Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
SVENSKA
Ord att förstå – Läsning – Läsförståelse
Veckans ord var rekord, längsta och högsta. Vi har läst orden och meningarna gemensamt.
Vi har samtalat om ordens mening och betydelse utifrån frågeställningar som…
-Vad är ett rekord?
-Vad är det längsta ni har sett eller upplevt?
-Nämn något som är högt?
Vi har lyssnat på och läst med i texten DJUREN REKORD. Där vi fick veta att Pytonormen är världen längsta djur, giraffen det högsta, valen det största och mygga kan vara ett av det farligaste. Vi samtalade sedan vidare utifrån frågeställningarna:
-Varför kan myggan vara ett av de farligaste djuren tror du?
-Vilket djur tycker du är världens gulligaste?
-Vilka andra rekord känner du till?
Efter det läste vi och såg bilder på några världsrekord i Guinness rekordbok. Vi fick se vem som har världsrekordet i störst fötter, vem som är världens kortaste kvinna, vem som har den mest elastiska huden. Men även rekord som människor konstruerat som den största fungerande cykeln och kundvagnen. I arbetsboken var uppgiften sedan att rita och skriva om rekord som vi kände till.
Bokstav och ljud
Veckans bokstav var Tt. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilket ljud den har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Tt. I ordlådan låg orden: TAGGTRÅD, TISDAG, TORSDAG, TIGER, TIMOTEJ och TITANIC. Vi sjöng T-t-t-t-tigern och Majas abc-sång om Timotej. Vi samtalade om Titanic och delade med oss av fakta som vi kände till. Maria visade sedan en faktabok om Titanic som vi gärna fick låna och läsa eller titta i.
På Läsresans webb har vi titta på olika bilder, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Tt. I arbetsboken har vi arbeta med Tt-uppgifterna och på ipadsen har vi spelat Tt-spelen i skolplus/bokstavståget. Som extrauppgift kunde vi sedan välja olika bokstavsövningar/spel som “labyrinten”, “hitta bokstaven” och “läs-domino”.
Plutokompis!
Det är inte bara penna och papper en kan skriva med. Klossar går ju bra det med.
Vilken frukt tycker den här kompisen om?
Språklek
Språk och begrepp
Under veckan har vi lärt oss ramsam “ABCD råttmor kokar te…”. Vi har övat på att klassificera och kategorisera. Vi har samtalat om och gjort listor där vi kategoriserat BLOMMOR, DJUR, FRUKTER, FÄRGER, VERKTYG, MÖBLER, TRANSPORTMEDEL/FORDON och INSTRUMENT.
Vi har också lekt språkleken “Vad ska bort”. Där Maria/Christina presenterade tre föremål sedan fick vi ge förslag på vilken sak som skulle bort och vilka som hörde ihop och sedan förklara vår tanke.
Plutokompis!
Vilken sak tycker du ska bort och varför?
MATEMATIK
Denna vecka har vi pratat om volym. Jag frågade vad är volym?
Vi tittade på Sif och Fror som bakade muffins men hur ska vi veta hur mycket vi ska ta av de olika ingredienserna? kan vi använda 2 dl salt? i boken har vi sorterat efter hur mycket olika saker kan innehålla i volym. Vi har också varit inne i ateljen och öst olika behållare med vatten hur många dl mått går det på 1 L?
Efter lunchen jobbade vi med symmetrilinjen och symmetri. Hur är något som är symmetriskt? Vi fick en geometrisk form av papper var att vika för att ta reda på vart mitten är och om det blir lika stora bitar på varje sida vikningen. Formerna vi använde var kvadrat, cirkel, rektangel och triangel. I boken fick vi dela på mitten och rita andra hälften.
IDROTT
Den vecka hade röda gruppen idrott. Vi inledde med väcka kroppen som uppvärmning. Efter det övade vi på grundrörelserna i åla, krypa, stödja, balansera, klättra, hoppa, och rulla i en redskapsbana.
Vi avslutade passet med undanplockning och avkoppling på de två stora tjockmattorna till lugn musik.
NO
Denna vecka var det gröna gruppens tur att bygga sina uppfinningar. Vilket härligt arbete och vilken aktivitet, vi klippte, limmade, målade och pyntade våra uppfinningar några hann klart och några vill jobba vidare.
SO
Mångrupper
Nix (bild)
Första gången på bilden för Nix vi har jobbat i ett häfte för att se hur mycket vi redan kan och nästa vecka är det dax att ta reda på vad vi ska göra som första uppgift, vi kommer att använda 3 färger och så får vi se vad som händer.
Charon (simskola)
I fredags hade Charon sin första simlektion.
Vid första tillfället fick vi öva på:
*att hoppa från kanten
*glida med plattan.
*tekniken i bentagen, hållandes i stången.
*simma bröstsim med plattan och korven som flythjälpmedel.
Efter lektionen passade några på att koppla av en stund i bastun innan dusch och ombyte.
Förutom att få öva på våra simkunskaper ger detta tillfälle eleverna möjlighet att öva sig i de rutiner som finns på ett badhus och hur vi för oss i detta sammanhang och miljö. De får även öva sig på att ta ett eget ansvar för sina saker och bli självständiga i de olika moment som ingår (duscha, klä på sig, packa väskan mm).
Hydra (dramalek)
Idag var det första gången Hydragruppen träffades i dramalek och det känns då naturligt att börja med att fundera över våra förväntningar.
Det ligger en LPP (lokal planering) under Normer och värden – Pluto på hemsidan som heter dramalek för er som vill läsa mer om syftet.
- Vad är dramalek?
- Namnkedjan
- Gömma kompis
- Rörelsestopp
- Hunden och benet
- Vad tyckte du/hur kändes första gången?
- Namnkedjan: Vi startar varje dramapass med den här övningen för att hitta fokus och koncentration och komma ihåg varandras namn. En sten skickas runt och alla säger sitt namn, sedan ett varv till då det gäller att komma ihåg kompisarnas nam innan man säger sitt eget. Det går bra att bara säga sitt eget namn om det känns bäst.
- Även i leken Gömma kompis tränar vi oss i att komma ihåg varandras namn. Två plutokompisar går ut ur klassrummet medan en kompis gömmer sig. De två som gått ut kommer in och listar ut vem som fattas. Här gäller det att samarbeta genom att prata med varandra och vara överens innan de ropar ut namnet på den gömda.
- Rörelsestopp: vi rör oss som vi vill till musiken och fryser i en rörelse när musiken stoppas. Allteftersom bygger vi en kompiskedja genom att nudda varandra då musiken tystnar.
- Hunden och benet: ett barn ligger i mitten av ringen och föreställer ett djur. Idag fick vi träffa en grön orm, en svart hund som gillade att äta ben, och en katt med blå ögon. Vi gömmer sedan djurets “mat” bakom en kompis rygg, sjunger en sång och säger en ramsa innan djuret får vakna och leta efter sin mat.
FRITIDS
Skogen
Nästa torsdag går den röda gruppen iväg kl.14.30-15.45.
Skola och hem
Information
Just nu…
Just nu har vi både löss och vattkoppor som cirkulerar. Håll utkik efter båda och meddela oss pedagoger om ni blir drabbade.
Påminnelse – egna saker hemifrån
Vi påminner om att saker hemifrån stannar hemma. På skola/fritids leker vi med sakerna som finns hos oss.
Praktikant
Välkommen till Pluto Annika! Annika går barnskötarutbildningen på komvux i Gustavsberg och gör nu sin praktik hos oss. Hon kommer att vara med oss onsdagar – fredagar fram till maj.
Rocka socka
På måndag är det världsdagen för downs syndrom och vi kommer att rocka sockorna (ha två olika strumpor på oss) och uppmärksamma att vi alla är olika och unika.
Påsklovet
Nu är det dags att anmäla era tider inför påsklovet.
Torsdag 14/4 stänger fritids 15:00
Fredag 15/4 är fritids stängt pga röd dag.
Måndag 18/4 är fritids stängt pga röd dag.
Vi vore tacksamma om ni fyllde i detta så snart som möjligt, två veckor innan lovet stänger schoolsoft för anmälningar.
Med vänliga hälsningar fritids och fritidsklubben.
Nästa vecka
Måndag: Vi rockar sockorna! Sovmorgon/fritids. Skolstart 9.20
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Gröna gruppen idrott / Röda NO. Röda gruppen till skogen.
Fredag: Mångrupper. Charon = simskola skolstart 07.50. Nix = bild och Hydra = Dramalek. skolstart 8.20.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger