Pluto veckobrev v.14

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Ordbild – Läsning – Läsförståelse

Vi har samtalat om ordbilden och.  Vi använde mönster meningarna “Jag och …” , “Namn och namn …” vi arbetade två och två och hittade på olika meningar där vi använde ordet och. Sedan delade vi med oss av våra meningar till hela gruppen. 

 

I arbetsboken har vi övat på att känna igen och ringa in ordbilden och. Vi har skrivit//fyllt i ordbilden och samt skrivit namnet på vem vi gör något med, samt ritat en bild på själva händelsen.  

 

Även denna vecka lyssnat på och sedan kör-läst Då kommer Pysen. Vi lyssnade efter ordet och i berättelsen och gjordet ett litet skutt på golvet varje gång vi hörde det ordet. 

 

Bokstav och ljud

Veckans bokstav var Pp. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilket ljud den har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Pp. I ordlådan låg orden: PLANETER, PLUTO, PELLE PLUTT, PIPPI LÅNGSTRUMP och PION. Vi sjöng “Här kommer Pippi Långstrump”, och lyssnade på Majas alfabets visa om “Pionen”. Vi har pratat om de olika planeterna i vår solsystem och har lärt oss ramsan om Pelle Plutt.

 

På Läsresans webb har vi titta på olika bilder, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Pp. I arbetsboken har vi arbeta med Pp-uppgifterna och på ipadsen har vi spelat Pp-spelen i skolplus/bokstavståget. Som extrauppgift kunde vi sedan välja olika bokstavsövningar/spel som “labyrinten”, “hitta bokstaven” och “läs-domino”. 

 

Språklek

I veckan har vi lekt en “känna-igen och beskriva” lek. Vi turades om att stoppa ner handen i en påse. Där i låg det ett föremål. Nu gällde det att känna efter och försöka lista ut vad det var. Efter det fick en ge ledtrådar till kompisar och med beskrivande ord förklara vad en känt så att även de kunde lista ut det. 

 

MATEMATIK

Denna vecka har vi arbetat med längd, hur många gem lång är en penna? Vad kan man använda för att mäta längd? Vi har tittat på sif och fror. Vi har mätt varandra med kaplastavar och mätt olika saker med gem.

Vi har pratat om subtraktion i form av berättelser som till exempel: det var en gång fyra fjärilar två flög iväg hur många är kvar? 

 

IDROTT

Denna vecka hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen Väcka kroppen. Efter det var det dags för veckans redskapsbana. Där vi övade på att åla genom tunneln, gå balansgångs på bomen, stödja och hoppa över bomsadlarna, stödja och hoppa sidhopp över bänkarna, göra ett parkourhopp över pallplinten och bänken, hänga och klättra i lianer, hoppa ljushopp, trixhopp, kullerbytta, volt eller handvolt på trampetten (där Maria stod och passade). Vi avslude med nedvarvning i ringen och utvärderinga av lektionen.

 

SO

Nix (bild)

I bilden har vi idag ritat andra hälften, det såg ut såhär. 

Charon (simskola)

Vi fortsätter att öva flitigt på tekniken i ben- och armtagen. Vi simmar både bröst- och ryggsim under lektionen. Vi har övat vår vattenvana genom att hämta upp föremål från botten. Som medföljande pedagog är det roligt att se att alla utvecklas och gör framsteg. Både i sina simkunskaper och i självständighets träningen. 

 

Hydra (dramalek)

Dagens innehåll:

  • Namnkedjan
  • Charadpåsen
  • Blåsa fjäder
  • Spegelmemory
  • Hur kändes det i dag? Visa tummen

 

Blåsa fjäder: varje kompis får en liten fjäder att blåsa på och här gäller det att få fjädern att stanna i luften så länge som möjligt, inte helt lätt, samtidigt som vi rör oss i klassrummet utan att krocka med varandra. Vi rörde oss till musik och hade en rolig stund.

 

Spegelmemory: två kompisar går ut ur klassrummet medan vi andra delar in oss i par. Varje par bestämmer en gemensam rörelse och ställer sig sedan i en samlingsring. De två som gått ut kommer in och turas om att lägga sin hand på någon som får visa sin rörelse. Sen gäller det att para ihop de rätta paren. 

 

Barnen har nu blivit tryggare tillsammans i dramaleken och vågar prova mer saker utan att känna sig blyga och pirriga inför varandra. Det har blivit ett fint och tillåtande lek-klimat i gruppen.

 

FRITIDS

Veckans aktiviteter

 

Skogen

Den här veckan gick röda gruppen till Raketen i snöslask. De som ville var med Anna och lekte Sardinburken. En kurragömmalek där en går iväg till ett gömställe medan de andra kompisarna räknar till 50. Sedan ska alla försöka hitta gömstället men inte tala om det för varandra. Den som sist hittar kan bli den som gömmer sig nästa omgång eller så bestämmer vi tillsammans vems tur det blir.

 

Veckans pyssel

Några barn har provat på att dekorera konservburkar och påskpysslat lite.

 

Programmering

Två eftermiddagar fick de som ville vara med och programmera en liten robot, Bee Bot.

Alla fick prova att göra ett eget schema och sedan programmera det i roboten. Vi gjorde också banor av kaplastavar som den skulle ta sig fram i med rätt programmering.

 

Skola och hem

 

Information

Vecka 15

 

Påsklov

Nästa vecka är det påsklov på fritids för de barn som är anmälda. 

Vi börjar dagarna med morgonsamling kl 09:00 och går igenom dagens schema, planerade aktiviteter och vilka kompisar som är på fritids. På måndag presenteras ett aktivitetsschema för hela veckan. 

Lunch serveras kl 10:45 och mellis kl 13:30.

Vid ev sjukdom eller ledighet meddelar ni det som vanligt på schoolsoft. Önskar ni lämna efter kl 09:00 vill vi att ni hör av er till oss via mejl eller mobil.

fritids@lemshaga.se

Plutos mobil: 08-586 313 10

Fritids mobil: 08-586 313 27

 

Vecka 16

Måndag: Sovmorgon/fritids. Skolstart 9.20

Tisdag: 

Onsdag:

Torsdag: Grön grupp No, röd grupp idrott. Grön grupp går till skogen.

Fredag: Mångrupper Charon – simskola samlas 7.50. Nix – bild och Hydra – dramalek börjar vanlig tid 8.20

 

Vi önskar er en trevlig helg & ett fint påsklov!

/Plutos pedagoger