Neptunus veckobrev v. 2

Hej alla fina i Neptunus,

Nu har vårterminen äntligen startat igen efter ett långt jullov. Det är så härligt att få träffas igen varje dag. Den här veckan har även vintern äntligen satt fart på riktigt med snö som faktiskt ligger kvar på marken.  Under veckan har vi njutit lite extra i våra pulkabackar både vid Pluto gården men även vid Amfiteatern. Ni som vill att ert barn ska bära hjälm vid dessa aktiviter får gärna lägga en hjälm på hyllan.

Kunskaper:

NO/SO/SV – En resa bakåt i tiden

Den här veckan har vi startat upp ett nytt projekt “En resa bakåt i tiden” som tar oss hela vägen tillbaka till Big bang och hur forskare tror att världen skapades.

Vi började vår resa genom att fundera tillsammans om hur vi tror att vår jorden skapats. Eleverna funderade först enskilt och sen tillsammans i en mindre grupp. Vi använda oss av Visible thinking rutinen Chalk board där eleverna får i mindre grupper  skriva och rita utifrån vår frågeställning “Hur tror ni att jorden skapades?”. Efter ca 5 minuter får gruppen sedan gå vidare till nästa grupps papper för att se vad dom har skrivit och ritat. För att sedan fylla på med ännu mer tankar. 

 

Vi fick även se en kort film som förklarade lite kring hur allt gick till från ne.se: Big Bang hur jorden och livet skapades.

Nedan får ni se en sammanställning av alla Chalk board som eleverna i röd gjorde.

Vi forsatte sedan med att måla Big bang med kladdkritor på mörkt papper något som självklart blev fantastiskt fint.

För att få in lite spänning och Historiska riksmuseet så tittade vi på första avsnittet av Jack och Jordens utveckling. Denna serie som berättar om de olika perioderna från Big bang till vår tid kommer vi följa under de kommande veckorna.

Efter att tittat vidare på vilka djur som finns under de första perioderna Prekambrium, Kambrium och Ordovisium. Gjorde vi i mindre grupper våra egna tidslinjer som är 4,6 m långa dvs 1 m är en miljard år. Här ritar vi hur forskarna tror att allt gick till.

I filmen pratade de om fossiler som många hade sätt och till och med hade hemma. Fossiler var såklart jättespännande vilket gjorde att vi tittade på programmet: Vi lär oss om: Fossil från ne.se. Därefter så gjorde vi våra egna lotsas fossiler för att skapa egna avtryck från de djur som vi fått höra om under dessa tre perioder. Vi får se på måndag om alla har lyckats torka.

Charlie var snäll och tog med sig fossiler som vi fick titta på i samlingen och därefter fick vi under sista lektionen några i taget titta på dem med lupp.

  

 Ma – Längd och höjd

Vi har tillsammans under veckan börjat att mäta olika saker med hjälp av gem, klossar, tumme, hand, fot och famn. Detta för att uppmärksamma hur man kunde mäta förr i tiden. Men även för att få en förståelse för begreppet enhet och ungefär. Vi har även uppmärksammat begreppen höjd, högre, lägre och längd, längre och kortare.

Idrott – rörelse och samarbete

Under idrotten hade Gottis planerat tre roliga lekar, vi hjälpte även till att plocka fram och ta bort våra saker tillsammans.

I slutet av lektionen fick vi göra en utvärdering av de olika lekarna med våra tummar för att visa hur vi upplevde leken.

Skola hem:

Hörlurar:

Ni får mer än gärna ta med egna hörlurar till skolan som ert barn kan använda då de använder sin ipad. Vi har några hörlurar men inte till alla.

Hjälm:

Du får gärna ta med hjälm när du åker i backen på skolgården.

Skriv namn på alla era vantar och mössor:

För att vi ska kunna hjälpa era barn att hålla koll på sina kläder så behöver vi att ni föräldrar skriver namn på alla era saker som ni tar med till skolan. Gärna med för och efternamn samt klass om det finns plats.

Läxa:

Denna vecka har ert barn fått hem ytterligare ett läsbingo då vi vill uppmuntra läsning ur egna böcker samt även känna glädjen i att läsa ut en bok. Vi har hört att många har hittat bra böcker under jullovet och vi hoppas att ni kan läsa lite till under nästa veckan. På torsdag samlar vi in läsbingo-lappen och alla får berätta om sin bok för kompisarna. Om man vill får man även ta med sig sin bok och visa för kompisarna. Spännande att få höra vad ni väljer att läsa den här veckan.

Bedömningsstöd:

Nu är vi igång med VT – bedömningsstöd i matematik och svenska och kommer att träffa varje elev individuellt för att se hur långt hen har utvecklats i sin läsning samt taluppfattning. Bedömningsstödet har även en skriftlig del som eleverna kommer att få göra. Denna vecka har eleverna fått göra den skriftliga delen i matematik. VT-bedömningsstöd är lite svårare än HT- terminens.

Utvecklingssamtal VT, vecka 7:

Vi börjar närma oss vårens utvecklingssamtal som kommer att ligga främst under tisdag och onsdag v. 7. Tider för dessa kommer att läggas ut under fredag nästa vecka så håll utkik på school soft där du kan boka in dig på ett samtal. Inför samtalen ska även inför utvecklingssamtal fyllas i som du hittar på school soft under elevdokument.

Nästa vecka:

Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Idrottskläder tas med.
Torsdag: Läsbingo lämnas in, om man vill kan man ta med boken man läst för att visa upp den samtidigt som du berättar om boken.  Friluftsliv: Ta gärna med något varmt att dricka vi tar en gemensam paus i snön.
Fredag: Läxa delas ut.

Blänkare:

v. 7 Utvecklingssamtal framförallt kommer tiderna ligga under tisdag och onsdag.

Trevlig helg,

Camilla, Sara och Mattias

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.