Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
SVENSKA
Läsning – Bokstäver och namn
I veckan har vi fortsatt att öva och läsa kapitlet GRÄV. Vi har också tittat närmare på de små bokstäverna i alfabetet. Vi har fått lära oss att de stora bokstäverna heter Versaler och de små heter Gemener. Vi har tittat på vilka små bokstäver vi har i vårt eget namn och jämfört med våra kompisar. Vi har tittat på bokstävernas likheter och skillnader.
I arbetsboken har vi ringat in de gemena bokstäver vi känner igen och kan namnet på. Vi har övat på att skriva vårt namn med stor bokstav i början och sedan små.
Bokstav och ljud
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Ee. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilka ljud den har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Ee.
I Marias bokstavslåda låg bilder och ordbilder på EK, EKLÖV, EKORRE, Vi fick berätta vad vi kände till om ekorren. Sedan lyssnade vi på en faktatext om ekorren där vi fick lära oss mer om vad den åt, gjorde på dagarna och vilka fiender den har. Vi sjöng “Ekorrn satt i granen”, “Fem små ekorrar” och Majas Alfabetsvisa om “Eken”.
I arbetsboken har vi:
*ringat in E e.
*ringat in de ord som börjar och innehåller Ee.
*övat på att skriva stora och lilla Ee.
*ritat bilder och skrivit E-ord.
Hörlurar
Eleverna har fortsatt att arbeta enskilt med Läsresan på ipads. För att uppnå bästa fokus och studiero vid dessa tillfällen, skulle alla behöva använda hörlurar. Tyvärr har vi inga på skolan att låna ut, så vi vädjar nu till er (som inte redan gjort det) att ta med ett par till skolan efter lovet. Hörlurarna kan sedan förvaras i den egen arbetslåda i klassrummet.
MATEMATIK
Denna vecka har vi tagit reda på hälften av helhet. Vi har tittat på olika geometriska former och tillsammans samtalat och delat dem på hälften genom att lägga ett svart snöre på dem för att se eller vika dem på mitten. Vi har jobbat i boken med att dela och hitta rätt delar och ritat andra hälften.
IDROTT
Den här veckan hade Gröna gruppen idrott. Vi inledde passet med uppvärmningsövningarna “Väcka Kroppen” och “Rörelsestopp”. Sedan lekte vi kull-lekarna “Amöbakull” och “Bläckfisken”. Vi avslutade med att utvärderade lekarna med verktyget “tummen” och avkoppling liggandes på golvet till lugn musik.
Plutokompis! Vilken lek tyckte du bäst om?
SO
Stopp min kropp
Tema 2: Min alldeles egna kropp
Ett tema som stärker barnens upplevelse av att bestämma över sin egen kropp. De får lära sig att sätta namn på privata kroppsdelar och får en ökad förståelse för vad som är okej och inte okej att andra gör med din kropp. / raddabarnen.se
Vi inledde med att titta på kortfilmen Min alldeles egna kropp från räddabarnen.se. Vi är drottningar och kungar över vår egna kropp berättar de i filmen… vad innebär det? Vi samtalade vidare kring det och delade med oss av våra tankar utifrån frågorna på samtalskorten.
- Vad betyder du äger din kropp?
- Ge exempel på privata område på kroppen?
- Avsluta meningen: jag vill inte att någon rör mig på…
- Avsluta meningen: det kan vara okej att någon rör mig på…
På aktivitetsbladet fick alla sedan i uppgift att ringa in de privata områden en har på sin kropp och andra delar av kroppen som en upplever som känsliga.
FN samling i Musikladan
I torsdags hade vi FN-samling i Musikladan tillsammans med årskurs ett (Neptunus), årskurs två (Uranus) och skolans musiklärare Jonas. Eleverna i Uranus höll i denna samling och de berättade för oss om FN Förenta Nationen, deras arbete och om Barns rättigheter. Sedan sjöng vi Lalehs – Det kommer bli bra och Perlas – Lyckodag tillsammans.
Mångrupper
Nix
Idag hade vi många halloweenklädda kompisar i Nix så barnen fick börja med att berätta vad de föreställde. Sedan pratade vi lite om vad “Bus eller godis” betyder och några kompisar berättade då att de skulle gå runt i sitt område och knacka dörr i morgon.
- Namnkedjan: Vi startar varje gång med den här övningen eftersom vi tränar oss i att komma ihåg varandras namn. Plutokompis, berätta hur vi gör!
- Den magiska charadpåsen: Den som får tygpåsen låtsas plocka upp något och visar med händerna vad det är (en liten charad), vi andra gissar.
- Rörelsestopp: Vi rörde oss som olika halloweenfigurer till musiken och det blev zombies, rullande pumpor, skelett, vampyrer.
- Hunden och benet: blev det idag igen efter barnens önskemål och idag fick vi bla träffa vampyr som vi gömde kött för, åt hamstern Olof gömde vi nötter, åt julskinkan gömde vi senap och den gula hunden Snöboll fick leta efter sitt ben.
Charon – bild
Vi har denna gång på bilden pratat om färgcirkeln. VIlka är primärfärgerna (grundfärgerna)? Vilka är sekundärfärgerna? Vi har också målat två färg cirklar en med endast primärfärgerna och en med primärfärger och sekundärfärger. Vi blandade till våra egna sekundärfärger. Var och en har tvättat sina egna penslar när de blev klara och vi har gått igenom hur vi tvättar penslar.
Hydra – simskola
Denna vecka fortsatte vi att öva på tekniken i bentagen. Vi simmade bröst- och ryggsim både med och utan flythjälpmedel. Vi fick även öva på att ta fart från bassängkanten, flyta och glida över till andra kortsidan. Passet avslutades med att vi hoppade från kanten ner i en rockring och fick simma igenom, över eller under en annan rockring innan vi gick upp.
Efter simträningen tog vi en dusch och några passade på att koppla av en stund i bastun innan det var dags att göra sig i ordning och bege sig tillbaka till skolan.
Halloweenmys
Vi avslutade veckan med Halloweenmys där de som ville fick vara utklädda. Under eftermiddagen tittde vi på några avsnitt av Minimonster, drack saft och åt popcorn. Vi dansade loss till Just Dance med våra lysstavar, pysslade clementinpumpor, färglade halloweenteckningar och det fanns möjlighet att få en liten ansiktsmålning på kinden eller handen.
FRITIDS
Skogen
Den röda gruppen gick till Raketen den här torsdagen. Vi tog med två rockringar och lekte en lek där vi bildade en ring genom att hålla varandra i händerna samtidigt som vi skickade runt två rockringar som vi skulle krypa igenom. Vi fantiserade att vi var en maskfamilj som hjälpte varandra att krypa igenom alla maskhål i jorden eftersom vi lärt oss mycket om daggmaskar på NOn idag.
Barnen från den röda gruppen fick idag chans att fundera över platsens namn och många barn, precis som förra gången, kom fram med många spännande tankar, tex – Kanske heter den så eftersom vi är på ett högt berg nära himlen, för så ser det ju ut när raketer skjuts upp på riktigt.
Platsen kallas Raketen sen många år tillbaka då en av klasserna på Mellangården brukade leka att det nedfallna trädet var en raket.
Skola och hem
Information
Höstlov på fritids
Nästa vecka är det höstlov på fritids för de barn som är anmälda.
Vi har öppet tisdag – torsdag kl.7.30 – 17.00 men fredagen stänger vi kl.15.00 (helgdag lördag).
Vi äter våra luncher på skolan kl.10:30 och mellis kl.13:30.
Vid ev sjukdom eller ledighet meddelar ni oss som vanligt på schoolsoft.
Varje dag kl.9:00 har vi morgonsamling och går igenom dagens aktiviteter. Det blir lek ute och inne, pyssel, utflykt till Scoutstugan (onsdag) och en tur till Raketen på tisdag förmiddag.
På onsdag, när vi går till Scoutstugan (ca 30 min promenad), tar vi med mellis från skolan och vi vill att alla barn har en egen ryggsäck och vattenflaska.
Nästa vecka (höstlov)
Måndag: Skola fritids stängt.
Tisdag:
Onsdag: Vi går till scoutstugan. Ta med egen ryggsäck och vattenflaska.
Torsdag:
Fredag: Fritids stänger 15:00, dag före helgdag (röd dag).
Vecka 45
Måndag: Morgonfritids/sovmorgon. Skolstart 9.20.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott röd, NO Grön. Grön grupp går till skogen kl.14.30-15.45. Skriv i schoolsoft om du hämtar före 15.00.
Fredag: Mångrupper – Simskola 07:50. Bild och Dramalek 8.20.
Trevlig helg och höstlov!
/Plutos pedagoger