Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
IDROTT
Denna vecka utgick idrottslektionen på grund av sjukdom. Både Röda och Gröna gruppen arbetade istället med Svenska och jobbade klart med ett par uppgifter i Lyckostjärnan. Gröna gruppen kommer att ha idrott nästa vecka istället.
NO
Eftersom måndagens NO-lektion för den röda gruppen blev inställd så passade vi på att gå ut i skogen med hela Pluto idag (fredag). Vi letade efter vårtecken och kunde se att det fanns knoppar som började komma fram mer på träden. Vi hörde fåglar som kvittrade och såg videung men vi hittade varken blåsippor eller tussilago som vi vet finns runt Lemshaga nu. Vi hittade flera spår av djur som varit på platsen innan oss. På måndag blir det Röda gruppen som har NO.
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Uu. I bokstavslådan hittade vi bilder och ordbilder som UGGLA, ULL, ULLSOCKA, mm. I lådan låg även lite fårull som vi fick känna och lukta på. Vi samtalade om vad vi kunde ha ull till. Och många var eniga i att det var bra att ha till att göra kläder av som till exempel en kofta eller ett par ullsockar. Sedan sjöng vi alla olika varianter av ”Bä bä vita lamm” som vi kunde komma på. Men även sångerna ”Jag leker träd” och Majas ABC-visa om Ullmus Galbra (Alm på latin).
Vi tittade på bokstavståget, arbetade i bokstavsboken, spårade Uu i sanden och övade på bokstavsljudet med fjädern. Vi samlade ord som börjar, innehåller eller slutar på Uu, vi arbetade i A-Ö boken, i ipads samt i Bokstavsboken.
För de som ville fanns även ett extra Uu-arbetsblad samt ett Ugglapyssel.
MATEMATIK
Under veckans matematiklektioner har vi använt oss av två matematiska tecken.
Vi provade att skriva en addition på svenska och sedan på mattespråket.
När det gäller matte så ska man vara så lat som möjligt, vi ska vara latsmarta som vi brukar kalla det.
Plutokompis! Vilket av dessa två sätt skulle du helst använda?
- Tre adderat med två är lika med fem.
- 3+2=5
Sedan tränade vi på addition genom att lägga föremål och tecken på rätt plats.
Efter det gjorde vi räknemåla där olika nummer bestämmer vilken färg vi ska färglägga i. Det börjar lite lättare med bara siffror sedan blir det additionstal så då blir det lite klurigare.
Vi tittade även på det första avsnittet av Livet i mattelandet (säsong 1, avsnitt 1, Likheter och olikheter) som handlade om talen 0 och 1, likhetstecken och cirklar. Är nollan en värdelös siffra? Nej då! I Sifferverkstaden fick vi se hur man kan bygga jättestora tal med hjälp av nollor. I Räknebageriet fick vi reda på hur ett likhetstecken fungerar. Sist blev det en bra låt av Matematikrestaurangens orkester om likheter och olikheter. Låtarna kan man lyssna på på spotify om man söker på Livet i mattelandet. Vi har lyssnat på första och andra låten som heter Mattelandet och Ett är det första talet. Avsnittet som vi sett på finns att titta på ur.se.
Denna vecka har vi också börjat med mattemellis. Det har ju blivit så dyrt med all tvål och papper för att vi tvättar händerna så mycket. Så nu kostar melliset pengar 🙂
Alla Plutobarn får pengar som de sedan får köpa sitt mellis för. Två Plutobarn sitter i kassan varje dag som vi har mattemellis. Det gäller att räkna ut så att pengarna räcker och att man får rätt pengar tillbaka. Sex Plutobarn har hunnit sitta i kassan och alla som vill kommer att få prova på det under veckorna som följer.
SO
Ugglan och kompisproblemet
I veckan har vi tittat på avsnitt 7 av “Ugglan och kompisproblemet”.
Denna gång handlade dilemmat om att “Skylla ifrån sig”.
“En bagare har ett problem. När mjölet tar slut använder hon sitt eget snor istället. När chefen kommer på det blir hon jättearg. Hur ska bagaren komma ur knipan? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att skylla på sin bagarkompis eller att förneka att det är snor visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste bagaren tänka efter och själv finna lösningen.”
Efteråt diskuterade vi kring slutbudskapet i klippet “Har man inte varit schysst , så ska man inte vara tyst”. Vi delade med oss av våra egna erfarenheter kring “att skylla ifrån sig” samt att “säga som det är och stå för det en gjort”.
Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)
Nix (Simskola)
I onsdags hade gruppen Nix sitt första simskoletillfälle.
Vid första tillfället fick vi öva på att:
*hoppa från kanten
*doppas oss under ytan
*bentagen
När vi övar in tekniken i bentagen håller vi i oss med raka armar i stången på bassängkanten och simmar med benen.
Ramsan vi säger medan vi gör bentagen är “In, ut, runt och ihop”.
“in” = för in knäna mot magen
“ut” = för ut knäna åt sida (grodposition).
“runt” = sträcker ut benen, rakt ut åt sidan.
“ihop” = drar ihop benen mot varandra, med kraft.
Vi övade även på,
*bröstsim (både med platta och korv samt utan).
*ryggsim (med korv, med hjälp eller utan).
Efter lektionen passade flera på sitta och koppla av en stund i bastun innan de duschade av sig och bytte om. Förutom att få öva på våra simkunskaper ger detta tillfälle oss möjlighet att öva oss i hur det går till när en åker till badhuset och hur vi för oss i detta sammanhang och miljö. Vi får öva oss på att ta ett eget ansvar för våra saker och bli självständiga i de olika moment som ingår (duscha, klä på sig, packa väskan mm).
Simkompis!
Du kommer väl ihåg läxan som du fick till nästa gång. Ligga på golvet/matta och öva på tekniken i bentagen. Gör 10 bentag varje dag fram till nästa onsdag. Visa gärna för någon där hemma.
Hydra (Sagomattan)
I onsdags var det första tillfället för sagomattan för hydragänget. Vi tittade på första avsnittet av sagomattan sedan slog vi tärningarna som talade om att sagan skulle handla om. En mus, en häxa och en superkatt. När sagan var färdig så ritade alla en passande bild till. På högläsningen så läste vi sagorna i både röd och grön grupp och alla fick visa sina bilder och tala om vad de hade ritat och i vilken del av sagan bilden är ifrån början, mitten eller slutet. Sagan och bilderna sitter som vanligt på väggen bredvid dörren in till ateljen.
Charon (Dramalek)
Det blev lite speciellt för Charongruppen att börja sitt första tillfälle eftersom det var så få barn här, endast sex kompisar av 14. Men vi som var där hade en bra stund tillsammans.
Vi började, som vi brukar göra, med att fundera över våra förväntningar och ev frågor.
Vad tänker du om dramaleken?
Det är lekar som någon annan bestämmer vad för lekar det är.
Man har roligt och man har drama.
Att man ska leka med en fröken och så ska man ha roligt.
Man leker lekar.
Dagens innehåll såg ut så här:
- Namnkedjan
- Gissa vem som gömmer sig..
- Hunden och benet
- Vi rör oss till musik
- Massagesaga
Vi lekte också Ett skepp kommer lastat, ett lektips som en av kompisarna bidrog med.
Namnkedjan börjar vi varje tillfälle med därför att vi behöver påminnas om vad kompisarna heter. Det kan vara klurigt att komma ihåg namn på kompisar som går i den andra klassen trots att vi gått nästan ett läsår tillsammans. Plutokompis, berätta gärna hemma hur vi gör!
Vi gjorde sedan leken Gissa vem som gömmer sig under filten, och det blev ju plättlätt när vi var så få.
Hunden och benet brukar vara kul att leka så här första gången eftersom barnen ofta känner igen den leken från sin förskoletid.
Vi rör oss till musik hur vi vill och när musiken stoppas fryser vi i en rörelse. När vi sedan fortsätter igen lägger vi till att nästa gång musiken stoppas ska man ska lägga handen på en kompis samtidigt som vi fryser rörelsen och sista gången vi stannar upp ska alla nudda varandra på något sätt.
En massagesaga avslutar vi med varje gång. Då sitter vi parvis och masserar varandra utifrån ett bestämt rörelsemönster samtidigt som barnen lyssnar på en saga.
Berätta gärna hemma hur vi lekte och vad du tyckte efter den första gången.
FRITIDS
Den här veckan har vi under eftermiddagarna valt att stanna ute 30 min längre och gått in kl.15.00. Dels på grund av att vi varit färre som arbetat på skolan under eftermiddagarna men också utifrån ett hälsoperspektiv på grund av det rådande läget.
Vid fint väder kommer vi att ha fruktstund utomhus på ovansidan av gården tillsammans med fritids (åk1 och 2).
Skola och hem
Information
ViM
Vi har valt att pausa ViM-gruppsaktiviteterna för en tid framöver för att elevgrupperna är så små och för att det blir svårare att genomföra om många i personalen är borta.
Onsdag 25/3
I behov av fritidsomsorg under studiedagen onsdag 25/3?
Som ni tidigare fått information om på scoolsoft så behöver vi ha en studiedag redan nu på onsdag 25/3 pga fortbildning för pedagogisk personal inom distansundervisning.
Fritids/klubben kommer att hålla öppet fram till 15.00 denna dag för er i behov av det. Vi vädjar om att endast ni med behov nyttjar fritidsomsorgen denna dag. Detta för att vi önskar att även så många som möjligt av fritidspersonalen kan delta i fortbildningen denna dag.
ALLA med fritids/klubbenplats behöver gå in på schoolsoft och under fliken mina tider skriva under kommentar från vårdnadshavare: Ledig alt. närvaro.
Detta är mycket viktigt att ni gör snarast möjligt (senast söndag 22/3) så att vi kan planera bemanningen inför denna dag.
Hälsningar
Fritids och Klubben
Påsklov
Nu är det dags att göra er anmälan inför Påsklovet v.15
Vi önskar att ni skriver närvaro i kommentarsfältet samt skriver in aktuella tider om ni är i behov av fritidsomsorg, alt. att ni tar bort tider samt skriver ledig i kommentarsfältet om ni är lediga. Viktigt att kommentaren närvaro/ledig skrivs in.
Observera att torsdag 9/4 (skärtorsdagen) stänger vi 15.00 och att fredag 10/4 (långfredag) samt måndag 13/4 (annandag påsk) är fritids och skola stängt.
Vi behöver er anmälan absolut senast söndag 22 mars för att kunna bemanna korrekt.
Hälsningar Fritids och Klubben
Nästa vecka
Måndag: Idrott/ Grön. NO/ Röd.
Tisdag:
Onsdag: Planeringsdag (fritids öppet för elever med behov).
Torsdag:
Fredag:
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
En kommentar
Tack för en bra simskola.
Kommenteringen är stängd.