Plutos veckobrev v. 10

Hej alla Plutofamiljer!

 

Språkarbete
Vi startade veckans språkarbete med att presenterade veckans bokstav Tt. Vi tittade på ”Bästa bokstav” från UR, samlade ord som börjar på t-ljudet och arbetade med bokstavsslingan.

 

Titta på bilderna nedan, hur många ord som börjar på t-ljudet kan du hitta?

 

I språklust den här veckan har vi fortsatt att kategorisera på olika sätt med hjälp av kort på olika föremål.

Vi har även utmanat vårt tänkande genom ”Latjolajbanlådan”. Där de handlar om att hitta tre gemensamma nämnare i tre föremål av fyra.
Genom denna typ av uppgift får barnen öva sig i att hitta olika gemensamma nämnare samt förklara hur de har tänkt. Uppgiften ger alla möjlighet till att se att det inte bara finns ”ett rätt svar”, utan flera olika sätt att tänka på.
Så här tänkte några kompisar kring de lådor som vi inledde med att presentera:


-saxen ska bort för de andra är pennor
-saxen ska bort för de andra kan man skriva med.
-tuschpennan ska bort för det är den enda som har tusch i sig.


-stenen ska bort för den är inget djur.
-apan ska bort för de andra är vattendjur och stenen kan ligga i vatten.


-plastskålen ska bort för den har en cirkelform och de andra är kuber.
-träkuben ska bort för den är inte gjord av plast.
-skålen ska bort för de andra kan man bygga med.
-träklossen ska bort för den får knappt plats i skålen.

Sedan gjorde vi egna ”Latjolajbanlådor” med föremål som vi presenterade för våra klasskompisar.

 

Vi har också samtalat om hur en berättelse är uppbyggd. Att den följer en röd tråd. En början, en handling och ett slut.

När vi lyssnade på kapitlet i Sandvargen vid detta tillfälle stannade vi upp några gånger och delade med oss av de biler som skapas i vår fantasi och berättade hur vi kulle kunna illustrera dem med en bild.

Efteråt valde vi ut någon händelse ur kapitlet som vi ritade en bild till.

 

Natur
Gröna gruppen hade natur i veckan. Vi inleda med att arbetade i mindre grupper om tre, där varje grupp fick en bild på ett djur och uppdraget att samtala med varandra utifrån frågeställningarna:

När vi återsamlades fick alla grupper presentera sitt djur, dela med sig av sina kunskaper om djuret och vad de kommit fram till under sitt samtal. Vi bad även alla fundera på vad de skulle vilja lära sig mer om sitt djur? Dessa frågor kommer vi bland annat att arbeta vidare med vid nästa tillfälle.

Vi skickade sedan runt en kotte i ringen, så alla kan fick känna och lukta på den.
Samtidigt fundera vi på: ”-vilket träd kotten kommer från?” Flera kompisar kände igen att det var en grankotte och att den växer på en gran.

Vi funderade även kring frågan: ”-grankotten kan vara mat för endel djur, vilka tror du?”
Några kompisar trodde att det var ekorren och musen. En kompis berättade att ekorren sparar det som är högst upp på kotten och att mössen sedan kommer och äter upp det.

Vi avslutade lektionen med att bege oss ut på skolgården på gran och grankottejakt. Att se skillnad på en tall och gran var till en början inte helt lätt, men tillslut lyckades vi hitta två fullvuxna granar, en liten minigran och några grankottar.

Kottarna som vi fick känna på under samlingen var kalla och nästa frusna. Innan vi gick ut la vi dem på en bricka för att under veckan kunna se om det hände något med kottarna när det livet varma.  Efter bara en dag hade kottarna tinat och det var lättare att undersöka dem. Fler kompisar undersökte nyfiket kottarna och hittade flera frön. De frön vi hittade tänker vi plantera vi nästa naturtillfälle.

 

Matematik

I matematiken började vi arbeta med det nya kapitlet i våra matematikböcker, ”I hamnen”.
Vi började med att gemensamt titta på och tala om bilden som hörde till kapitlet. Vad var matematik i bilden? Vi hittade former, antal, siffror, ordningstal och jämförelseord.
I böckerna arbetade barnen både självständigt och tillsammans med sina kompisar vid deras arbetsplats. De letade efter objekt i bilden, räknade dem och bokförde det i sina böcker både genom streck och med siffror.
Vid en annan uppgift undersöktes de geometriska objektens egenskaper och barnen fick färglägga dem efter rätt antal hörnor eller sidor.

 

Idrott
Den här veckan var det röda gruppens tur att ha idrott. Efter uppvärmningen, ”väcka kroppen” och ”rörelsestopp” fick alla utmana sin motoriska förmåga i fyra olika redskapsstationer. Vi övade särskilt förmågorna hänga, klättra, stödja, balansera, rulla och hoppa. Vi avslutade med att plocka undan och koppla av på mattor till lugn musik.

Simskola
På det första simtillfället gick vi igenom och övade på rätt teknik för ben och armtag. Först låg vi vid kanten och höll oss i stången med raka armar och hakan i vattnet där vi övade på bentekniken och på att flyta. Vi övade även på att ligga helt fritt i basängen och flyta som sjöstjärnor. Det var riktigt utmanande att ha öronen i vattnet och få upp magen till vattenytan. Vi simmade flera varv i bassängen där vi övade på både bröst- och ryggsim, först med flythjälpmedel (korv och dyna) sedan utan.
Alla fick i läxa av simlärarna att öva på att gå runt med fötterna utåt. Du som var på simskola, visa för någon där hemma hur det går till.

Dramalek
Under det första tillfället inleder vi med olika lekar för att lära känna varandra bättre. Vi startade med en namnlek, som vi kommer att göra vid varje tillfälle som vi träffas. Det är en slags namnkedja som går ut på att vi ska bli helt säkra på varandras namn. Sedan så lekte vi en variant av ”Hunden och benet”, en lek som går ut på att hitta benet som är gömt bakom någon kompis rygg. Alla fick prova att vara hund och då fick man välja vilken sorts hund man ville vara, beskriva hur den såg ut (färger) och vilken känsla man hade.
Vi lekte även leken ” Pomperipossa”. Där barnen är ute och plockar bär eller svamp i skogen. Vid första ”klappen” visar alla att de blir rädda, vid ”två klapp” blir alla jätterädda och förtrollas till stenar på golvet. När vi hör tredje klappen har häxan Pomperipossa gömt en kompis under en filt. Uppdraget blir då att lista ut vem det är för att befria hen.
Vi avrundade med ringleken ”släpp en lite fågel genom grinden” och efter det funderade på:
vad vi hade för förväntningar och tankar på dramatiken innan och så delade vi med oss av egna förslag på lekar vi skulle kunna leka vid något tillfälle.

Teknik
Tekniken startade vi upp genom att barnen fick fundera över vad teknik skulle kunna vara och dela med sig av sina tankar:
”Det är lite typ grejer, typ lite att man är lite smart så att man typ kan bygga datorer”
”Man uppfinner egna bra saker”
”Man kan jobba och göra saker”
”Man kan uppfinna filmer och sånt”
”Typ att man ritar saker som ska vara i framtiden”

Barnen fick veta att vi på dessa tekniktillfällen kommer att titta på nio olika saker som människan har uppfunnit för att underlätta för sig. Vid detta första tillfälle tittade vi på saxen.
Vi åkte bakåt i tiden, tillbaka då saxen inte var uppfunnen än, och fick uppgiften att försöka riva itu ett papper efter ett ritat vågigt streck.
Därefter gjorde de om samma sak fast i vår tid- då saxen finns!
Var saxen en bra uppfinning? Blev det lättare?

”Det är jättesvårt att riva, mitt papper har helt gått sönder”
”Pappret gick lite mer sönder än när saxen fanns”
”Ja, saxen var mycket bättre för att den andra är mer sönder”
”Jag tyckte att det var lätt med saxen”
”Jag tyckte att det var lättare att riva, för det var liksom lättare med handkonsten än att klippa med saxen”

Vi tittade sedan på avsnittet om saxen från UR och lekte ”Kims lek” med de uppfinningar som vi kommer att titta på under våra tekniktillfällen.
Vi avslutade med att barnen fick rösta på den sak som de skulle vilja att vi tittar på nästa gång. Glasögonen vann stort och jag kan ana att ryktet om att man får försöka göra egna glasögon med piprensare kan ha något med det att göra…

 

 

Information

Plantering
Till nästa veckan skulle vi vilja att alla har med sig en ren, halv mjölkkartong (bottendelen, minst 10 cm hög). Dessa kartongerna kommer vi ha till att plantera i.

 

Vecka 11
Måndag:
Tisdag: Röda/matematik. Gröna/natur.
Onsdag:
Torsdag: Gröna/idrott. Röda/matematik.
Fredag: 12-grupper. Charon/teknik, Nix/simskola, Hydra/dramalek.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

8 kommentarer

  • Karin Anders Matilda säger:

    Fin start på första vårmånaden (i kalendern:) efter en mysig o annorlunda sportlovsvecka på Fritids. I denna vecka: Roligast va drama och gymnastik ( skönt med avslappning o somna…) enl M.

  • Nora och pappa har läst!
    Det var roligt med dramalek, och att berätta för alla om resan till Thailand!

  • Anna och Elliot E säger:

    Vi har läst tillsammans.
    Teknik och natur var roligast, säger Elliot E.

  • Mikael och Frida Broomé säger:

    Frida och pappa läst!
    Att gruppera ihop föremål var roligast

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']