Pluto veckobrev v.47

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

 

Språklek

Den här veckan har vi sjungit rörelsesången “Vi är schimpanser” och  arbetat med korta och långa ord.

Vi började med att lyssna till ordpar med tydliga längdskillnader, så att vi enklare kunde uppmärksamma att det tar olika lång tid att uttala olika ord. Som till exempel MARMELADBURK och KO. För att klura ut vilket ord som är längst eller kortas behövde vi lyssna noga och räkna bokstavsljuden. För att göra detta än mer konkret skrev vi upp och jämförde ord på tavlan så att vi visuellt kunde se att de långa orden innehåller fler bokstäver än de korta.

Genom den här språkleken utmanas vi i att uppmärksamma formen hos ett ord (antalet språkljud i ett ord vilket påverkar ordets längd) till skillnad från dess innehåll. Det vill säga att upptäcka och förstå att ett tåg till formen är ett mycket kort ord med endast tre språkljud, trots att tåget i verkligheten är mycket långt med alla sina vagnar.

 

Plutokompis! Be någon där hemma läsa orden nedan högt för dig.

Vilket ord är lägst?

NYCKELPIGA eller TÅG

Vilket ord är kortast?

SKOSNÖRE eller BRO

 

MATEMATIK

Även denna vecka, under tisdag och onsdag, har vi  jobbat med kartläggningen i matematiken. Halva gruppen har varit i skogen medans andra halvan har arbetat med olika mattespel på ipad eller varit med sin grupp för att jobba med uppdraget Lekplatsen.

 

IDROTT

Den här veckan hade röda gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningarna Väcka kroppen och Rörelsestopp. Efter det lekte vi Spegelkull och Rörelsekull

 

Spegelkull

När du blir kullad i spegelkull stannar du upp på stället och hittar på en valfri rörelse som till exempel borsta håret, hoppa på ett ben eller kanske ett danssteg du gillar. För att bli fri igen behöver en kompis komma och ställa sig mitt i mot och härma rörelsen (som en spegelbild). 

 

Rörelsekull

I leken Rörelsekull är det fyra kullare (grön, blå, röd, gul). Varje kullare har en aktivitetsstation som en behöver utföra om en blir kullad, för att bli fri igen. På den gröna stationen övade vi balansgång. På den blå stationen rullade vi raka som stockar. På den röda stationen gjorde vi tio upphopp. På den gula stationen hoppade vi kaninskutt. 

Vi avslutade lektionen med utvärderingen “tummen” och avkoppling på golvet till lugn musik.

 

Plutokompis!

Berätta för någon där hemma, vilken lek tyckte du bäst om?

 

NO

Vi har under detta no pass arbetat om älgen. Vi har kollat på Djurverket och läst texten från skansens hemsida om älgen. Under tiden vi skrev och ritade på vårat arbetsblad visades: Den stora älgvandringen från svtplay, där man får se olika vilda djur men också vandringen som älgar gjort i tusentals år för att komma till bra betesmarker. 

 

SO

 

Stopp min kropp

 

Tema 4: Det här är förbjudet

Temat berör uttrycket sexuella övergrepp och vad det betyder. Att det är fel och olagligt att det aldrig är barnets fel och att vuxna finns för att skydda och hjälpa dem. /raddabarnse.se

Vi inledde med att titta på kortfilmen Stopp! Min kropp! från räddabarnen.se. I filmen fick vi lära oss mer om vad som är förbjudet enligt lagen och vem en kan prata med om någon gjort något olagligt mot en. 

Vi läste faktabladet och samtalade vidare om filmen och delade med oss av våra tankar utifrån frågorna på samtalskorten.

– Avsluta meningen: det är tillåtet enligt lagen att…

– Avsluta meningen: det är förbjudet enligt lagen att…

– Ge ett exempel på vad vuxna och ungdomar inte får göra mot barn enligt lagen.

– Kan någon göra olagliga saker mot barn även om de inte träffas i verkligheten? 

– Kan det vara barns fel om någon gör något förbjudet med deras privata områden? 

– Vem kan barn prata med om någon har gjort något olagligt mot dem?

Aktiviteten denna gång var en frågesport. Inför frågesporten klippte vi ut och målade en grön tummen upp-tass (för det inte är förbjudet) och en röd stopp-tass (för det som är förbjudet). Tassarna använde vi sedan till att hålla upp för att visa vårt svar på frågorna som ställdes i frågesporten. 

 

Skolbio

I veckan har vi också tittat på filmen Isblommans hemlighet. Efteråt samtalade vi om filmens handling och budskap och alla fick sedan rita en teckning kopplat till filmen.

Isblommans hemlighet

Första gången Fiffel försöker att trolla, kastar han av misstag sin farfars trollspö långt in i De gröna ärtornas dal. När han ger sig efter den möter han Båg, och inget blir sig likt. Eller?

 Fiffel och hans nyfunna vän återvänder med en långt mer magisk trollstav än den Farfar hade. Men när Fiffel försöker trolla för andra gången går något snett igen och Fiffel måste nu konfronteras med både sin historia och sin självbild. För de små gröna ärtorna blir det en föreställning de aldrig kommer att glömma!

 

Mångrupper

 

Nix (dramalek)

Dagens innehåll:

  • vad gjorde vi förra gången?
  • namnkedjan
  • rörelsestopp
  • stollekar
  • avslappning till musik en kort stund

 

Den här gången lekte vi olika lekar när vi sitter på stolar och byter plats med varandra när den som står i mitten ropar ut något.

 “Alla som gillar att..”  borsta tänderna, gå barfota på sommaren, katter osv, byter stol med andra kompisar som tycker lika.

“Fruktsallad”, vi bestämde tre frukter, äpple, kivi, vattenmelon, som vi skulle tänka på. Om vattenmelon ropades ut skulle alla som tänkte på det byta plats. Ropades fruktsallad ut bytte alla plats.

Vi ändrade sedan leken till ett jultema och delade in oss i “olika julsaker”, Rudolf med röda mulen, tomtenisse eller paket. Uppdraget blev att när den som stod i mitten ropade ut tex. paket skulle vi försöka röra oss som paket när vi bytte platser.  

 

Charon (Bild)

Vi har fortsatt med våra mönster vissa har hunnit klart och börjat på nya andra jobbar på med sitt första. Det är härligt att se den kreativitet som flödar och hur koncentrerat de arbetar med sin uppgift.

 

Hydra (Simskola)

På simskolan inledde vi som vanligt med att öva på bröst- och ryggsim, med och utan flythjälpmedel. Denna gång pratade vi även “Sjövett”, hur en flytväst fungerar och varför det är så viktigt att ALLA familjemedlemmar har på sig den när vi vistas på sjön.

Sedan sänktes bassängbotten så att ingen bottnade och vi tog på oss en varsin flytväst. 

Vi testade flytvästens förmåga och övade både på att flyta och simma bröst- och ryggsim med den på. Vi provade även att försöka dyka ner till botten, vilket visades sig var helt omöjligt. 

 

MUSIK

I fredags kom Jonas, musiklärare på Lemshaga, på besökt och tillsammans så övade vi på Tomtar Tomtar som vi ska framför på Lucia. Grymt jobbat alla proffstomtar som imponerade på Jonas med grym sång redan vi första tillfället. 

 

FRITIDS

Bilder på olika aktiviteter under veckan

 

Delaktighet

Det är viktigt att skapa möjligheter för barnen att vara delaktiga i sin fritidsverksamhet, det är därför vi har våra fritidssamlingar. Där kan de göra sina val kring aktiviteter som erbjuds, påverka innehåll och regler på fritids.

I veckan frågade vi barnen, “Hur kan vi förbereda oss inför julen?

 

  • göra tomtar, snögubbar, snöflingor, snöbollspyssel,
  • ha fika
  • göra julsaker i lera
  • sälja kakor
  • måla julgranar i kartong
  • julpynta
  • pepparkakshus (i papper)

 

Många bra ideer! Vi kanske inte kan genomföra allt men några saker.

 

Skogen

Vi ville ta reda på hur barnen tänker kring varför vi går iväg till skogen och på så sätt skapa ett tydligare syfte och sammanhang för dem. Vi upplever att de flesta barn varit mycket positiva till att gå iväg.

 

Vi fick dessa kloka svar:

 

  • leka och ha roligt i skogen
  • det är bra för kroppen att springa och leka
  • lära oss mer om djur
  • vi ska få syre och energi
  • göra nya saker
  • ha kul
  • hitta spår från djuren vi jobbar med (NO)
  • för att vi inte hela tiden ska vara på skolgården
  • för att få mer lekutrymme och känna på naturen och komma fram till naturen
  • för att vi ska få upptäcka mer om skogen

 

Skola och hem

 

Information

 

Rutiner vid morgonfritids, måndagar (sovmorgon)

Dessa morgnar är det fritids fram till 9:30 därefter startar skoldagen. 

Barnen är välkomna att komma in direkt till klassrummen från 7.30 fram till kl.8:45 då vi avbryter våra lekar och aktiviteter, städar och går ut på rast. Vi har rast ute på gården fram till 9:30 och barnen får då vara och leka på båda sidor av Mellangården.

Om ditt barn vill hinna med att vara inne på fritids en stund innan skolan börjar rekommenderar vi att lämna senast 8:15.

Lämnar du ditt barn efter 8:45 vill vi att de är klädda för utelek när ni kommer till Pluto. Det blir då smidigare för barnen att komma in i ett leksammanhang på rasten och vi pedagoger får bättre med tid att ta emot på bästa sätt.

Vi som arbetar på måndagmorgnarna är Lotta, Anna och Trixie. 

 

Övriga morgnar börjar vi utomhus mellan kl.7:30-8:00 och de barn som lämnas då behöver vara färdigklädda för utelek. Efter kl.8:00 är de som önskar välkomna in i klassrummen. 

 

Vi vill även passa på och påminna om att hämtning på eftermiddagen sker utomhus. En pedagog möter upp er föräldrar i hallen eller finns utomhus.

 

Jullov

Vi vill påminna om att anmäla ditt barn för ledighet eller närvaro inför jullov på fritids. 

Nästa fredag 3/12 är sista anmälningsdag. 

 

Nästa vecka

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag: Grön idrott / Röd grupp No och går till skogen sin sista gång för terminen. Skriv på schoolsoft om ni hämtar före kl.15.00. 

Fredag: Mångrupper

 

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger