Neptunus Veckobrev V.42

Hej alla Neptunusfamiljer!

No
Nu har vi tänkt mycket kring årstiden höst. Vi har undersökt träden och dess förändring under hösten. Vi har nu lite koll på varför träden ändrar färg och att det går till vila under vintern. Men vad har vi upptäckt? Redan nu finns det ett liv som väntar på vår… Vad är det undrar ni? Jo det ska vi berätta! Det är knoppar på träden!! Vi har tagit in lite knoppar och undersökt dem med lupp. Hur ser de ut och vad finns där inne? Spännande frågor som vi måste söka svar på.
Vi ritade av våra knoppar och skapade egna knoppar i olika material.

img_0491   img_0500  img_0486   img_0508

Begreppet Tid

Hösten är en årstid och det har med tid att göra. Vi har funderat kring tid och vad tid är för oss. Vi tänkte först själva sedan delade vi med oss till en kompis. Därefter fick paren dela med sig till oss andra (Vt-rutin: think, pair, share ) och vi gjorde en gemensam tankekarta kring tid. Vad många fantastiska tankar som dök upp. Allt från klockan, hålla tider, månader, dagar till mer magiska tankar som tidsmaskiner, spådomar, magi och tankar om framtiden.

Delaktighet
Nu har vi många uppslag till vad vi ska ta reda på mer om och ingångar till olika projekt. Det är viktigt för oss att eleverna får vara med och påverka sitt lärande.

LGR 11
Elevernas ansvar och inflytande
“De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig ska omfatta alla elever. Elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem. Informationen och formerna för elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen.”

So
Något som också handlar om tid är våra dagar. Kan alla elever veckans dagar och hur de skrivs? Och varför heter de just måndag, tisdag, onsdag etc. Det tar vi nu reda på genom att titta på ett program från Ur.se. Det heter “Gudar och badkar” och berättar om vad som gett dagarna sina namn. Programmen är väldigt spännade! Fråga era barn så kan de tala om vad måndag har fått sitt namn från. Vi skriver och ritar i vår So – bok som vi kallar “Vår magiska värld”. Vi tänker också kring vad vi gör på den speciella dagen. Har vi någon aktivitet? Är det en lekdag? Eller är det något annat som händer just den dagen.

img_0449 img_0444

När vi ställde frågan om vem som kom på namnen på dagarna fick vi tankar som:

“Det var gud som kom på dem.”
“Det var statsministern.”
“Det var Jesus.”
“Det var staten.”
“Det var någon, vi kan kalla honom Oskar, som kom på vad dagarna skulle heta. Alltså nån som kom på det.”
“ Jag tror de har fått namn från månen, och löga något och gudarna, min pappa har sagt det.”

Härligt med olika tankar och pappor som berättar. När vi berättade vad programmet hette så förstod vi varför det hette “Gudar och badkar”.
“Det var det pappa sa om löga, att tvätta sig. Det är lördagen.”

img_0441

V.43

Måndag:
Tisdag: Vi går igenom läxan tillsammans.
Onsdag: Vi läser kapitel 8 ur Den magiska kulan. Delar ut läxmapparna.
Torsdag: Idrott för båda grupperna (glöm ej idrottskläder och handuk)
Fredag: Veckans bokstav presenteras. Friluftsliv (Bra kläder och skor för att vara i skogen och gärna en ryggsäck med vattenflaska om ert barn önskar).

Vi önskar er alla en vilsam helg
/ Marie, Camilla, Trixie och Agneta

img_0510  img_0509

7 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']