Neptunus veckobrev v.20

Hej alla härliga Neptunusar,

Tiden bara springer iväg, det är inte alls långt till sommarlovet bara 14 skoldagar kvar innan sommarlovet.  Innan dess ska vi hitta på massor av roliga upplevelser tillsammans. Redan nästa vecka händer det två spännande upplevelser. På måndag kommer 10 besökare till Lemshaga från tre olika skolor för att få uppleva hur vi arbetar i Neptunus här på Lemshaga. På onsdagen så har vi också en händelserik dag framför oss då vi under denna dag åker iväg som Miljöhjältar till en strand på Ingarö detta för att få världen att bli lite bättre. Denna dag får vi också besök men idag är det SVD Junior som vill veta hur vi arbetar med miljön. Påminner därför om att lämna in den lapp vi tidigare skickat ut via mail då vi behöver ert medgivande till att just ert barn får vara med på bild.

Ansvar och inflytande / Kunskaper:

No – Våra fjärilar

 Eleverna är så nyfikna på att se hur deras fjärilar växer, alla vill hjälpas åt att mäta men det är inte lätt att mäta någon som rör sig. Larverna har nu växt enligt diagrammet nedan. Ibland kan vi se hur några hänger sig fast i locket på burken och vi blir alldeles spända av förväntan hur kommer det att se ut?

 

I veckan har vi skrivit två faktatexter om våra blivande fjärilar. Vi har skrivit om fjärilens första stadie ägget, vi har funderat och pratat kring hur dessa ägg faktiskt såg ut. Vi funderade kring äggets storlek om det var tungt eller lätt, om det var klibbigt samt varför de oftast sitter på ett blad eller en kvist. Sä här sa några elever om ägget:

 

Leia, Jag tror de lägger äggen är på bladen då fjärilar ju ofta vid blad och de kanske äter blad då de är larver.

Signe, Varför de ligger på bladen är för att de ska kunna äta och inte behöver gå så långt.

Siri, Jag tror att äggen är klibbiga så att de fastnar på bladet.

Hugo, Jag tror som Siri att de är klibbiga och jag tror de ligger nära varandra så att de blir varmt och då kläcks de snabbare.

Ebbe, Äggen är ju inte så tunga så på det sättet stannar de kvar på bladet och de är klibbiga. Om de skulle vara tyngre så skulle de annars ramla ned även fast de är klibbiga.

Ellen, Jag vet varför de är så där ihop det är för att de ska var tillsammans med mamman en stund. Så då vet mamman att de är där.

Havanna, De är på samma ställe för att mamman lätt ska kunna hitta dem.

Elliot, Jag vet att en fjäril är typ bara fyra cm lång så jag tror att den snart ska bli en puppa.

När vi hade funderat ett tag började vi skriva faktatexter om ägget.

Vi har även under veckan läst ur boken “Lätta fakta om Fjärilen” av Stephanie Turnbull. Detta för att få lära oss mer om fjärilsäggen och fjärilslarven. Samt för att kunna skriva ytterligare en faktatext om våra nya vänner de små larverna. Vi är så nyfikna på att uppleva, samtala och höra om våra nya vänner. Eleverna har redan börjat fundera vad vi behöver ge våra vänner för mat.

   

Ansvar och inflytande

No – The Plant Hunt ett expertbesök

Fredagen bjöd på expertbesök av Paul, Hugos pappa inne i grön. Han berättade om vår “upptäckare” Charles Darwin och hanns fantastiska resor för att få upptäcka världens alla olika arter.

Paul berättade om Charles teorier och hur han hela tiden ville utveckla sina egna tankar och ideér utifrån det han upptäckte på sina resor.

  

Under veckan har vi funderat kring växten delar och växtens livscykel. Eleverna reflekterade här att på precis samma sätt som blomman föds på nytt hela tiden så föds även fjärilen på nytt samt även vattnet går runt. Det eviga kretsloppet.

  

 

Kunskaper:

Matematik – Ordningstal

Vi har under veckan funderat kring våra ordningstal 1:a, 2:a, 3:e, 4:e, 5:e, 6:e, 7:e, 8:e, 9:e och 10:e. Ni får gärna öva på att säga dessa hemma då vi märker att 6:e och 7:e är svåra att säga. Vi fortsatte därefter att prata om våra lägesord dvs ord som beskriver vart något är. Vi har pratat och upplevt de olika lägesorden först, sist, efter före mellan, under, över, framför, bakom, höger, vänster, bredvid och mellan.

De ord som var svårast att veta vad det skulle vara var höger och vänster. Vi försökte kommer på saker som skulle få oss att minnas vilken hand som var höger samt vilken som var vänster. Vi kom då på att med höger hand gör vi väldigt mycket vi hälsar, de flesta av oss skriver med denna hand i Neptunus, vi väljer ofta att ta något med vår högra hand. Medan vår vänstra hand oftast bara hjälper till, eller faktiskt gör allt det där som den högra gjorde om vi är vänsterhänt. Prata gärna hemma om alla dessa olika ord och kanske särskilt om höger och vänster. Kanske ni kan be ert barn sätta sig på den vänstra sidan i baksätet när ni kommer fram till bilen. Eller kanske bara prata om fiffiga sätt som kanske gjorde att du en gång lärde dig att komma ihåg vilken som var höger och vilken som var vänster. Ge oss gärna tips i kommentarsfältet på hur vi kan komma ihåg vilken hand som är vilken.

Nästa vecka:

Måndag: Under eftermiddagen får vi besök av tre skolor.
Tisdag: Vi pratar och skriver om vår miljö.
Onsdag: Clean Up “Kust” på Björnö, egen lunch och mellis matsäck behövs denna dag. Se ytterligare info. Skolan stänger kl 15.00 då det är dag före röd dag.
Torsdag: Röd dag skolan är stängd
Fredag: Ingen skola denna dag fritids är öppet för de som har anmält närvaro.

Clean Up “Kust”

Under onsdagen kommer vi att åka buss till Björnö för att få vara de Miljöhjältar som vi faktiskt är. Vi kommer samlas som vanligt i klassrummet men strax därefter kommer vi ta oss vidare ut på äventyr. Vi kommer vara hemma igen på Lemshaga ca kl 14.10. Vi äter då Mellis på gräsmattan utanför Mellangården. Skolan stänger därefter kl 15.00 då det är dag före röd dag.

Inför dagen behöver du ta med dig: 

Bra kläder för dagen
Vattenflaska
Lunchmatsäck 
Mellis
Frukt
En liten fika

Idrotten flyttar ut till IP:

Nästa vecka har vi ingen idrott men följande idrottslektioner kommer att hållas utomhus hälsar Gottis. Så ta med dig idrottskor för grus samt idrottskläder utifrån det väder som dagen erbjuder. “Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder”

Info från fritids:

Din åsikt är värdefull för oss!
Vi behöver din hjälp för att utvärdera och förbättra vår verksamhet på fritids.
Vänligen fyll i enkäten i länken nedan till den 29/5.
Kom ihåg att trycka på skicka när du fyllt i enkäten.
Tack på förhand.
Mvh Fritids

Blänkare:
5/6 Studiedag eleverna är lediga (fritids stängt)
6/6 Sveriges nationaldag alla är lediga (fritids stängt)
9/6 Friluftsdag
12/6 Fadderdag
14/6 Sommaravslutning se inbjudan på hemsidan när det börjar närma sig.

Tack för en trevlig vecka,

Camilla, Marie, Trixie och Agneta

6 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']