Hej alla fina i Neptunus,
Vår första riktiga vecka har bara susat förbi, tack för ännu en underbar vecka tillsammans med er. Vi börjar allt mer lära känna varandra och hur vi tillsammans kan ta oss an våra uppgifter på bästa sätt så att alla kan lyckas.
Kunskaper:
NO – småkryp
Vi har under veckan fått titta närmare på sommaruppgiften och vi har fått lära oss mer om myran och nyckelpigan. Spännande djur som vi alla har fått uppleva någon gång i vår trädgård eller i skogen.
För att få reda på mer fakta om dessa småkryp så läste vi faktatexter och tittade på filmer. Vi samtalade därefter i par samt i hela gruppen för att höra vad vi hört om djuren. Vi bestämde oss för några viktiga meningar som vi skrev upp på tavlan. Eleverna fick sedan skriva ned de meningar som hen tyckte om. Vi ritade även en bild för att komma ihåg hur de ser ut samt hur deras livscykel ser ut.
På torsdagen gav vi oss ut i skogen för att upp leva naturen under Friluftslivet. Vi gick in på den förtrollade stigen som ledde oss in i en trollskog med hemliga hålor och flera omkullvälta träd.
Då vi kom fram till vår berömda plats ”Raketen” fick vi alla testa på det experiment som vi fick se i faktaserien Djurverket där vi fick möta en biolog som berättade hur myror kan spruta myrsyra för att försvara sig. Eleverna fick hålla ett kex över myrstacken för att sedan smaka hur myrsyre-kex smakar. Eleverna tyckte att det smakade lite surt som citron.
Ma – Vektor
Vi har under veckan startat upp appen Vektor, så här beskriv VEKTOR sig själv på hemsidan:
VEKTOR – SPEL OCH TRÄNING I ETT
Vektor är baserat på forskning om tidig matematisk inlärning och framtaget av ledande forskare i samarbete med erfarna spelutvecklare. Det är en lekfull och engagerande app och passar både barn utan matematiska förkunskaper och barn med 1-2 års skolgång bakom sig. Äldre barn med svårigheter i matematik kan också ha nytta av Vektor.
Vi har utformat Vektor som ett spel, komplett med hjältar, monster och skatter.
Barnet är hjälten, och monstren är bara så läskiga att det ska vara roligt att se dem förvandlas till gulliga djur. Skatterna fungerar som belöningar och inspirerar till större engagemang och mer träning. Träningen är intensiv men anpassningsbar – alla barn tränar hela tiden på en nivå där de utmanas lagom mycket.
Barnen tränar 30 minuter per dag, fem dagar i veckan under åtta veckor.
Eftersom Vektor är så gott som språkfritt kan det användas av barn över hela världen.
I Neptunus ser alla elever just nu fram emot att öva med appen vilket känns väldigt roligt för oss.
Skola hem:
SV – Den magiska kulan
Vi har under veckan fått möta Asta, Bea och Cesar igen. Kompisarna har nu börjat ettan …
Fredagens sv lektion var något som många längtat till lite extra då vår nya läxa skulle delas ut.
Här kommer lite information om Neptunus läxa:
Läxan delas ut varje fredag och under torsdagen veckan efter så ska läxan tas med till skolan och kommer förhöras detta görs genom att vi tillsammans läser i mindre grupper.
Det är bra om alla elever vid dessa dagar kan bära sin läxa i en mapp samt skolväska så att böckerna inte slits allt för mycket. Förlorad läxbok eller om den går sönder medelas så snart som möjligt så att vi kan dela ut en ny. En avgift tas ut vid förlorade böcker så att skolan kan köpa in nytt material.
Alla elever har under fredagen fått med sig: Läsebok, läxbok samt ett kuvert med material. Allt material ska åter till skolan under kommande torsdag då vi kommer arbeta med materialet i skolan.
Läseboken finns i tre nivåer A, B och C. Vi har under veckan läst med eleverna och försökt hitta den bok som ska passa just ert barn bäst. Allt eftersom terminen går så kommer ert barn utvecklas i sin läsning och vi kommer då kunna lämna ut en ny bok på en högre nivå för att utmana lite till. Vi vill att ni läser det kapitel som vi har läst i skolan minst tre gånger under veckan. Ex ni läser kapitel 1 under måndagen, tisdag och onsdag under hela vecka 36. Det är viktigt att ni inte läser nästa kapitel i boken då vi önskar att handlingen ska vara lite hemligt inför nästa vecka då tar oss an nästa kapitlet tillsammans.
Vi kommer under våra lässtunder möta lässtrategierna: Spågumman som spår in i framtiden tillsammans med oss, Cowboyen som hjälper oss att sammanfatta kapitlet, Konstnären som ger oss de inre bilderna, Reportern som hjälper oss att ställa frågor till texten och Detektiven som hjälper oss att stanna upp vid ord och uttryck för att reda ut dessa. Vilket ger oss möjlighet att bearbeta texten noga innan ni får hem texten.
Läxboken är för att öva läsförståelse samt för att få skriva lite. Ni får här möjlighet att prata om det ni läst utifrån givna frågeställningar. Tillsammans ska ni sedan försöka formulera en mening för att besvara frågan. Självklart är det helt ok att ni föräldrar skriver på ett papper som ert barn sedan skriver av. Ta gärna en fråga vid varje lästillfälle så det inte blir för mycket att skriva samtidigt.
Kuvert här i hittar ni små ordbilder som hör till varje kapitel, dessa önskar vi att eleverna lär sig utantill under veckan. Vi kommer självklart att öva under veckan men det är även viktigt att ni tittar på orden tillsammans. Vi har även skickat med ett bokstavsmemory som vi hoppas ni vill spela tillsammans med ert barn. Här är det bra om ni pratar om vad bokstaven heter men även hur den låter. Tänk på att några av våra bokstäver kan låta på flera sätt. Är det någon som vet vilka? Varje vecka kommer vi arbeta med våra ord i klassrummet samt få nya så det är viktigt att kuvertet med orden följer med till skolan varje vecka.
Bokstavspåsen varje måndag så kommer en elev att få presentera veckans bokstav med hjälp av egna saker hemifrån som börjar på bokstaven. Vem som får ta hem bokstavspåsen lottar vi under måndagen.
Information:
Skolfotografering för Neptunus,
Den 11/9 kommer vi fotograferas under förmiddagen.
Namn och fotopublicering av elever
På school soft har ni just nu möjlighet att göra ett val angående veckobrevens bilder. Gå gärna in där och gör ert val så att vi vet om just ditt barn får vara med på bild.
Förväntansdokument:
Inför terminen vill vi att alla läser igenom och skriver under och lämnar in det förväntansdokument som finns på hemsidan se länk nedan.
https://lemshaga.se/wp-content/uploads/2019/09/F%C3%B6rv%C3%A4ntansdokument-190829.pdf
Frånvaro
Frånvaro meddelas på Schoolsoft innan kl.8.20. Vi vill också påminna er som inte redan gjort det att fylla i ert barns närvarotider i schoolsoft. Det är av stor vikt för ert barns säkerhet, för planerandet av verksamheten och för att vårt närvarosystem (dator + iPad) ska fungera optimalt. Om ert barns tider inte är ifyllda så syns det inte i våra iPads när ni gör en frånvaroanmälan. Vi ser heller inte era ledighetsansökningar. Om en elev inte dyker upp till lektionsstart och inte är frånvaroanmäld kommer ni föräldrar att bli kontaktade av skolan via sms avisering från School soft.
Nästa vecka:
Mån: Vi startar upp veckan tillsammans.
Tis: Sovmorgon skolan startar 9.40
Ons: Idrott (mjuka kläder tas med i en ryggsäck eller gympapåse)
Tor: Friluftsliv ta gärna med en frukt samt vattenflaska då vi rör oss ute. Läsläxan lämnas in och förhörs i mindre grupper. (Förvara gärna din läxa i en mapp)
Fre: Veckans läxa delas ut.
Tack för en fin vecka tillsammans,
Camilla, Sara och Hanan
3 kommentarer
Tack för en härlig första skolvecka. Har hämtat en nöjd och glad Embla varje dag.
// Embla och Cecilia
Gympan var rolig hälsar Alice. 🙂
Tack för en rolig vecka!
Kommenteringen är stängd.