Neptunus veckobrev v. 6

Hej alla fina i Neptunus,

Nu ser vi fram emot att få träffa er alla under nästa vecka för utvecklingssamtal via meet.
Förbered er gärna på samtalet genom att fylla i dokumentet “elevdokument inför utvecklingssamtal VT-21” dokumentet hittar ni på school soft under fliken elevdokument. Det börjar med ett antal kryss frågor följt av några mer utförliga frågor. De första 4 frågorna är direkt riktade till er vårdnadshavare därefter är det eleven som ska besvara ett antal frågor. En fråga handlar om tidigare uppsatta mål och dessa sattes upp under vårt förra samtal och ni hittar anteckningar från det mötet på school soft under elevdokument “inför utvecklingssamtal HT-20” under fliken med ett M. Länk till mötet kommer att skickas ut till er föräldrar inför samtalet.

Kunskaper

Svenska – Bokstavspåsen

Denna vecka presenterades bokstavspåsen av Alva och Lovisa. Denna vecka visade det sig att den hemliga bokstaven var Hh.

Inne i röd så hade Lovisa tagit med sig fem saker på bokstaven H en häftapparat, en hårsnodd, en häst, en hund och handsprit. Hon presenterade dem genom att ge ledtrådar. Detta för att öva på att beskriva de olika föremålen. Vi pratade i klassen om varför det är viktigt att kunna beskriva något. Eleverna kom på att det skulle kunna vara om man inte tex inte kan se det som den andra visar eller om man inte vet vad en häftapparat är. Då är det viktigt att vi kan berätta hur något fungerar eller hur det ser ut. Inne i grön hade Alva med sig en häst, ett hårband ett halsband, en hatt och en handduk. Av dessa ord som Alva och Lovisa hade med sig skapade vi sedan veckans meningar tillsammans i respektive klassrum. Det är roligt att se alla meningar som växer fram, ibland så utmanar även kompisarna sig själva genom att förändra meningarna till sina egna.

Därefter så fick eleverna använda sig av appen LetterSchool för att se och uppleva hur de ska forma bokstaven Hh.

Tala, lyssna och samtala

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare.

Läsa och Skriva

  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav.

(Centralt innehåll Lgr 11, Svenska)

Svenska – Bokstavsarbete med “Den magiska kulan”

Vi har under de gånga veckorna börjat titta på hur våra vokaler låter i vårt vokalhus förra veckan var bokstaven u. Vilka ord är på våning 2 och vilka är på våning 1. Detta har gjort att vi har börjat höra att våra vokaler kan låta antingen som i alfabetet aaaa eller som ett kort och lite studsigt a. När vi tittade på detta så upptäckte vi att när det inte låter som i alfabetet så bor orden på våning 2 och har två konsonanter efter sig. Ibland är dessa konsonanter lika och ibland är det olika. När ordet bor på våning 1 så låter vokalen som i alfabetet och följs oftast bara av en konsonant.

Det är roligt att se hur eleverna under veckan har börjat testa hur orden stavas. Under veckans samling så upptäckte vi åter igen att vokalens ljud hade betydelse då eleverna fick i uppgift att skapa ord i samlingen. Några fick komma på ett valfritt ord som började på bokstaven H. Eleven plockade sedan ut ordets bokstäver från bokstavslådan. Därefter fick eleverna presentera bokstäver huller om buller. Kompisarna fick sedan gissa vilket ord det kunde vara.

Musik – De kidnappade instrumenten

Vi har inne i röd påbörjat projektet “De kidnappade instrumenten”. Vi kommer under 10 avsnitt få följa med på ett actionfyllt musikäventyr. Så här beskrivs serien:

De kidnappade instrumenten är ett actionfyllt musikäventyr i konserthusets vindlande korridorer. Här har instrument efter instrument spårlöst försvunnit från den stora scenen. Nu hålls de inlåsta mot sin vilja i ett förråd längst ner i konserthusets källare. Det är den ondskefulla vaktmästaren som tagit instrumenten till fånga. Nu måste instrumenten försöka fly innan något ännu hemskare kommer ske. Men kommer de att lyckas?

Medan vi lyssnade till det första avsnittet fick kompisarna rita vilka inre bilder de fick.

Efter programmet pratat vi om avsnitt som handlade om blåsinstrument utifrån frågeställningarna nedan:

Vad är ett konserthus?
”Tuba älskade känslan av strålkastarljuset som lyste mot henne och gjorde att hennes guldiga
stålkropp blänkte”, så beskriver Tuba sin känsla att stå på scenen. Hur tror du att det känns att stå på en scen?
Varför är vaktmästaren så arg?
Varför ligger tuba och klarinett i samma låda?
Vad är ett instrument?

Därefter tittade närmare på hur en tuba och en klarinett ser ut. Följt av att namnge några delar av instrumenten samt färglägga.

Vi fick även se och uppleva blåsinstrumentet flöjt som vår kompis Albin hade med sig. Vi blev alla väldigt nyfikna på flöjten och hur den fungerade. Albin nästan lite magiskt trollband oss alla med att spela två stycken för oss. Kompisarna blev överrumplade över hur han rörde sina fingrar och hur bra han var på att spela. Många blev intresserade på att börja spela ett instrument.

Nästa avsnitt kommer handla om trumpeten kanske någon som skulle vilja visa hur en sådan ser ut och låter. (Detta blir då för den röda gruppen vecka 8 och för den gröna v. 10)

Matematik – talen 0-40

Den här veckan har vi avslutat kapitlet “Talen 0-40”

  • Vi har här fått öva på att skriva och räkna talen 0-40.
  • Vi har utforskat kring vad 1 ental och 1 tiotal är.
  • Vi har jämfört och storleksordnat tal.
  • Vi har beskrivit och fortsatt talföljder.

NO/SO – En resa bakåt i tiden

Nu har vi färdats 4,5 miljarder år och äntligen nått vår tid. Många perioder har vi tittat in i och fått en känsla av vad som kan ha hänt. Jag tror dock att vi alla är överens om att perioderna Krita Jura och Trias alltid kommer vara våra favorit perioder. Det var här vi fick prata om dinosaurierna och skapa i lera ,skriva serietidningar och faktatexter. Forfarande väntar vi med spänning på att få se våra dinosaurier i lera i verkligheten.

Skola hem:

Läxa – Den magiska kulan

  • Bokstavspåsen presenteras av Lily och Adrian under måndagen.
  • Veckans kapitel är: Kapitel 18 “Prinsen och sanningens spegel” sid 77-81 med tillhörande uppgifter i läxboken.

Blänkare

v. 9 Sportlov, anmälan görs på school soft. Skriv ledig eller närvaro i kommentar från vårdnadshavare samt tider för veckan om du kommer att vara på fritids..

Nästa vecka: Vänskapsvecka ❤️  samt utvecklingssamtal

Söndag: Alla hjärtans dag ❤️
Måndag: Bokstavspåsen presenteras.
Tisdag: sovmorgon/fritids/utvecklingssamtal
Onsdag: Utvecklingssamtal/fritids/ledig
Torsdag:Läsläxa lämnas in. Friluftsliv, varm dryck och frukt.
Fredag: Läxa delas ut. Om man vill får man klä sig i något rött!❤️

En kommentar

Kommenteringen är stängd.