Pluto veckobrev v.4

 

Hej alla veckobrevsläsare!

 

Språk

 

Bokstavsarbete:

Veckan startades upp med att fyra kompisar presenterade veckans bokstav; O.

Orden de valt var orm och ost. De valde sången ”En flodhäst kom emot mig”, bytte ut flodhästen mot orm och att den hade giftiga eller vasssa pussar istället för klumpiga.

Ost hittade vi i ramsan ”Råttmor kokar te”:

 

A B C D Råttmor kokar te

E F G H Barnen tittar på

I J K L Får vi ost ikväll?

M N O P Ni får pappa be

Q R S T U Se, han kommer nu!

V W X Y Är min gubbe kry?

Z Å Ä Ö Hit med ost och brö, katten är ju dö!

 

Barnen reflekterade kring rim och att en del ord får ändras i rim eller sånger, för att passa in. Även om det då inte blir riktigt korrekt svenska.

I rutan i bokstavsboken valde våra bokstavsplanerare att man fick välja om man ville rita en orm eller en ost, och skriva orden.

Då alla var klara med arbetet i sina böcker tittade vi på avsnittet om ”O” i ”Bästa bokstaven” och letade efter ord som börjar på O.

Vi upplever att vi hittat en bra form för bokstavsarbetet. Barnen är med och planerar och presenterar bokstaven. Vi väver in sånger, rim och ramsor. Barnen får in en bra arbetsgång genom att följa de tydliga instruktionerna, som vi också visar med bilder på tavlan.

 

Efter en kompis önskemål om att sy mer så har alla fått uppgiften att välja bokstav, färg på tyg och tråd och så var systugan igång igen. Några är redan klara och nu har vi fina bokstäver som blir som färgglada gardiner i våra fönster.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sandvargen -vår högläsningsbok:

Den filosofiska boken Sandvargen av Åsa Lind träffar verkligen mitt i prick där plutobarnen befinner sig i sin utveckling. Från existensiella frågor till hur benen bara sparkar av sig själva- fast man inte ens märkt det själv!

 

 

 

 

 

Lyckostjärnan:

Lyckostjärnan går mot sitt slut och efter denna veckas arbete har vi nu bara ett kapitel kvar. Barnen kommer att möta personerna igen i sina svenskböcker i Neptunus (Åk 1).

Denna vecka fick vi höra om då Asta, Bea och Cesar hittade på en ny lek den där morgonen när de hittade tidningen. Leken, Momma, lekte de sedan varje dag när de gick till skolan.

Berätta för någon där hemma hur den leken gick till.

Vilken lek ritade och skrev du om i din bok?

 

Språklust:

Vi har fortsatt att arbeta med området ljud, där vi har övat på att urskilja vilket ljud ord börjar på.

Vad var det för tre föremål som gömde sig i påsen och vilket ljud började de sakerna på?

 

 

Matematik

                                                        

 

Vi fortsätter arbetet med mönster, både genom att laborera med material på mattan och genom att arbeta i vår matematikbok Mondo.

De mönster som de själva hittat på har de ritat och får skapa med pärlor.

 

I våra fönster virvlar också de allra vackraste snöflingor runt. Barnen använder sig av ljusbordet för att kalkera och klipper i rit- och/eller silkespapper. De får se att den mönsterdel de har valt kommer att återkomma då de viker ut sin flinga och på så sätt skapar de själva det mönster som snöflingan kommer att få.

    

 

Idrott

Denna vecka var det dags för den gröna gruppen att utmana sin motoriska förmåga i en redskapsbanan.

De övade på grundrörelserna, åla, krypa, stödja, klättra, hoppa, rulla och balansera.

Vi avslutade med en stunds avkoppling på yogamatta till lugnmusik.

    

  

 

Natur

Den röda gruppen var uppe vid vår naturruta och vid Raketen.

Du som hade natur, berätta för någon hemma hur det såg ut vid naturrutan nu och vad du lekte vid Raketen.

 

 

Nix- Charon -Hydra

 

Nix:

-Vi har tittat på glasögonen och gjort glasögon.

Hydra:

-Vi har flutit med korvar.

Charon:

-Vi har lekt “Den levande leksaksaffären”.

 

 

 

Kvalitetsundersökning har kommit!

Vi är mycket måna om att ni föräldrar tar er tid till detta, då den är en del i vårt systematiska kvalitetsarbete på skolan och bland annat ligger som grund för hur vi lägger upp verksamhetsmålen inför varje nytt läsår.

Undersökningen är uppbyggd utifrån läroplanens olika rubriker och riktlinjer.
Följer ni våra veckobrev så har ni nog redan nu kunnat få en god bild över hur vi arbetar utifrån målen i läroplanen och då är det lättare att fylla i enkäten så att den inte blir missvisande.

Viktigt att veta är att en ej ifylld enkät eller ett vet ej svar i enkäten blir oerhört missvisande för hela resultatet och stjälper mer än det hjälper. Så är de frågor du inte tycker du har fått svar på så fråga gärna oss så kan vi förklara hur vi arbetar, innan du fyller i den.

Vi ber er att hämta ut en enkät och även svara på den under nästa vecka. Om ni väljer att svara på enkäten via internet så ber vi er meddela oss det så att vi kan säkerställa att vi har fått in allas svar. Era svar är anonyma.

 

Nästa vecka v.5

Måndag: Språk/Veckans bokstav
Tisdag: Grön-Natur    Röd-Språk/Lyckostjärnan
Onsdag: Matematik.
Torsdag: Grön-Språk/Lyckostjärnan   Röd- Idrott
Fredag: 12-grupper. Hydra/simskola, Charon/dramalek och Nix/teknik.

 

 

 

 

Trevlig helg önskar plutopedagogerna

12 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']