Plutos veckobrev v.12

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

NO

På NOn den här veckan fortsatte vi med tema vatten och det var dags för ett experiment! Syftet med lektionen var att barnen skulle få prova på att ställa hypoteser och jämföra med ett resultat. Hypotes = vad vi tror kommer hända och resultat = hur det faktiskt blev. Dessutom skulle barnen få tänka kring övergången från vatten till is.

Det vi behövde till experimentet var:

1 ballong

karamellfärg

vatten

Vi gjorde ballongexperimentet tillsammans. Vi hällde i några droppar lila karamellfärg i en ballong och fyllde den sedan med vatten. Vi knöt ballongen och stoppade in den i frysen.

Nu skulle barnen fundera en stund över vad de trodde skulle hända med ballongen. Några hypoteser var: Det kommer bli lila is, ballongen kommer spricka och det blir kommer bli is.

Deras tankar och ideér fick de skriva ner och rita under rubriken “hypotes”. Sedan tog vi ut ballongerna ur frysen och dokumenterade vårt resultat.

 

IDROTT

Denna vecka hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningarna “väcka kroppen” och “rörelsestopp”.

Sedan lekte vi en lek som kallas för ”Basketfia”.

I denna lek var vi indelade i fyra lag och varje lag hade en egen basketkorg och varsin boll. Mitt på golvet låg spelplanen i from av rockringar i en cirkel. I en av rockringarna placeras en ärtpåse för varje lag. Leken gick sedan ut på att turas om i laget med att försöka pricka basketkorgen med sin boll. Varje gång det blev mål fick lagets ärtpåse flyttas fram en rockring. Det lag som först fått sin ärtpåse runt hela vägen hade vunnit.

Vi gjorde även en variant där vi skulle pricka (slå ner) en kon på en pallplint med bollen.

Vi avslutade med avkoppling till lugn musik.

 

SVENSKA

Veckans bokstav

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Uu. I bokstavslådan hittade vi bilder och ordbilder som UGGLA, ULL, ULLSOCKA, mm. I lådan låg även lite fårull som vi fick känna och lukta på. Vi samtalade om vad vi kunde ha ull till. Och många var eniga i att det var bra att ha till att göra kläder av som tillexempel en kofta eller ett par ullsockar. Sedan sjöng vi alla olika varianter av ”Bä bä vita lamm” som vi kunde komma på. Men även sångerna ”Jag leker träd”,  Majas ABC-visa om Ullmus Galbra (Alm på latin) och ”Rocka sockorna”.

Vi tittade på bokstavståget, arbetade i bokstavsboken, spårade Uu i sanden och övade på bokstavsljudet med fjädern. Vi samlade ord som börjar eller innehåller Uu, arbetade i A-Ö boken och arbetade parvis i ipads.

  

 

Språklust

Denna vecka har vi inlett nästa kapitel i språklust som handlar om LJUD.

De flesta 5-7 åringar uppfattar fortfarande fortfarande ord som helheten, eller som en enda ljudröra. I detta kapitel får barnen öva på att ordens minsta delar – ljuden (fonemen).

Att ord består av olika ljud och och att ljuden motsvaras av bokstäver. Att kunna dela upp ord i ljud är grundläggande för att kunna skriva rätt antal bokstäver, dvs stava rätt.

Att kunna ljuda är en förutsättning för att kunna avkoda nya ord.

Det är lättast att höra första ljudet i ett ord. Därefter kommer identifieringen av det sista ljudet.

Svårast är det att urskilja ljuden i mitten av ett ord. Att öva detta genom olika övningar är en viktigt del i den fonologiska medvetenheten. När vi arbetar tillsammans med eleverna är vi pedagoger noga med att prata tydlig, artikulera och betona.

Den här veckan har vi inledningsvis pratat att det finns olika sorters ljud. Vi har uppmärksammat  att det finns olika typer av ljud runt omkring oss hela tiden. Och så finns det ljud som vi själva kan skapa genom att prata eller med hjälp av till exempel instrument och musikljud.

Vi har pratat om vad själva ”pratljudet” kommer ifrån, hur det bildas och om stämbandens och munnens funktion.

Vi har lekt en lyssnalek, där vi fick och blunda medan Daniel eller Maria smög runt i klassrummet, ställde sig på ett hemligt ställe och sedan gjorde olika ljud, som t ex skramla med nycklar, eller med en maracas. Sedan gällde det för oss att peka åt de håll som vi upplevde att ljudet kom ifrån.

 

 


MATEMATIK

Den här veckan arbetade vi helgrupp (grön och röd) på matematiken, kul med något nytt! Målet med veckans matematikpass var att kunna jämföra geometriska former samt beskriva likheter och skillnader. Dessutom fick barnen öva på att ange antal hörn och sidor på olika månghörningar. Viktiga begrepp att lära sig den här veckan var: månghörningar, sidor och hörn. Vi inledde lektionen genom att visa startuppgiften med de olika formerna på storskärm.

Vi skulle tillsammans utforska flera olika geometriska former för att jämföra antal hörn och sidor. Barnen fick titta på formerna och fundera själva en stund hur de kunde beskriva dem. Sedan fick de prata med varandra innan vi samtalade i hela klassen.

Frågor vi ställde var:

  • Vilka former kan vi se?
  • Vad kan vi berätta om formerna?
  • Hur många hörn och sidor har de olika formerna?

Barnen kunde berätta vad formerna hette, de kunde jämföra och beskriva antal hörn samt de jämförde och beskrev antalet sidor.

Vi pratade om att de olika formerna heter månghörningar som ett gemensamt namn eftersom de alla har många hörn. En figur med fem hörn kallas femhörning och en med sex hörn kallas sexhörning och så vidare. Formerna kan variera i färg och storlek och vridas åt olika håll, men de är fortfarande samma form och har samma namn.

I övningsboken fick barnen arbeta vidare med liknande uppgifter som gav dem möjlighet att träna och befästa sina kunskaper!

SO

Rocka sockorna!

Under torsdagen den 21 mars uppmärksammade vi världsdagen för down syndrom. Det gjorde vi genom att Rocka Sockorna! Att rocka sockorna är enkelt! Att ta på sig olika strumpor hyllade vi olikheter och slog ett slag för alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans kan vi förändra människors attityd och se till att alla är välkomna i vårt samhälle!

Vi har pratat om att vi människor har 23 kromosompar. När man föds med down syndrom har men en extra kromosom på kromosom 21.

Vi tittade på filmer och sjöng Rocka Sockorna-låten och den handlade om att livet blir mycket roligare om vi slutar matcha och sortera och istället börjar våga kombinera. På med olika strumpor, höj volymen och rocka loss! Vi skapade också varsina par sockor. Sockorna representerar ett kromosompar det är därför vi har satt dem som ett X.

FRITIDS

Påsklovet närmar sig och vi behöver veta om ditt barn är i behov av fritids-/klubbenomsorg under perioden 15/4-18/4.

Vad god fyll i på schoolsoft under kommentar från vårdanadshavare; Ledig alt. närvaro. Vid närvaro fyll även i aktuella tider.

Vi vill ha in din anmälan senast 24/3 för att garantera en riktigt bra omsorg där personalbemanning, elevantal och aktiviter synkar.

Obs! Fredag 19/4 är det stängt pga röd dag, samt att torsdag 18/4 stänger fritids 15.00 pga dag före röd dag.

 

Skola och hem

Information

Leksaker

Vi har märkt att flera barn har tagit med sig leksaker den senaste tiden. På Lemshaga har vi en regel som säger att man inte får ta med sig några leksaker till skolan. Det är främst för att de inte ska gå sönder eller tappas bort. Vi ber er därför att ni pratar om det hemma och hjälper barnen med att låta leksakerna stanna hemma.

Skansen

Den 26 april kommer vi åka på utflykt till Skansen. Det är en del i vårt arbete kring bondgårdsdjuren. Vi har bokat ett besök för 6 vuxna. Vi skulle uppskatta ifall ett par av er föräldrar är intresserade av att åka med. Är du intresserad maila då till Pluto.personal@lemshaga.se så snart som möjligt!

Nästa vecka

Måndag: Idrott RÖD / No GRÖN

Tisdag:

Onsdag: Skolbio 9:30

Torsdag:

Fredag:

 

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger

 

14 kommentarer

Kommenteringen är stängd.