Plutos veckobrev v.11

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

NO
Den här veckan har gröna gruppen haft NO. Vi pratade om vad ekorren gör på vintern och ritade in vinterdelen av ekorren.
Sedan tittade vi på “Varmt, kallt och mittemellan om våren” och gjorde en tankekarta om vad som händer i naturen på våren.
På gården har vi som vanligt hittat massor med daggmaskar. Vi har hittat blommor och andra småkryp. Några ville gärna plocka de små planterade, gula blommorna utanför matsalen. Vi pratade om att vi gärna vill se de fina blommorna växa och bli större varje dag vi går till matsalen istället för att vi plocka dem.
Några Plutokompisar kom på en lek som gjorde att små Lemshagakryp hamnade i småkrypshimlen. Vi pratade därför i båda klassrummen om att vi Lemshaga är rädda om alla djur och behandlar dem väl. Det kom många kloka ord från Plutobarnen som kunde mycket om det här med att ta hand om naturen, skogen och djuren. Det blev en liten påminnelse för alla.

IDROTT
Denna veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde lektionen med “Väcka Kroppen” och “Rörelsestopp”.

Denna vecka var huvudaktiviteten “Myrornaslek”. Det är en bollek där eleverna är indelade i två myrlag med varsin myrdrottning. Leken gick ut på att arbetarmyrorna som var uppdelade på varsin planhalva skulle kasta myrägg (bollar) till sin drottning som stod på en tjockmatta på andra sidan planhalvan.
När alla ägg hade hamnat i någon av lagens skattkistor räknade vi hur många varje lag hade lyckats samla in.

Vi hjälptes sedan åt att plocka undan och avlsutade passet med att varva ner liggandes på golvet till lugn musik.

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Tt. I lådan låg bilder och ordbilderna TANDBORSTE, T-T-T-T-TIGER, TISDAG, TORSDAG, TAGGTRÅD, TULPAN, TUSEN, TIO, TITANIC och TIMOTEJ, Vi sjöng “Tandborstvisan” och Majas alfabetssång om “Timotej”. Vi tittade på på “Bokstavståget”. Vi har samlat Tt-ord på tavlan och arbetat med Bokstavsslingan. Vi har också arbetat i bokstavsboken och under tiden lyssnade vi på ledmotivet till filmen Titanic.

Språklust
I språklust denna vecka har vi fortsatt att arbeta med sammansatta ord. I par har eleverna fått arbeta med bild kort och hittat sitt sammansatta ord. Vi har även hittat på och ritat egna sammansatta ord.

 

MATEMATIK
Den här veckans matematiklektioner har handlat om symmetri. Vi har i par letat efter föremål i klassrummet som går att dela på mitten med en symmetrilinje. Vi använde en tråd som vi provade oss fram med. Några föremål gick inte att dela och få två lika delar. Några kunde vi dela i två lika delar på ett sätt och några kunde vi dela i två delar på flera olika sätt.

SO

Mångrupperna 

 

 

Nix (Sagomattan)
Det var sista gången för Nix med sagomattan. Vi ritade framsida och läste sagorna och ritade bilder som saknades. Sedan tittade vi så klart på ett avsnitt av sagomattan. Nu har alla fått hem sin fina bok så att ni kan läsa sagorna hemma.

 

 

 

Charon (simskola)
Sista tillfället inleddes med att vi fick simma bröst och ryggsim. Stina och Helen stämde av hur eleverna har utvecklats under dessa 7 tillfällen. Om du som förälder önskar återkoppling på detta så kontakta Maria.
Passet avslutades med att vi fick ta oss runt en vattenhinderbana. Bland annat så fick vi simma under en “korv-tunnel” genom rockringar ovan och under vattnet, klättra över krokodilen och hämta föremål från botten. Superkul tyckte många.

Hydra (Dramalek)
Så här avslutade vi dramaleken med Hydragruppen.

  • Namnkedjan
  • Pennan förvandlas..
  • Katten och råttorna
  • Detektivleken
  • Massage

De nya lekarna den här gången var “Katten och råttorna” och “Detektivleken”.
I “Katten och råttorna” finns det en sovande katt i mitten och runt omkring finns det olika råttbon där det bor springråttor, smygråttor och galoppråttor. På given signal, olika rytmer på tamburinen, springer de olika råttorna ut från sina bon och rör sig runt katten. När tamburinen tystnar försöker råttorna ta sig tillbaka till sitt bo, om de inte blir fångade av katten..
I leken “Detektiven” får varje barn dra varsin lapp. På lappen kan det stå ett D, ett X eller ingenting. Den som får ett D blir detektiv och ska spana efter mördaren och den som får ett X blir mördaren. Leken börjar med att alla går runt i rummet och hälsar på varandra genom att ta varandra i hand. När man hälsar på en kompis som trycker två gånger i handen har man träffat mördaren och faller ner på golvet. Leken lektes till musiken Rosa Pantern.

Då det var det sista tillfället för grupperna i sin andra aktivitet utvärderade och samtalade vi kring vår upplevelse utifrån VT-rutinen “Dragkampen” under eftermiddagen.

 

ViM (Vi i Mellangården)
Nu har vi äntligen dragit igång med VIM-grupperna igen! Syftet med VIM är att skapa trygghet och sammanhållning på Mellangården. Det är uppskattat av både elever och pedagoger att ses i åldersblandade grupper och få lära känna varandra mer. Under denna termin kommer vi prata om unga på nätet i syfte för att skapa en schysst nätvardag. Vi kommer utgå från materialet Lajka som prinsparets stiftelse har tagit fram. Vi vet att allt som händer på nätet blir en del av barnens liv, såväl i som utanför klassrummet. Nätet är fantastiskt, det är ju därför vi är där. Samtidigt vet vi att nätet skapar utsatthet. Vi vill därför skapa meningsfulla och viktiga samtal med eleverna om livet på nätet för att ge barnen ökad förståelse för hur nätvardagen påverkar individen och samhället på olika sätt.

Under första tillfället utgick vi från VT-rutinen “think-pair-share” när vi samlade och diskuterade utifrån frågeställningarna “Var finns internet?” och “Vad gör du på nätet?”. Med hjälp av ett garnnystan skapade vi sedan vårt egna “Nätverk”.

Vi tittade även på en kort film som enkelt förklarade hur internet är uppbyggt och hur det fungerar.

 

FRITIDS

Veckans pyssel
Vi har även denna vecka haft fritt måleri vid staffli i ateljen. Det betyder att barnen skapar sina motiv utifrån sin egen ide´men får tips och hjälp om de behöver. Materialet vi erbjuder är pastellkritor, akvarellfärger och stora fina papper.
Barnen blir ofta nyfikna och intresserade när de kommer in i ateljen och ser kompisarna måla, därför ligger där en lista som de kan skriva upp sig på ifall de vill måla.

Fritidsgympa
Denna gång hade vi barn från både röd och grön grupp med på fritidsgympan. De barn som vill följa med anmäler sitt intresse och får man inte plats denna gång så står man kvar på listan tills nästa måndag. Vi började med uppvärmning genom hinderbana och sedan lekte vi Äppelgumman. Vi avslutade med utvärdering av dagens pass.

 

 

Skola och hem

Information

Mångrupperna
Nästa vecka på onsdag är det aktivitetsbyte i mångrupperna. Då kommer grupperna ha sju tillfällen i följande aktivitet:
Nix = Simskola
Charon = Dramalek
Hydra = Sagomattan

Inför simskolan
Barnen behöver vara lämnade på skolan senast kl. 07.50 denna dag då bussen avgår 8.00 från parkeringen. Det finns även möjlighet lämna direkt vid badhuset 8.15. Detta får dock endast göras efter överenskommelse med Maria.

I sin ryggsäck behöver barnen ha med sig:
*badkläder
*handduk
*vattenflaska

All utrustning som barnen kan komma att behöva finns på badhuset. Inga simglasögon eller flythjälpmedel ska tas med.

 

Påsklov
Nu är det dags att göra er anmälan inför Påsklovet v.15
Vi önskar att ni skriver närvaro i kommentarsfältet samt skriver in aktuella tider om ni är i behov av fritidsomsorg, alt. att ni tar bort tider samt skriver ledig i kommentarsfältet om ni är lediga. Viktigt att kommentaren närvaro/ledig skrivs in.

Observera att torsdag 9/4 (skärtorsdagen) stänger vi 15.00 och att fredag 10/4 (långfredag) samt måndag 13/4 (annandag påsk) är fritids och skola stängt.

Vi behöver er anmälan absolut senast söndag 22 mars för att kunna bemanna korrekt.

Hälsningar Fritids och Klubben

 

Nästa vecka
Måndag: Idrott/Grön. NO/Röd. Fritidsgympa 15-16 (röd+grön)
Tisdag:
Onsdag: Mångrupper. Simskola samling 07.50. Övriga 8.20.
Torsdag: ViM
Fredag:

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

3 kommentarer

Kommenteringen är stängd.