Pluto veckobrev v.20

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Ord att förstå – Läsning – Läsförståelse

Veckan ord var glömt, andan och röt. Vi läste orden och meningarna tillsammans. 

 

Vi har samtalat om ordens mening och betydelse utifrån frågeställningar som…

-Har du glömt något någon gång?

-Hur gör man när man håller andan? 

-Vad skulle du göra om någon röt åt dig?

 

Veckans text hette: HIPPO HAR HICKA.

Under veckan har vi lyssnat texten, kör-läst texten tillsammans, samt läst texten enskilt eller i läsgrupper. Vi har samtalat kring framsidan på boken och innehållet i texten utifrån frågeställningar som: 

-Vad ser ni på framsidan?

-Vad tror ni kommer hända i den här texten?

-Vad handlade texten om?

-Varför hickar Hippo, tror du?

-Hur brukar du göra när du får hicka för att det

ska gå över?

 

Vi samtalade vidare gemensamt om vad som skulle kunna hända sen, i berättelsen om Hippo. Efter det fick eleverna rita och berättar vad de tänkte i sin arbetsbok. 

 

Ordbild – Läsning – Läsförståelse

Vi har samtalat om ordet har. Vi använde mönstermeningen, ”….. har…” hittade tillsammans på olika meningar på tavlan. Vi har lyssnat efter ordet har i texten om Hippo har hicka. Varje gång vi hörde ordet har gjorde vi en valfri rörelse med kroppen.

I arbetsboken övade vi på att känna igen ordbilden har genom att ringa in den. Vi tränade på att skriva ordet har med gemener och ritade, respektive skrev till exempel vad ett djur, jag eller något har.

 

Bokstäver och ljud

Veckans bokstäver var Yy och Jj. Vi har pratat om vad bokstäverna heter och vilka ljud de har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Yy och Jj. I ordlådan hittade vi orden, YNGEL, YXA, YOGA, YOGHURT, JORDGUBBE, JORDGUBBSTÅRTA, JÄGARN JERK. Vi tittade på Lennart Hellsings ramsa om Ylva Ytterskär och Jägarn Jerk.. Vi sjöng Majas abc-sång om Jordgubbe och fick prova på att kort yogapass. 

 

På Läsresans webb har vi titta på olika bilder, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Yy och Jj. I arbetsboken har vi arbeta med Yy/Jj-uppgifterna och på ipadsen har vi övat vidare på skolplus.

 

IDROTT

Denna vecka hade röda gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningarna “väcka kroppen” och “rörelsestopp”. Sedan spelade vi ”Basketfia”.

I denna lek var vi indelade i fyra lag och varje lag hade en egen basketkorg och varsin boll. Mitt på golvet låg spelplanen i from av rockringar i en cirkel. I en av rockringarna placeras en ärtpåse för varje lag. Leken gick sedan ut på att turas om i laget med att försöka pricka i basketkorgen eller få ner konen med sin boll. Varje gång det blev en träff fick lagets ärtpåse flyttas fram i rockringsbanan. Utmaning för lagen var att se hur många varv de lyckats göra i banan. Vi avslutade med utvärdering med verktyget tummen. 

 

NO

Denna vecka var det gröna gruppens tur att arbeta om grodan. Vi tog reda på vad vi redan visste och sedan tittade vi på en informationsfilm om grodor och fyllde i med det vi inte visste från början. Vi tittade på Djurverket för att lära oss att det finns grod övergångsställen eller undergångs ställen kanske. Tillsammans skrev vi texten och sedan färgade vi grodans livscykel.  

SO

En bro av poesi

Denna vecka har vi arbetat med två dikter den första var: Dumtummen.

En filmad gestaltning av Tage Danielssons nonsensdikt Dumtummen: ”Utav fingrarna är tummen den som är en särskilt dum en. Han är faktiskt rätt så ding.”

Vi tittade på avsnittet och pratade om varför tummen skulle vara dum. Vi provade att skriva vårt namn utan att använda tummen. Vi har arbetat med rim från avsnittet och sedan med ett rim arbetsblad.

 

Den andra dikten vi arbetade med var: Fnittret

En filmad gestaltning av Mecka Linds dikt Fnittret som beskriver en känsla: ”Fnittret, som från början är en bubbla i min mage, växer mycket, mycket fort.”

Vi tittade på avsnittet och pratade om hur det känns i kroppen när man är påväg att börja fnittra och skratta. Uppgiften denna gång var att färga papper genom att blåsa upp bubblor av färg för att sedan trycka pappret emot.

 

En förmiddag i skogen

I onsdags tog vi en tur till skogsplatsen Raketen. Vi inledde med leken “Gissa djuret” och efter det kunde en välja på fri lek, läsa och utforska naturen med  hjälp av naturböcker, samla “djur-statistik” eller lyssna på sagan: Familjen Musesson och den stora färgfesten. 

 

Utvärdering av Plutoåret

Vi har tittat i vår almanacka och räknat dagarna fram till skolavslutningen. Vi har tittat på foton från året, samtalat och delat med oss av våra tankar om plutoåret som gått. Om allt vi har gjort tillsammans och som vi lärt oss. Vi samlade tankarna på tavlan och valde sedan ut något/några minnen som vi ritade och skrev om. 

 

Skola och hem

 

Information

 

Brandövning

I måndags hade vi en brandövning. Denna övning var inget som eleverna visste om. Bra jobbat alla Plutokompisar! Ni var så duktiga på att lyssna och följa med snabbt till uppsamlingsplatsen.

 

Blivande pedagoger 

Vi har denna vecka berättat för eleverna vilka lärare/pedagoger de kommer att ha när de börjar Neptunus. Dessa pedagoger kommer att besöka oss under morgonsamlingen den 8/6.De blivande lärarna/mentorerna är Cissi (Cecilia Högsveden-East) och Cia (Cecilia Hulin). Ansvarig fritidspedagog är Tina Fredriksen.

 

Hemstudiedag

Eleverna har idag fått ta med sig en läxa hem för nästa vecka. Läxan är ett naturbingo, så de ska ut i naturen och när de hittat det som de letat efter kryssar de den rutan. Var ni inte på plats under fredagen men kommer nästa vecka så kan ni få natur bingon då. Vi lägger också ut den på schoolsoft.

 

Skolavslutning på Lemshaga

Fredagen den 10 juni kl.9.00 är det skolavslutning på Lemshaga. Denna morgon vill vi att alla Plutobarn är lämnade till oss nere på Pluto senast kl 8.45, då vi kommer gå på ett gemensamt led ner till Amfiteatern. De föräldrar som har planerat att närvara går sedan efter lämning i förväg ner till Amfiteatern.

Efter programmet är avslutat i Amfiteatern ca: 10.00 samlas vi i Plutos klassrum där vi kommer tacka alla Plutobarn för året vi fått, samt önska alla en trevlig sommar.

Skolan bjuder alla elever på avslutningstårta och saft och man kan även som vårdnadshavare köpa kaffe och tårta till självkostnadspris. De barn som inte går dit tillsammans med någon förälder fikar med oss pedagoger. Denna dag är det extra viktigt att du meddelar oss om ert barn kommer vara ledig eller vara kvar på fritids. Vi vill att du fyller i barnens närvarotider i schoolsoft samt att du är extra noga med att checka ut ert barn när ni går hem denna dag.

 

Nästa vecka v.21

Måndag: Hemstudiedag

Tisdag: Fritids öppet för de som anmält behov.

Onsdag: Fritids öppet för de som anmält behov stänger 15.00

Torsdag: Stängt

Fredag: Fritids öppet

 

Vecka v.22

Måndag: Sovmorgon / fritids. Skolstart 9.20

Tisdag: 

Onsdag: 

Torsdag: Grön grupp idrott, röd grupp NO. Röd grupp till skogen.

Fredag: Planetspelen

 

Kommande händelser

*v.21 – 23/5-25/5 Studiedagar / fritids har öppet. 27/5 

*v.21 – 27/5 Lovdag / fritids har öppet.

*v.22 – 3/6 Planetspelen

*v.23 – 8/6 Besök av blivande pedagoger. Friluftsdag – Clean up coast. Medtag egen lunchmatsäck och dryck!

*v.23 – 10/6 Skolavslutning 09.00-10.30.

 

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger