Neptunus veckobrev V.5


Hej alla Neptunusfamiljer!

Tänk vad tiden går! Nu är det redan dags att fylla i närvaro och frånvaro inför sportlovet. Längst ner i veckobrevet hittar ni information och länken ni går in på för att anmäla hur ert barn kommer att vara på fritids under sportlovet. Gå in och gör det redan nu så ni vet att ni har gjort det!

Fortsätt luskamma era barns hår och ha koll på läget så kanske vi får bukt med dem en gång för alla.

Kunskaper

Svenska

Ännu en vecka med stort fokus på läsning och läsförståelse. Nu har vi fått möte en ny lässtrategi som vi kallar för reportern.

 

Reportern ställer frågor på tre nivåer om texten. Dessa nivåer är på raden, mellan raderna och bortom raderna.

  • Frågor på raden kan besvaras med information som står direkt uttalad i texten.
  • Frågor mellan raderna är sådana som kräver att läsaren kan hitta svaren på olika ställen i texten och dra egna slutsatser. Detta brukar kallas för att göra inferenser, att läsa mellan raderna.
  • För att svara på frågor bortom raderna krävs att läsaren använder sina tidigare kunskaper och erfarenheter, att de gör text-kopplingar.  Reportern används under och efter läsningen.

 

Vi har även varit till biblioteket igen för att byta ut våra böcker. Det är så härligt att åka iväg med era barn. De visar stor entusiasm inför varje besök på biblioteket. Våra bibliotekarier är till stor hjälp när vi ska låna böcker. Tur att vi har så nära dit!

Läxa

Ni fortsätter fylla i läsprotokollet när ni väljer egna böcker att läsa som läxa. Det är viktigt att ni lyssnar på era barn, läser tillsammans med era barn och att ni läser varje dag. Skapa en mysig stund och turas om att läsa. Det finns inga genvägar att bli goda läsare så läs på och ha det mysigt! Vi ser glädjen när eleverna känner skillnad i sin läsning.

 

Matematik

Vi har denna vecka tänkt kring problemlösning. Vi delar våra strategier och får användning av de begrepp vi lärt oss. Genom att sätta in addition och subtraktion i sina sammanhang skapar vi förståelse för vad det är vi gör. Tar vi bort, lägger vi till, blir det en skillnad, vad har vi sammanlagt, ja det är mycket att hålla reda på. Vi använder konkret material, vi skriver problem, vi ritar och vi använder mattespråk för att på så många olika sätt skapa förståelse för vad det är vi gör.   

    

Friluftsliv/ No

Våra spår har tagit oss närmare de djur vi har i vårt närområde. Vi letade efter djur när vi var ute i skogen. För att hitta varandra i gruppen fick vi låta och se ut som de djur vi hittade, t.ex.älg. Vi hittade en hel del spännande djur som vi nu ska ta reda på fakta om. Här kommer vi verkligen att få nytta av våra lässtrategier. Vi hittade bilder på djuren lite här och där i skogen. Alla deltog i letandet och alla hittade ett varsitt djur. Det visade sig att det även var djur som inte är vanliga att möta i våra skogar, här på Lemshaga, som björn, järv, ren etc. Men vi vet en plats där dessa djur finns. Kanske blir det ett besök där 😉

Vi ska använda dessa djur när vi tränar oss i att söka fakta och skriva egna faktatexter.

         

Rytmik

Äntligen är Maja tillbaka med rytmik. Det var många som hade längtat efter den lektionen. Mycket rörelser och härlig rytm fick vi känna av. Vi tränade klockan med sång och mänskliga visare. Nu har strartskottet gått  till att lära oss klockan om vi inte kan den ännu. Ni som har tag gärna på er en klocka så ni kan träna på den.

      

Normer och värden

 

Den här veckan har vi haft vänskapstema när vi har haft högläsning. Under läsningen använde vi reportern och ställde frågor till texten.

Vi ställde sedan frågor till oss själva. Hur är jag en bra kompis? Vad gör jag för att andra ska uppfatta mig som en bra kompis? Hur vill jag att mina kompisar ska vara och göra?  Vi samlade elevernas tankar. Med dessa tankar kan vi påminna varandra om vad som är viktigt för att vi ska må bra tillsammans. Vi vill uppmuntra våra elever till fler kamratrelationer och nästa vecka ska vi ha hemliga kompisar.

Skapande med Cissi i Neptunus 
 Från vårterminens start och fram till sportlovet kommer vi att arbete med kreativitet, fantasi och samarbete på olika sätt.
Sagosamling
Vi har tillsammans rest till sagans land. Vi samlas på mattan där det finns ett rött sagotyg, en grön sagokudde, tygbitar, trälådor fulla med magiska saker och sist med inte minst sagosand…
Innan sagan kan börja häller jag lite sand i en burk som sedan strös ut över sagotyget.
”Snälla sagosand, för oss till sagans land!” Sedan kan vad som helst hända med fantasins hjälp.
Med hjälp av tygbitar och magiska saker skapar vi en saga. Tiden står nästan stilla i rummet och vi får en mycket speciell gemensam upplevelse.
Min tanke och önskan är att alla elever ska känna sig trygga och att eleverna ska våga och kunna delta, alla utifrån sina förutsättningar. När lektionen är slut ska alla känna att de har lyckats och gå därifrån nöjda och fulla av förväntan inför nästa tillfälle då vi ses.
Samarbetsövningar
Vi har skapat ett mönster, som en spindelväv av garn…
Alla fick säga en del av sagan som de gillade bäst och sedan rulla nystanet till en annan kompis i ringen. I denna övning tränas samarbete, och koncentration, turtagning mm.
Vi kan också ge varandra komplimanger eller sk ”uppåtpuffar” på detta sätt. Att se varandra i ögonen, säga varandras namn och en snäll sak samt säga tack, kan också vara en bra träning för många.
Målning igen
Efter sportlovet kommer vi att lära känna den franske konstnären Claude Monet närmare och måla impressionistiska målningar i akrylfärg.
Hälsningar Cissi
      

Allaktivitetsdagen på måndag

Alla elever har fått sitt förstahandsval utom de elever som valt vandring. Vandringen har utgått så de har fått sitt andrahandsval. Eleverna har valt ”Skridskor”, ”Dans och drama” och ”Lekar inne och ute”.

Vi träffas i klassrummet på morgonen, vanlig tid.

För er som ska åka skridskor kan ni välja att lämna vid Ekvallen. Det kommer att finnas personal från skolan där kl.9. Pluto är där ca. kl.9.30. Om ni väljer att lämna där så mailar ni senast söndag till:  camilla.mauritzson@lemshaga.se

Allaktivitetsdagen pågår till ca kl.13, därefter samlas vi i klassrummet. Mellanmålet serveras vanlig tid.

Skridskor och isvett, med bl.a Camilla, Trixie och Agneta

Vi kommer att erbjuda fri skridskoåkning, teknikbanor och isvett med isdubbar och hansalina. Vi tar bussen till Gustavsberg och åker på Ekvallen.
Material: Egna skridskor och hjälm.
Lunch: Egen lunchmatsäck

Kom ihåg: Ni behöver prova hjälmen med en tunn mössa, så att den är lagom. Tänk på att eleverna ska bära sina saker själva, så att ni packar allt i en lämplig väska.

Lekar ute och inne, med bl.a Marie

Vi kommer att ha stationer med olika lekar både ute och inne i gymnastiksalen.
Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i. Samt varma ytterkläder som passar för utomhusaktiviteter.
Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

Dans och drama, med bl.a Cissi

Vi arbetar med rörelse, dans och olika dramaövningar tex. sjalar, teater och musik.
Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i.
Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

Information från fritids

Snart är det Sportlov!

För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet.

Fyll i enkäten som finns i länken nedan. Kom ihåg att trycka spara efter ifylld enkät.

Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 13/2.

Fritids har öppet kl. 7.30-17.00.

Mvh Fritids

https://goo.gl/forms/Gz8KgLt1eKbVXvcK2

 

Mån Allaktivitetsdagen   OBS! Matsäck för skridskogänget

Tis

Ons   Rytmik

Tors  Idrott båda grupperna

Fre Friluftsliv

Ha en underbar helg

/ Marie, Camilla, Trixie och Agneta

8 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']