Pluto v.41

Hej alla Plutobarn och föräldrar

Ännu en vecka har gått med alla fina Plutokompisar!

Vi börjar detta veckobrev med lite viktig info till er föräldrar:

Plutos föräldrakoordinatorer

Det var ett stort gapande hål där Plutos föräldrakoordinatorer skulle ha suttit på koordinatormötet. Det behöver ni såklart genast fylla! Nu behöver ni kommunicerar med varandra vilka två föräldrar som ska vara klassens koordinatorer detta år.

Maila till oss vilka två det blir på pluto.personal@lemshaga.se.

Varför ber vi er läsa veckobrevet tillsammans med era barn och skriva en kommentar?

-Barnen får öva sig i att återberätta och förklara på ett sätt så att ni förstår, för ni var ju inte med. Som hjälp har ni också den kursiva texten.

-Kanske är det vid just det tillfället, då de själva får sätta ord på det de gjorde, som kunskapen förankras i dem. Ge dem denna möjlighet till flera inkörsportar!

-De kan få öva sig i att skriva kommentaren själva.

-Deras kommentar kan t ex vara något de tycker har varit roligt, något som de har övat sig på, lärt sig eller något som varit svårt eller extra klurigt i veckan. Då får de återigen fundera över sitt lärande och sätta ord på det.

-För att visa ert barn att ni är intresserade av deras skola, vad de gör där och att det är viktigt.

-Det är ett av våra sätt att göra er delaktiga i verksamheten.

Vi har oftast inte läxor på Pluto, detta är istället ett sätt att hjälpa barnen till en fördjupad förståelse och mening med deras skolarbete. Det gör också att de naturligt hittar till veckobreven, som tillsammans med Schoolsoft blir är ett viktigt redskap för dem senare för att strukturera sitt skolarbete.

Besök på brandstationen

På onsdag ska vi åka till brandstationen och lära oss mer om eld. I hallen har vi satt upp en lapp där vi vill att ni väljer om ni vill lämna ert barn på skolan senast kl.7.30 denna dag eller direkt vid brandstationen kl.8.20.

Vi åker tillbaka till skolan och äter lunch vid vanlig tid. Barnen ska inte ta med sig någonting.

 

Lite av veckan på Pluto

Bokstavsarbete

Veckan startades upp med bokstavsarbete kring bokstaven G. Vi sjöng om ”Herr Gurka”, ”Gubben Höst” och rimmade på gris. Vi fick också smaka på något som börjar på G och har en färg som börjar på G.

Kan den du läser veckobrevet med gissa vad det var?

Rimma på GRIS för den du läser veckobrevet med! (Ja, FIS är bland det roligaste de vet..:))

Känslor

unnamed-7Det andra arbetspasset handlade om en känsla- som också börjar på G. (Glädje/glad)

Vilken var känslan och vad berättade du om, som gjorde att du kände den känslan?

Under veckan har vi pratat om känslorna som vi hittills har arbetet med har funnits med på något sätt i de böcker vi har läst vid högläsningsstunden.

 

 

 

 

Spökbon/konstruktion/lek

unnamed-6unnamed-4Nu börjar fler och fler spökbon bli klara och de används flitigt i leken.

Berätta om något du har byggt i ditt bo. Hur gjorde du och vad använde du för material? 

Finns det något som du gjort till ditt bo som var lite klurigare att göra? Som kanske inte höll och du fick fundera ut ett annat sätt, använda dig av en annan teknik, att göra den?

 

unnamed-5Plusplusbyggen ser vi är ett stort intresse. Pokémon Go har inspirerat till att bygga figurerna.

 

 

 

 

Natur

unnamed-8unnamed-9Uppdraget var denna vecka att gå upp till naturrutan för att se vad som växer där. Barnen har dokumenterat det genom att de har ritat, skrivit och fotat.

Du som går i grön och hade natur denna vecka, beskriv något som du såg vid naturrutan.

 

 

 

 

Idrott

unnamed-10Du som går i Röd har haft idrott. Efter uppvärmningen lekte vi en lek som vi kallar ”Ögat ser” eller ”Indiansmyg”.

Försök förklara hur den leken går till.

Vi avslutade med en samarbetslek där barnen står i en ring och håller varandra i handen. Utan att släppa taget ska de ta sig igenom en rockring, som ska ta sig ett varv runt i ringen.

 

 

 

 

Språkarbete

I lyckostjärnan har vi lyssnat och arbetat med kapitlet ”Valles verkstad lagar allt”. Detta kapitel återkopplar till tidigare kapitel och barnen fick öva sig i att reflektera över vad som hände då och hur det påverkade händelsen i detta kapitel.

Om du vill berätta för den du läser med så får du några tips här, som kan hjälpa dig att minnas. Hickeman, Beas gamla nalle, vad hände med den? Och Vera, hon som var så lat och bara ville ligga på soffan och äta kanelbullar. Vi kunde ana att hon hade hittat den andra skatten, hur märktes det i kapitlet om Valles verkstad?

Spelet som fanns i arbetsboken handlade om rim. Något barnen verkligen har utmanats i de senaste veckorna. Många ville spela spelet flera gånger.

unnamed-1unnamedVi uppmuntrar barnen att ljuda och skriva själva. De letar bokstäver, gör egna böcker, skriver sina skyltar till sina målningar och hjälper gärna varandra då de ska skriva saker. Vi upplever att det sker ett lustfyllt lärande och en glädje då man plötsligt förstår att någon annan kan läsa det jag har skrivit.

 

 

 

Matematik

unnamed-2  unnamed-3Vi har fortsatt att befästa antalsuppfattningen upp till fem. Vi har tittat på talkamraterna till fem och övat oss i att ständigt
svara på frågan ”hur kan man veta det”, för att barnen ska kunna sätta ord på hur de tänker och kommer fram till sitt svar. Då barnen berättar hur de kom fram till sitt svar ger de sina kompisar andra strategier än vad de själva kanske hade tänkt.Vi har gjort olika uppgifter där barnen har grupperat tal på olika sätt så att summan blir fem.

Vi leker med talkamraterna till fem då vi tex kryssar in dem på listan efter maten. ”Om jag säger tre, vad säger du då? Om vi tillsammans ska få summan fem?”

Hitta två olika saker där hemma som tillsammans är fem. Visa och berätta för någon i din familj.

 

 

Ta med en egen bok till Pluto

unnamedNågra Plutokompisar har velat ta hit en egen bok. Nu tar vi en paus från våra kapitelböcker och  läser barnens medtagna sagobok. Vi vill att barnen väljer EN bok som de tar med sig till Pluto. En bok som kan läsas klart vid ett tillfälle. Kanske en av deras älsklingsböcker nu eller någon de tyckte mycket om när de var yngre? Vi har hängt upp ett papper som heter ”Boktips” vid ert barns hylla. Vi önskar att ni hjälper ert barn att fylla i det och tar med det till Pluto tillsammans med boken.

Barnen kommer att få presentera sin bok vid samlingen och sedan läser vi den vid högläsningsstunden.

Hoppas att ni får en fin helg hälsar Plutos pedagoger

24 kommentarer

  • Ann-Charlotte Söderberg säger:

    Tack för det fina veckobrevet! Malte hade mycket lättare att minnas och återberätta när vi läste tillsammans!

  • Karin Axzell Nymar säger:

    Nymarks (insett att kommentarsfältet stänger troligen på tisdagen) har nu lördagfrukost läst tillsammans mer ordentligt och pedagogiskt än tidigare! Bra träning för oss alla tre efter fina tips! Tack!

  • Nu har vi läst veckans brev, tack för bra information. Elliot tog fram tre pingisrack och två bollar som tillsammans blev fem sa han.

  • Nu har vi läst veckans brev, tack för bra information. Elliot tog fram tre pingisrack och två bollar som tillsammans blev fem sa han.

  • Malin Seppänen säger:

    Gry gillade att indiansmyga på Idrotten och känslan Glädje är att få vara med i leken på skolan!
    Tack för en bra vecka säger Gry och mamma Malin

  • Bella Elfving säger:

    Gympan tyckte Bella mycket om. Gympan är rolig för man får göra så många saker.

  • Vi har tillsammans läst veckobrevet. Det var roligt att redovisa bokstaven G. Elliot tog 3 äpplen och 2 kiwi och sa att det var 5.

  • Vi har räknar till fem på 100 sätt, 3 träd och 2 bussar, ett hus och fyra glasspinnar mm, väldigt roligt tycker Lo med fam.

  • Caroline säger:

    Vi har läst veckobrevet tillsammans. Jamie har berättat att ögat ser var då Maria sa ett, två, tre ögat ser och då skulle man gömma sig bakom redskapen. En klurig grej som som Jamie gjort till spökboet var segelbåten gjord av papper, silkespapper och runda pinnar.

  • Joulie och mamma Evelina säger:

    Joulie kunde berätta så mycket mer än vanligt och förklarade ingående idrottens lekar

  • Algernon jonas säger:

    Gry och Jonas. Jättebra att läsa tillsammans, vissa saker blir Gry blyg att berätta och andra säger hon “lägg av pappa” då jag troligen blir för tjatig med frågor.
    Detta behöver vi träna lite på…..

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']