Neptunus veckobrev v 37

 

Hej alla fina Neptunusfamiljer!


Skola och hem

Först vill vi börja med att tacka för att så många kom till vårt föräldramöte i onsdags!
Det kändes först lite pirrigt för oss, men väldigt spännande att få träffa er alla. Vi känner oss så välkomnade av både er och era barn. Nu har vår gemensamma resa börjat. Det är verkligen vi tillsammans som ska se till att alla elever i den här gruppen utvecklas både socialt och kunskapsmässigt. Här har alla något att bidra med. Vi vill verkligen att ni ska känna er delaktiga i elevernas vardag på Lemshaga.
Genom att läsa veckobreven får du en bild av vad som pågår i klassen, men du får gärna mejla, ställa frågor och prata med oss om du undrar över något. Vi är väldigt måna om att vi ska ha en bra och direkt kommunikation.


Läsläxan
Under föräldramötet ville vi förtydliga lite kring läsläxan.
Varje onsdag ska eleverna ha med sig sin läsebok och läxbok i sin mapp till skolan. Sara och jag (Cissi) tittar igenom läsläxorna och noterar att vi har tagit del av vad ni har skrivit. Det är viktigt att du som förälder skriver en kommentar när du har lyssnat. Eleven förväntas läsa läsläxan minst tre gånger. De som vill får gärna läsa under helgen, men det får ni själva avgöra. Vissa kanske har mycket program under veckodagarna och då kan det kanske kännas bra att veta att man har möjlighet att läsa även under helgen.

På grund av samtalsdagen på onsdag nästa vecka vill vi att ni i stället skickar med läsläxan på tisdag.
Vi går igenom den nya läsläxan, kap 3 Den magiska kulan på tisdag.

Vi läser det nya kapitlet högt från den gröna boken (med mest text) så att alla elever kan berättelsen när de går hem. Vi går även igenom svaren på frågorna i läxboken så att ingen ska känna sig osäker.
Under lära känna-samtalen pratar vi mer om läsutvecklingen och valet av läsebok. Om du som förälder tycker att ditt barn behöver större utmaningar i läsningen får ni gärna låna hem ännu en läsebok på högre nivå. Vi uppmuntrar också till att låna böcker på biblioteket på lämplig nivå.

Högläsning är också viktigt för ditt barns läsutveckling. Fråga gärna bibliotekarien eller på bokhandeln om tips på bra högläsningsböcker. Även jag och Sara kan tipsa om detta.

 

   

Just nu läser vi Karla brottare och hamsterpappan i gröna gruppen och James och jättepersikan i röda gruppen.

Att kunna läsa handlar inte bara om att kunna avkoda (läsa ut ord och meningar). Läsförståelsen är målet för läsningen. Det handlar om att kunna koppla det man läser till tidigare erfarenheter, att kunna se inre bilder, fundera över vad som händer sedan, kunna ställa frågor till texten, kunna sammanfatta det man har läst mm.

När vi läser ur vår högläsningsbok i klassen använder vi oss av olika läsförståelsestrategier. Vi kallar dem för “Läsfixarna”.
Vi samtalar om det vi just har läst. Ibland kan vi stanna upp mitt i läsningen och fundera över något tillsammans.

Om ni vill kan ni läsa mer på hemsidan enlasandeklass.se.
Hittills har vi använt oss av spågumman och cowboyen.

   

Spågumman förutspår vad som ska hända. Cowboyen sammanfattar.

Använd er gärna av dessa figurer när ni läser och samtalar om texten hemma:
Spågumman: Vad tror du kommer att hända i nästa kapitel/nästa gång vi läser?
Cowboyen: Hur kan du sammanfatta det du/vi har läst? Vad var det viktigaste?

 

Matematik
Under måndagens matematiklektioner fick vi besök av Josefine Rejler. Vi arbetade med att jämföra tal. Hon visade tre fat med olika antal kakor. Senare i veckan har vi även arbetat med helhet och delar. Hur kan man dela upp talet 5 och talet 6? Detta fick ni smakprov på under föräldramötet. Vi arbetar med konkret och visuellt material och fokuserar på  elevernas grundläggande taluppfattaning. Eleverna får även möjlighet att arbeta på egen hand i övningsboken.

Eftersom detta är ett nytt material för oss behöver vi få mer utbildning. Under nästa vecka kommer jag (Cissi) att delta i en mattekurs kring Singapore modellen. Det är Dr Yeap Ban Har, en av världens ledande experter på Singapore Math och Teaching to Mastery, som föreläser och fortbildar oss. Han anses som en av de främsta inom området.

 

Några av veckans höjdpunkter
Eleverna fick prova att använda sina I-pads för första gången. Vi använde två appar, en med stavning och en matte-app.

 

Röda gruppen hade engelska och massage under fredagsförmiddagen.

    

 

Samarbete på högsta nivå på rasten. Tack för bilderna Elvira!

      

Under nästa vecka kommer vi att arbeta vidare med olika samarbetsövningar i klassrummet och prova på att ha bestämda lekkompisar under några raster för att hitta nya kompisar och lekar. Detta utvärderar vi sedan tillsammans.

 

Lära känna-samtalen
Måndag: Sara och Cissi har lära känna-samtal under eftermiddagen i Annexet (där expeditionen ligger)
Onsdag: Sara har samtal i  Mellangården och Cissi har samtal Annexet.
Förbered er gärna genom att titta på frågorna, se bilaga:
Lära känna samtal MALL
Ni behöver inte fylla i några svar i förväg
Välkomna!

Information från fritids:
VIKTIGT!
20/9 är det ingen skoldag. Utvecklingsamtalsdag och fritids har öppet.
För att kunna planera vår verksamhet behöver vi veta om ditt barn kommer vara på fritids eller om ni tänker ta ledigt.

Fyll i formuläret i länken nedan. Kom ihåg att spara.
Vi behöver ha ditt svar till måndag 18/9.
Mvh Fritids

https://goo.gl/forms/nL0TTU1HRUGcJpDE3

 

Nästa vecka
Måndag: Bokstavlandet, ny bokstav presenteras.
Tisdag: Bild för röda gruppen, porträtt. Vi går igenom den nya läsläxan. Tag med läxböckerna.
Onsdag: Samtalsdag. OBS! Anmäl om ditt barn ska vara på fritids!
Torsdag: Idrott inne för båda grupperna.
Fredag: Röda gruppen har dans. Cissi på mattekurs, Bokstavspåsen: Gröna gruppen Liv     Röda gruppen Joline

 

 

Trevlig helg!
Cissi, Sara, Nick och Vincent

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']