiska familjer i Neptunus,

Veckan har bara susat förbi och som ni fick höra så blev det ingen skolans dag då regnet och snön spelade oss ett spratt under onsdagen. Vi kommer därför flytta fram denna dag till sista skolveckan och hoppas då på fantastiskt väder så att vi ska kunna fira denna dag med rörelseglädje.

Kunskaper:

Ma – Klockan

Denna vecka har vi tittat närmare på klockan. Vilka visare finns på klockan? Vad är det dessa visare bestämmer? Hur kan tid upplevas? Hur lång är en timme, en kvart eller en minut egentligen? Vad hinner vi med att göra under den tiden? Tid är så mycket mer än att bara lära sig klockan. Även då klockan självklart är en stor del.

Vi började med att titta på hur klockan ser ut och började göra våra egna små klockar. Då många redan visst hur den analoga klockan fungerade och kunde berätta om att klockan var kl 1 eller kl 2 på dagen. Så introducerade vi även den digitala klockan. Så under kl 1 på den analoga klockan så döljer sig kl 13 som då blir den digitala tiden på dagen.

Vi fortsatte veckan med tidsuppfattning samt att kunna jämföra tid. Vi tittade även under veckan på fem korta program från Tidsakuten på UR, där de förklara timmar, minuter och halvtimmar samt tidsdifferens. Titta gärna på dessa om du inte har varit på plats under veckan.

SO – Trafik

Den här veckan har vi startat upp ett nytt projekt i So kring trafik. I kursplanen för So åk 1-3 i det centrala innehållet står det att vi tillsammans ska samtala om:

  • Trafikregler och hur man beter sig i trafiken på ett säkert sätt.

  • Yrken och verksamheter i närområdet.

  • Att flytta inom ett land och mellan länder. Vad detta kan ha för orsaker och få för konsekvenser.

  • Samhällsfunktioner och samhällsservice i närsamhället, till exempel polis och bibliotek.

Vi har under veckan pratat om vart vi bor någonstans. Vilket land bor vi i? Vad heter vår huvudstad? Vilket landskap tillhör vi? På vilken adress bor du? Hur tar du dig till skolan? Har du sett några vägskyltar påväg till skolan och vad tror du att dessa betyder?

För att höra lite mer om hur vi elever kan påverka vår väg till och från skolan tittade vi även på Gatsmart – Korsa gatan. 

Vi har även startat upp vårt bygge kring Gustavsberg! Vi kommer här tillsammans börja bygga byggnader som är viktiga eller intressanta för oss. Samt skapa vägar, rondeller vägmärken mm. för att kunna skapa vårt egna Gustavsberg.

Det ska bli spännande att se hur vår kommun kommer växa fram. Under fredagen startade vi upp att skissa våra byggnader samt bygga dem av spillmaterial från slöjden. Vi kommer under veckan efter lovet göra klart alla byggnader samt göra vägar och skyltar.

För att vi ska kunna skapa våra vägmärken så kommer vi behöver flera korkar från mjölk/juice eller yoghurt förpackningar så vore toppen om ni ville hjälpa oss att samla hemma och ta med till skolan efter lovet.

Om du skulle vilja komma och berätta om ditt yrke i kommunen som polis, brandman, bibliotikarie eller sjuksköterska mm för oss så får du gärna kontakta oss eller så kanske vi kontaktar dig. Vi kan tyvärr inte bjuda in dig i klassrummet men via en meetlänk går ju alltid bra. Vi hoppas vi ses!

Skola hem:

Idrott:

Med start v. 20 kommer idrotten att flytta ut på IP. Inför dessa lektioner är det bra att ha ett par gymnastikskor samt passande kläder utifrån väder ex långa mjukisbyxor/shorts samt kortärmad tröja alt långärmad om det är kallt. Det är även bra att ta med en vattenflaska.

Kläder:

Den eviga frågan om vad man ska ha på sig. Just nu har vädret varit lite omväxlande varmt ena dagen och regn och snö nästa. Här kommer vad vi skulle rekommendera för att ert barn ska kunna vara ute och trivas under rasten.

  • I den lilla korgen på hyllan får det gärna finnas ett par strumpor, ett par byxor samt en tröja. Tänk på att inte ta med för mycket extrakläder då detta inte får plats på ert barns hylla.

Vid regn eller blött väder.

  • regnkläder: regnjacka och regnbyxor. Vid blött väder funkar tunnare skalbyxor och jacka.

Vid sol

  • Jacka eller en lite tjockare tröja.

Så ta gärna hem tjocka vantar och överdragsbyxor samt alla extra jackor och tröjor.

Nästa vecka v. 19:

Måndag: Skolan är stängd
Tisdag: fritids för de elever som har anmält närvaro
Onsdag: fritids för de elever som har anmält närvaro
Torsdag: Kristi himmelsfärd (Röd dag = Skolan är stängd)
Fredag: Skolan är stängd

Vecka 20:

Måndag: Ta med diskade mjölk/juice/yoghurt korkar till SO projektet.
Tisdag: sovmorgon/fritids
Onsdag: idrott
Torsdag: Läxa samlas in, Bild för grön grupp och Musik för röd grupp.
Fredag: Läxa delas ut

Läxa – Lässtrategier

Nu har vi läst ut “Den magiska kulan” och det är dags att läsa egna böcker hemma som vi pratade om under föräldramötet. Här kommer lite info om hur ni ska gå tillväga. Tänk på att välja en bok som passar ditt barn. Fråga gärna på biblioteket om ni behöver hjälp med en ny bok.

  • Du läser minst 10 minuter under 3 dagar (såklart vill vi att ni läser så många dagar som möjligt).
  • Du besvarar frågor utifrån två lässtrategier varje vecka. De strategier ni kommer möta är, Spågumman, Konstnären Reporter, Cowboyen och Detektiven.
  • Alla elever har fått varsitt häfte med sig hem.
  • Varje torsdag tar du med dig ditt häfte samt läsebok för att kunna presentera för dina kompisar.
  • Veckans läsläxa är Reportern och Konstnären se bilder nedan:

 

Trevlig helg

Camilla, Sara och Mattias

En poppis lek just nu är Bro Bro Breja!

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.