Pluto veckobrev v.19

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Som en förberedelse inför årskurs ett har vi nu ökat på tempot och antalet svenska lektioner under en vecka. Vi har arbetat med hela kapitel 11 under en vecka i stället för att dela upp det på två.

 

Ord att förstå – Läsning – Läsförståelse

Veckan ord var olika, vassa och spetsiga. Vi läste orden och meningarna tillsammans. 

 

Vi har samtalat om ordens mening och betydelse utifrån frågeställningar som…

-hur är vi människor olika?

-har du känt på något vasst?

-vad i vårt klassrum är spetsigt?

 

Veckans text hette: HAJAR.

Under veckan har vi lyssnat texten, kör-läst texten tillsammans, samt läst texten enskilt eller i läsgrupper. Vi har samtalat kring innehållet i texten utifrån frågeställningar som: 

-vad handlade texten om?

-vilken fakta kommer du ihåg från texten?

-vad vet du om hajar?

 

Vi samtalade vidare om vad som kännetecknar fiskar av olika slag och hur en ritar en fisk. I arbetsboken fick vi rita en verklig eller en fantasifisk och skriva dess namn.

 

Ordbild – Läsning – Läsförståelse

 

Vi har samtalat om ordet Det och om stora och små saker. Vi använde mönstermeningen, ”Det finns stora …” / ”Det finns små …”. och hjälptes åt att hitta på olika meningar tillsammans på tavlan.

I arbetsboken övade vi på att känna igen ordbilden Det genom att ringa in den. Vi tränade på att skriva ordet Det med gemener och ritade, respektive skrev saker som är stora/små.

 

Bokstäver och ljud

Veckans bokstäver var Gg och Hh. Vi har pratat om vad bokstäverna heter och vilka ljud de har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Gg och Hh. I ordlådan hittade vi orden GRODA, GURKA, GRÖN, GRÄSLÖK samt HÄST, HARE och HÄNDER. Vi tittade på Lennart Hellsings ramsa om Gabriel Gräslök. Vi sjöng sångerna Go ack ack ack, Här dansar Herr Gurka, Majas abc-sång om Gräslök, Lilla hästen Plopp och Hoppe hoppe Hare. 

 

På Läsresans webb har vi titta på olika bilder, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Gg och Hh. I arbetsboken har vi arbeta med Gg/Hh-uppgifterna och på ipadsen har vi övat vidare på skolplus.

 

MATEMATIK

Denna vecka har vi kollat igenom matteboken och fyllt i det vi har missat. 

 

IDROTT

Denna vecka hade gröna gruppen idrott. Vi startade redan i klassrummet där vi lekte fruktsallad. Vi fortsatte sedan i gympasalen, med “Väcka kroppen” och “Skepp, hav och land”. Efter det lekte vi  “Myrornas lek”. Där vi var indelade i två myr-lag som var placerade på varsin planhalva. Se förra veckobrevet för en beskrivning av leken. 

I den här leken övade vi förmågor som rumsuppfattning, kasta, fånga, öga-hand-koordination, springa, och sist men inte minst SAMARBETE. Vi samtalade även om begreppen en ”bra och dålig förlorare” och hur vi kan bemöta varandra på ett bra sätt när vi leker laglekar av det här slaget. 

 

SO

 

Vara Vänner 

Vi har tittat på avsnittet: Nicole och älsklingsapan. 

Det är leksaksdag och Nicole är sur på sin mamma, som glömde att påminna henne om att ta med en leksak. Hennes kompis Stella har med sig sitt favoritgosedjur, sin Älsklingsapa. Dessutom säger hon att Nicoles mamma var klantig som glömde. Nicole blir ännu argare och bestämmer sig för att ge igen.

Vi har pratat om vad man kan göra när man blir arg på någon, vi har tittat på avsnittet pausat och pratat om vad som gick fel och vad de kunde ha gjort i stället. Vi tittade vidare för att se hur de löste situationen. Visst blev det ett bra slut till sist?

 

En bro av poesi

Vi har läst i vår nya bok en bro av poesi där några av dikterna är gestaltade i en serie.

Serien består av tio gestaltade dikter ur boken ”En bro av poesi”. Varje dikt får sitt eget uttryck, känsla och sin egen rytm. Målgruppen är åk F-3. Oavsett gestaltning lyfts orden och språket fram i dikterna. De läses med olika röster, med mycket humor och värme. Gestaltningarna fungerar precis lika bra för barn som läser, som de som ännu inte knäckt koden. Gestaltningarna avser att skapa lust för dikterna, både hos målgruppen och andra.

Vi arbetade med Skräcködlor. Vad är en skräcködla? Vi har också gjort våra egna skräcködlor.

 

NO

Denna vecka har röda gruppen arbetat om grodan. Vi har berättat vad vi vet om grodan och sedan tittat på en faktafilm om grodan efter den skrev vi ner vad vi fått lära oss som vi inte redan visste. Vi kollade också på djurverket och fick lära oss att det finns övergångsställen för grodor.

 

Skolans dag

Under onsdagen genomförde vi skolans dag där ni föräldrar fick komma och hälsa på och prova lite av det vi gjort under terminen. Härligt att så många kunde komma förbi, titta och prova det vi arbetat med. 

Lilla körens popkonsert

Denna vecka har vi också hunnit gå på konsert, fantastiskt vi fick hänga med och sjunga i låtarna när vi kunde och många applåder blev det.

 

FRITIDS

Fritidshemmets dag

I tisdags firade vi fritidshemmets dag tillsammans med mellangårdens fritids och elever från fritidsklubben. Barnen bjöds på grillad korv och saft till mellis innan de sedan gick runt till de olika lekstationerna på skolgården. En lyckad dag med fint väder och glada barn!

 

Vi hade förberett oss genom att reflektera över vad som skulle hända om fritids inte fanns och om barnen skulle sakna något. Här kommer några tankar:

 

Jag skulle sakna att leka kull och kurragömma. Och lekflaggan, när någon går runt och frågar vem som vill vara med och leka.

Jag skulle gå hem och spela tv-spel. Jag skulle sakna fotbollsplanen.

Tråkigt, då skulle man inte kunna göra något inne, vara i ateljen.

Då skulle jag äta mellis hemma. Man skulle aldrig hinna leka.

Man får inte leka. Mamma och pappa jobbar och då kan de inte leka med mig.

Vi skulle inte få något mellis. Jag skulle sakna att leka lekar vid amfiteatern.

 

En föräldrareflektion:

Då skulle det riskera folkhälsan på lång sikt. Hem till skärmar och stillasittande (utan föräldrars närvaro) istället för fritids, lek, rörelse, fantasi osv. 

Heja fritids!

P.S fast skönt om man hade råd att leva på halvtidslön…

 

Sommarlov

Det är dags att anmäla närvaro inför sommarlovet. Fredagen den 20/5 stänger schoolsoft  för anmälningar.

För att vi ska kunna planera allt så bra som möjligt, aktiviteter, måltider och schema för pedagoger som arbetar, vill vi att ni fyller i närvarotider om barnen ska vara på sommarlovsfritids. Ska de vara lediga tar ni bort tiderna eller skriver ledigt i kommentarsfältet.

Alla elever som har ifyllda tider räknar vi som närvarande. De som inte har ifyllda tider räknar vi som lediga.

 

Med vänliga hälsningar fritids och fritidsklubben

 

Skola och hem

Information

 

Planetspelen

Nästa fredag den 20/5 ska vi genomföra planetspelen. Vi kommer att samlas som vanligt i klassrummen och börja med morgonsamling. Så vad är då planetspelen? Vi kommer att dela upp alla elever från Pluto, Neptunus, Uranus och Saturnus i blandade grupper och gå bort till södersved där vi kommer att genomföra 8 aktiviteter tillsammans med vår grupp. Viktigt denna dag: ta med en tom matlåda som vi fyller i köket, ta med bestick och en vattenflaska. Ta gärna med en extra frukt eller macka. Vi kommer att vara ute hela dagen så solkräm och en keps eller hatt är bra att ha på sig.

 

Studiedagar v.21

Måndag 23/5, tisdag 24/5 och onsdag 25/5 är det studiedagar på Lemshaga, vilket betyder att skolans verksamhet är stängd men fritids har öppet vanliga tider, utom onsdag 25/5 då vi stänger kl.15.00 (dag före röd dag).

Dessa tre dagar kommer plutobarnen vara med fritids (åk 1-3) på övervåningen under förmiddagarna kl.08.00-12.00. Barnen lämnar som vanligt sina kläder i kapprummen i Pluto. Vid fint väder kommer de troligtvis vara utomhus på förmiddagen och sedan äta lunch som vanligt. Efter kl.12.00 finns Anna och Christina på plats och Plutos klassrum finns tillgängliga för barnen under eftermiddagarna.

 

I Plutos lokaler kommer Anna, Maria och Christina ta emot blivande plutoelever med föräldrar under de tre förmiddagarna.

 

Lovdag fredagen 27/5

Fritids har öppet vanliga tider för de familjer som anmält behov av omsorg.

 

Kommande händelser

*v.20 – 20/5 Planetspelen (friluftsdag på skolans IP). 

*v.21 – 23/5-25/5 Studiedagar / fritids har öppet. 27/5 

*v.21 – 27/5 Lovdag / fritids har öppet.

*v.23 – 8/6 Clean up coast – friluftsdag. Egen lunchmatsäck!

*v.23 – 10/6 Skolavslutning.

 

Nästa vecka

Måndag: Sovmorgon / fritids. skolstart 9.20

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Röd grupp idrott. Grön grupp NO. Grön grupp till skogen kl.14.30-15.45.

Fredag: Planetspelen

 

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger