Plutos månadsbrev Oktober

Hej alla Plutofamiljer!

 

SO

FN-samling och barnkonventionen

På Lemshaga har vi traditionen att uppmärksamma FN-dagen varje år. Enligt tradition är det åk 2 (Uranus) som håller i en FN samlingen för hela Mellangården åk: F-3. Inför denna samling övade vi in två låtar för att kunna delta och bidra till en gemenskap. Innan samlingen tittade vi på en kort film om FN. Den handlade om vad de har för uppgift och vad de strävar efter. Efter det gjorde vi FN armband som vi ritade och satte runt armen. På FN samlingen sjöng vi sånger och lyssnade på några av de artiklar från barnkonventionen som handlade om barns rättigheter.

I klassrummet arbetade vi vidare med barns rättigheter. Vi tittade på en film om barnkonventionen och samtalade kring hur olika det kan se ut i världen och i sverige och hur viktigt det är att dessa rättigheter för barn har tagits fram. Eleverna fick sedan arbeta parvis med en rättighet som de fick illustrera en bild till (lektionsmaterial från @frokenanna.se).

 

Halloween

Innan höstlovet passade vi på att fira halloween där de som ville fick klä ut sig. Under fredagseftermiddagens lektion kunde en välja på ansiktsmålning, rita halloween-teckningar, leka i klassrummen eller titta på film och mumsa på popcorn och saft.
Det blev en mysigt avslut tillsammans innan höstlovet.

 

Gosedjur- och pyjamasdag

I torsdags efter höstlovet hade alla klasser i Mellangården gosedjur- och pyjamas dag. Tänk att få komma till skolan i pyjamas…. lite tokigt men mest mysigt och skönt tyckte de flesta. Pricken över i.et var så klart att få ta med sig en eget gosedjur denna dag.
Denna dag fick gosedjuren vara plutoelever och var med under de flesta moment som en skol- och fritidstid innefattar. Under morgonsamlingen fick de presentera sig och sedan diskuterade vi fram vilket förhållningssätt som vi önskade skulle råda denna dag för att den skulle bli bra för både gosedjuren och alla plutokompisar.

Det här enades vi om:
– gosedjuren behöver följa samma kompisregler som vi.
– gosedjuren behöver följa samma klassregler som vi.
– om man vill röra någons gosedjur så måste man fråga först.
– om man vill, så får man leka utomhus med sitt gosedjur, med vara beredd på att den kan bli smutsig.
– gosedjuren får stanna kvar på Pluto när vi äter lunch och mellis.
– man får leka med sitt gosedjur hela dagen. De får följa med röda gruppen till skogen.
– vi ska ta hand om gosedjuren så de har en bra dag på Pluto.

Arbetsuppgifterna denna dag hade även de gosedjuren i fokus.

Arbetspass 1:
Alla fick börja med tänka själva en stund: -Vad är det bästa med ditt gosedjur?
Sedan samtalade vi parvis. -Berätta för din kompis vad ditt gosedjur heter och vad som är det bästa med ditt gosedjur.
Den enskilda uppgiften handlade om att skriva om sitt gosedjur och rita av den.

 

Arbetspass 2:
Vi redovisade/samtalade i en lite större grupp (3-4 st). Vi presenterade vårt gosedjur och berättade vad det bästa med vårt gosedjur var. Sedan jämförde vi våra gosedjur och försökte se hur många likheter vi kunde hitta mellan dem.

Så här sa några Plutokompisar:
– alla våra gosedjur har en nos.
– de har fyra tassar.
– alla våra gosedjur har en svans.
– de är lika stora.
– de har några färger som är lika, svart, röd och vit,
– de har två armar och två ben.
– de har ögon och en mun.
– alla har färgen brun.

Vi passade också på att sjunga tillsammans med gosedjuren. Vi sjöng sångerna Lilla Nalle, akta dig!, Tokig nalle och Teddybjörnen Fredriksson. Gosedjuren fick även prova på att leka Fruktsallad och titta på ett avsnitt av Krambjörnarna. Under fritidstiden var gosedjuren med under den fria leken både inne, ute och i skogen.

 

 

Plutokompis!
Har du frågat ditt gosedjur vad den tyckte om dagen på Pluto? Berätta för oss på måndag vad du fick för svar.

 

Trevlig helg!
/ Maria, Christina, Anna, Hendrike & Titti