Neptunus veckobrev v.20

Hej alla härliga Neptunusar!

Under veckan som gått har vi mött både regn, blåst, snö, sol och moln! Vi har också gjort bedömningsstöd i matematik, vår VFU-student Nathalie har hållit i lektioner om hållbar utveckling, gjort egna statistiska undersökningar samt avslutat boken Den magiska kulan. 

NY LÄSLÄXA! Vi vill påminna om att nu när läsläxan Den magiska kulan är slut så har eleverna istället fått med sig en läslogg hem. Eleverna ska välja en bok hemma och utifrån den boken svara på frågorna till spågumman och detektiven i läsloggen. Länk till läsloggen: Läslogg – läsfixarna

 

Svenska

I veckan har vi avslutat boken Den magiska kulan. Under sista kapitlet skulle eleverna träna på att skriva bokstäverna Zz och Qq. Eleverna fick också möta ordflätor samt med hjälp av alfabetet lista ut ett hemligt meddelande, det blev: “Snipp, snapp, snut så var boken slut. Bra jobbat!”

Eleverna har också fått skapa framsidor till sina böcker om Ön. I 10 veckor har vi haft projektet där ni tränat på att skriva, använda er fantasi och träna er läsförståelse. Ni borde verkligen vara stolta över Ön-projektet! Vilket tålamod och arbete ni har lagt ner på era texter.

 

 

Singma – Statistik

Denna vecka har vi avslutat kapitlet om statistik. Vilket också innebär att vi nu är klara med matteboken! Eleverna fick göra egna undersökningar med hjälp av diagram och tabeller. Vi undersökte bland annat vilken maträtt flest personer i klassen tycker om, vilken favoritårstid, favoritdjur, favoritfärg osv.

Vi sitter just nu med bedömningsstöden i matematik. Resultatet av dem kommer bland annat ligga till grund för resten av terminens matematikundervisning. 

 

NO – Min växt

På NO-lektionen fick eleverna studera sina planteringar vi gjorde föregående vecka. Vi dokumenterade genom att rita och skriva om vad som hade skett med vår plantering under en veckas tid. Det var stor skillnad!

 

 

SO – Livet förr och nu

I SO har vi börjat läsa om hur det var att leva för ungefär 100 år sedan. Vi fick bland annat lära oss att det var väldigt vanligt med bönder på den tiden. Men det fanns även människor som kallades torpare, fattighjoner och backstugusittare. Vi kommer att med hjälp av en tidsmaskin ta oss tillbaka och uppleva hur det var för ca 100 år sedan. Vad åt man? Hur var det att leva som barn på den här tiden? vad lekte man? Hur var det att gå i skolan? Gick alla barn i skolan? Det ska bli spännande att tillsammans få undersöka dåtiden tillsammans! Under fredagen lekte vi bland annat lekarna: Bro bro breda, blindbock, kulspel och andra lekar.

 

Arbetspass med Christinas Nathalie

Denna vecka har vi under tre arbetspass arbetat med tema hållbar utveckling och havet. Eleverna fick delta i ett digitalt ”studiebesök” på Pantamera fabrikens hemsida. Vi lärde oss mer om återvinning och pant när vi fick oss en digital rundtur på fabriken. Eleverna fick även skapa bläckfiskar av toarullar, ett hållbart och roligt pyssel. Nedskräpning av havet synliggjordes sedan genom uppgiften ”hitta skräpet” där eleverna fick skapa teckningar av havet där de även skulle rita ut skräp, som kompisarna sedan skulle peka ut och hitta.

 

Aktiviteter med Nathalie på fritidshemmet

Vi har på fritidshemmet haft flera olika aktiviteter de senaste veckorna med fokus på bland annat rörelse, variation av lekar utomhus, hållbar utveckling och estetiska uttrycksformer. Denna vecka har fokus främst legat på skapande. Nästa vecka fortsätter vi med skapande på fritidshemmet. Eleverna som deltagit i aktiviteterna från förskoleklass, årskurs 1 och årskurs 2 under dessa veckor har även fått utvärdera vilket resulterat i reviderade aktiviteter som förändrats och förbättrats utifrån elevernas idéer och önskemål.

Det är bara att fråga Nathalie om det är någonting ni undrar över eller vill veta mer om gällande hennes pedagogiska planeringar och aktiviteter, så är hon kvar på Lemshaga fram till 2 juni.

 

Hem och skola

Läxa: 

  • LäsläxaLäs den utvalda boken hemma. Svara på frågorna med hjälp av läsförståelsestrategin “Detektiven” i läsloggen. (Gör även Spågumman ifall du missat det!)
  • Eleverna kommer att få med sig sin mattebok och/eller svenska bok att arbeta klart med sådant man har missat. Dessa böcker ska med tillbaka på måndag. 

 

Information inför vecka v.21

Måndag: Studiedag – Skola och fritids är stängd.

Tisdag: Studiedag – Fritids är öppet för de elever som är i behov av fritidsomsorg. 

Onsdag: Studiedag  – Fritids är öppet för de elever som är i behov av fritidsomsorg. Stänger kl 15:00

Torsdag: Kristi himmelsfärd (skola och fritids stängd)

Fredag: Skola och fritids stängd

 

Kommande händelser:

  • 3/6 – Denna dag kommer vi försöka återskapa hur en skoldag kunde vara för 100 år sedan. Till denna dag får barnen gärna klä sig så som man såg ut på den tiden.
  • 8/6 Friluftsdag
  • 10/6 Skolavslutningen – Detta år kommer inte skolavslutningen att se ut som den brukar på Lemshaga. På grund av rådande situation kommer vi att vara i våra klassrum istället för amfiteatern och tyvärr är inga föräldrar välkomna. Skolavslutningen kommer att pågå mellan kl.9.00-10.30. Därefter är det lunch för de som är i behov av fritidsomsorg. Vi behöver planera denna dag och behöver således få reda på hur många elever som endast är här under skolavslutningen samt hur många elever som är i behov av fritidsomsorg före och efter själva skolavslutningen.

Är ni i behov av fritidsomsorg före eller/och efter skolavslutningen skriver ni på Schoolsoft under kommentar från vårdnadshavare fritids före och/eller efter, samt lägger in aktuella tider för dagen. Är ni inte i behov av fritids denna dag behöver ni skriva endast skolavslutning. Detta behöver ni ha gjort senast 24 maj. 

 

Vi vill att ni kommenterar nedan är ni läst veckobrevet, vi önskar er alla en trevlig helg!

 

Daniel, Ingela, Christina och Nathalie

 

ingela.eriksson@lemshaga.se

daniel.ekmark@lemshaga.se

christina.langstedt@lemshaga.se

 

Klasstelefon: 08-586 313 01

Fritids: 08-586 313 27

 

9 kommentarer

Kommenteringen är stängd.