Hej alla fina Neptunus,
Tack för att just du är en del av Neptunus utan dig skulle vi i Neptunus inte vara så fantastiska. Du hjälper oss alla att lyckas varje dag. Du är en del av ett stort pussel som bara vi kan lägga tillsammans.
Normer och värden:
SO – Hur vill vi vara i Neptunus?
Vi har under våra första veckor samtalat om hur vi vill att det ska vara i klassrummet och hur vi ska bemöta och hjälpa varandra för att lyckas. Tillsammans är vi starka.
Eleverna kom fram till och har nu tummat på allt de kommit överrens om.
Kunskaper:
SV – Veckans bokstav
I veckans bokstavspåse gömde sig oliver, olja, ost, orm och en oxe och veckans bokstav visade sig vara bokstaven O. Något som såklart alla barn lyckades lista ut med hjälp av våra saker i bokstavspåsen. Nästa vecka på måndag är det Sigge och Tyra som ska få presentera veckans bokstav.
Bokstaven O har vi under veckan fått möta genom att forma bokstaven på olika sett genom ipaden och sånger där vi får använda våra magiska pennor i luften.
Vi har fått lösa uppgifter i vår arbetsbok där vi uppmanats att forma våra finaste O o samt stava ord som har o någonstans i ordet. Vi har även övat på att höra vart vi hör ljudet O i olika ord samt vilka ord som innehåller ljudet. Detta har vi gjort både genom vår arbetsbok men även genom material via appen Bingel.
Bingel är en värld där jag som spelare är en avatar som löser olika uppgifter som vi lärare ger ut till eleverna. Då avataren löser uppgifterna tjänar vi pim pims och kan köpa olika saker i världen. Denna vecka har eleverna fått uppgifter på Bingel där de får öva på bokstaven O.
SV – Läsläxan
Så roligt det var att få höra alla elever läsa ur sina läseböcker och få höra hur de svarat på frågorna i läxboken. Den här veckan kommer ni få läsa kapitel.
Tänk vad fantasi är viktigt, inne i röd började vi prata om tomtar och spännande saker som ibland bara händer efter vi läst veckans kapitel i Den magiska kulan. Vi tror nämligen att något spännande kommer hända i Ödehuset kanske hittar barnen en ”magisk kula”. Albin i Neptunus röd hade därför till läxläsningen gjort en fin magisk kula av pärlor till klassen.
SV – Kapitel 2 Momman!
Den här veckan kommer ni få läsa kapitel 2 Momman. Ni kommer även få nya ord att öva på i ert kuvert. Öva gärna även genom att spela memory tillsammans med ert barn. Prata om bokstävernas olika ljud då många av våra bokstäver kan låta olika när vi läser. Försök gärna komma på olika ord som börjar på bokstaven som man får som par.
Läxboken, läseboken samt kuvertet lämnas sedan in under torsdagen nästa vecka då vi kommer att läsa tillsammans med alla igen. Glöm inte att förvara dina läxböcker i en mapp så att allt håller hela året.
ENG – Colours
Förra veckan fick vi möta lopporna Flee och Bug genom serien ”Pick a coloure” som hjälpte oss att fråga varandra vad vi heter med hjälp av fraserna.
What´s your name?
My name is …
Vi sjöng även den avslutande sången Hello, good morning där vi fick lära oss fler ord. För att sedan skriva i vår nya engelska bok om oss själva genom att skriva vårt namn och rita vår familj.
Den här veckan har vi fortsatt prata om färgerna som Flee och Bug pratade om i den första delen då de lekte med sig själva som loppa. Vi funderade tillsammans på vad de olika färger vi kunde se på mattan heter, blue, red, pink, brown, black, yellow green och white.
Vi tittade därefter på våra kläder och försökte hjälpa varandra genom att fråga och svara genom fraserna
What colour is this?
It is … .
För att ta reda på vilka färger vi hade på våra kläder.
Vi tittade även på två små filmer där karaktärerna visade och sjöng om de olika färgerna.
Vi fick sedan skriva de olika färgernas namn i våra engelska böcker.
Skola hem:
Information:
Namn och fotopublicering av elever
På school soft har ni just nu möjlighet att göra ett val angående veckobrevens bilder. Gå gärna in där och gör ert val så att vi vet om just ditt barn får vara med på bild.
Förväntansdokument:
Inför terminen vill vi att alla läser igenom och skriver under och lämnar in det förväntansdokument som finns på hemsidan se länk nedan.
https://lemshaga.se/wp-content/uploads/2019/09/F%C3%B6rv%C3%A4ntansdokument-190829.pdf
Hörlurar:
Ni som vill får gärna ta med egna hörlurar som ni förvarar i era lådor i klassrummet. Detta då vi använder oss av olika appar där eleverna behöver kunna lyssna på vad som sägs. Vi kommer även ge eleverna möjlighet att lyssna på inlästa böcker via appen Ugglo. Vi har ett antal hörlurar i klassrummet men tyvärr så räcker de inte just nu till alla samt att alla inte tycker att de hörlurar vi har passar deras öron.
Lämning och hämtning:
Nästa vecka kommer vi att så smått börja gå in kl 8.00 för en lugn morgon inomhus självklart kommer de som behöver få vara ute till 8.15. Tiden 8.00-8.20 kommer eleverna få gå in på Ugglo som ger dem möjlighet att lyssna på böcker och samtidigt följa med i texten.
Självklart så fortsätter vi lämna och hämta utomhus.
Lära känna samtal
Nästa vecka kommer det att läggas ut tider till lära känna samtal. Dessa kommer ni föräldrar kunna boka på school soft. Samtalen kommer att ske digitalt via google meet. Tider kommer framförallt att ligga under vecka 39 tisdag morgon 8-9.30 och onsdag 8.00-17.00. Under onsdagen 23/9 erbjuds fritids för de elever som önskar, skriv gärna in på school soft under ”Mina tider” om du kommer vara här genom att i kommentarsfältet skriva närvarande eller ledig samt tider för dagen.
Föräldramöte
För att undvika smittspridning så här i början av terminen så kommer vi istället för att ses lägga ut en presentation med information.
Corona
Många på skolan börjar nu insjukna med förkylningssymtom vilket göra att vi just nu inte alltid är fulltaliga i klassrummet. Vi vill därför uppmana er alla om att hålla ert barn hemma vid symptom som magont, ont i halsen, snuva eller hosta. Ert barn ska därefter vara hemma minst två dagar utan symptom. När ert barn är helt friskt får hen komma tillbaka till skolan. Detta gäller även om man har testat sig.
Information från folkhälsomyndigheten:
a) Om man varit sjuk men inte tagit något prov för covid-19
Då kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet när man varit helt frisk i minst två dygn, 48 timmar. Om man känner sig frisk men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig ska det ha gått minst 7 dygn sedan man först blev sjuk, och man ska ha känt sig frisk i minst 2 dygn.
Till exempel kanske man kände sig hängig och hade huvudvärk en dag men sedan nästa dag var man helt bra. Då ska man vara hemma två dygn efter att man kände sig helt frisk. Alltså i detta fall är man hemma i tre dagar, en dag sjuk, två dagar frisk.
b) Om man varit sjuk och tagit ett test som visat att man har covid-19
Då ska man vara hemma i minst 7 dygn sedan första symtomen och dessutom måste man ha känt sig pigg och frisk och utan feber i två dygn. Om man följt dessa regler men fortfarande har lite hosta eller är lite snorig behöver man inte vara hemma längre.
c) Om man varit sjuk och tagit ett test som visade att man inte hade covid-19
Om testet visade att man inte hade covid-19 kan man gå tillbaka till förskola, skola eller annan verksamhet så snart man känner sig frisk och pigg, och inte har någon feber.
Uppdaterad: 2020-09-01
Nästa vecka:
mån: Bokstavspåsen presenteras av Sigge och Tyra.
tis:
ons: Idrott, ta med idrottskläder.
tor: Läsläxan lämnas in och förhörs ta med läxbok läsebok och kuvert i en mapp. Friluftsliv, ta gärna med en frukt samt vattenflaska.
fre: Läsläxan delas ut och tas med hem. Skolfotografering under förmiddagen.
Trevlig helg
Camilla, Sara och Mattias
Om du undrar något:
camilla.mauritzson@lemshaga.se
sara.sandstrom@lemshaga.se
mattias.olsson@lemshaga.se
En kommentar
Tack för en bra vecka!
Kommenteringen är stängd.