Plutos veckobrev v. 12

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Lyckostjärnan
I Lyckostjärna har vi lyssnat på och arbetat med kapitlet ”Valles verkstad”.
Vi fick höra om Beas Nalle Hickeman som är i skruttigt skick och hur Bea och Cesar efter att de varit på bio går till Valles verkstad för att få Hickeman lagad. Valle har nämligen fått en ny reklamskylt som lyser ”Valles verkstad lagar allt”. Då borde han ju också kunna laga nallar!

Begrepp som vi lyfte och diskuterade:
bedrövligt skick, bortnött, bock, neonskylt, storhetsvansinne, rörd och mekaniker.

Valle gör listor på det han har lagat eller bytt ut. Vi samtalade om när det kan vara till hjälp att göra listor. Eleverna nämnde bland annat önskelista, komihåglista och matlista . Som övning i arbetsboken skrev vi en egen önskelista och hjälpte Valle att sortera saker till rätt plats. De som ville spelade även rimspelet som fanns i boken.

Plutokompis!
Berätta för någon där hemma…
*Varför fick Valle en skylt av Vera?
*Kunde Valle laga allt?

Språklust
Denna vecka har vi fortsatt att övat på att lägga till eller ta bort ett ljud till ett ord för att få ett nytt ord. Som t.ex. har ordet “att” och lägger till ljudet “n” så får du ordet Natt.
Men denna gång övande vi detta genom leken Spindelnätet. Vi satt i en ring och skickade ett garnnystan mellan oss vart efter vi svarat. Tillslut när alla gjort hade vi skapa ett fantastiskt spindelnät. Efter det använde vi spindelnätet och fortsatt med att leka en variant av “Byta plats” där trådarna i nätet var lasertrådar som vi inte fick nudda.

Högläsning
Varje vecka läser vi ur högläsningsboken Sandvargen. Vid ett tillfälle under veckan fick eleverna i uppdrag att rita något från ett kapitel. När elverna arbetade som mest koncentrat våga sig några filurer fram. Efteråt  visade och berätta för alla för en kompis om vad en valt att illustrera.

 

NO/ IDROTT

Den här veckan tog både röd och grön grupp en promenad till skogsplatsen Raketen tillsammans med Victor och Mattias. Efter lunch tittade de på en film om rymden.

SO

Rocka sockorna
I veckan har vi rockat sockorna. Vi har pratat om varför vi uppmärksammar denna dag och få lära oss mer om funktionsvariationen Down Syndromm. Vi har fått lära oss att vi människor har 23 kromosompar och om en föds med down syndrom har men en extra kromosom på kromosompar 21. Vi sjöng Rocka Sockorna-låten som handlar om att livet blir mycket roligare om vi slutar matcha och sortera och istället börjar våga kombinera. Vi skapade också varsina par sockor.

Lekar
Vi har lekt flera grupplekar under veckan.

Plutokompis!
Vilken lekt tyckte du var roligast av fruktsallad, pomperipossa och hemliga ledaren.

 

Mångrupperna 

Simskola (Nix)
Trixie och Nix-gruppen åkte till simskolan.

Vid första tillfället fick vi öva på att:
*hoppa från kanten
*tvätta ansiktet
*doppas oss under ytan
*bentag

När vi övar tekniken i bentagen håller vi i oss med raka armar i stången och bara jobbar med benen.
Ramsam vi säger medan vi gör bentagen är “In, ut, runt och ihop”.
“in” = tar in knäna mot magen
“ut” = för ut knäna åt sida (grodposition).
“runt” = sträcker ut benen, rakt ut åt sidan.
“ihop” = drar ihop benen mot varandra, med kraft.

Vi övade även på,
*bröstsim (både med platta och korv samt utan).
*ryggsim (med korv, med hjälp eller utan).

Simläraren Stina, hälsar att barnen var väldigt duktiga. Alla fick i läxa att göra 10 bentag per dag på golvet.

Dramalek (Charon)
Christina hade dramalek tillsammans med Charon-gruppen. Så här första gången hade vi fokus på att komma ihåg varandras namn och provade två namnlekar som heter Namnkedjan och Gömma kompis. Efter det lekte vi Hunden och benet och tittade på ett önskeavsnitt av Ugglan och kompisproblemet som vi sett förut. Det blev avsnittet om bagaren som fick slut mjöl och använde snor istället.

 

Sagomattan (Hydra)
Johannes fantiserade ihop en saga tillsammans med Hydra-gruppen.

Sagan om Våfflan och Nellie
Det var en gång en spökhund som hette Våfflan… Våfflan var alldeles ensam och bodde i en stuga mitt i skogen. Han ville ha en massa vänner men han fick inga för ingen bodde i skogen. Han hade inga att prata med och fick bara prata med sig själv. Våfflan pratade skånska och bodde i Sverige. Han hade flyttat från Skåne till skogen för att hitta vänner.

Våfflan klättrade upp i ett träd och ramlade ner på en sten som var ganska stor. Då bröt han sitt ben och fick jätteont.
När Våfflan låg där på marken och hade brutit benet kom en människa som skulle plocka blåbär. Hon hette Nellie. Hon hade hittat 100 000 blåbär och hittade Våfflan på marken med ont i benet. Hon jobbade på en djuraffär och kunde alla djurspråk så hon förstod vad hunden sa. Våfflan undrade om Nellie kunde hjälpa med hans ben som var brutet. Det kunde Nellie.
Med sig hade hon bandage, det hade hon alltid. Hon lindade in Våfflans ben med djurbandaget och han blev glad och sa tack.
För att tacka Nellie så bakade Våfflan blåbärsmuffins till henne och hon lagade en blåbärspaj. Muffinsen och pajen var jättegoda och Våfflan och Nellie blev bästa vänner. De flyttade ihop i Våfflans stuga och gjorde stugan finare. Nu behövde inte Våfflan vara ensam längre.

Slut.

Städdisco
Vi avslutade skolveckan med städdisco. När vi skulle gå till mellis kom plötsligt brandbilen. Det visade sig att det under en lektion i NO-salen hade blivit lite för rökigt och då gick utrymningslarmet. Det gjorde att vi fick vänta med melliset nästan 30 minuter.

FRITIDS

Under fritids denna vecka har vi varit ute mycket i det fina vädret, vi har ritat, målat och spelat spel ute. Vi har också haft hinderbanan framme på tennisplanen. Vi har också påbörjat pyssel med påskkort i ateljen.

 

Skola och hem

Information

 

Hög frånvaro
Just nu har vi hög frånvaro bland elever/ personal på Mellangården. För att bromsa denna smitta ber vi er att vara extra uppmärksamma på symtom hos barnen. Vid minsta symptom ska barnet stanna hemma.
Har man symtom mindre än ett dygn ska man vara hemma 2 extra dagar.
Vid symtom längre än ett dygn, ska man boka Covid test. Vid positivt svar stannar man hemma 7 dagar med de sista 2 dagar utan feber. Vid negativ svar får man gå tillbaka till skolan efter tillfrisknande. Man kan då ha mindre symptom som lite hosta eller snuva.
Om inget test har gjorts ska barnet stanna hemma tills det är helt symtomfritt plus 2 extra dygn. Om 7 dygn har gått sedan insjuknandet och de sista 2 dygn utan feber och med gott allmäntillstånd kan barnet återgå till skolan även med lindriga symtom.

Om man fått ett positiv svar vill vi gärna att ni hör av er till mentor eller skolsköterska. Har ni ytterligare frågor går det bra att höra av sig till skolsköterska Judith.

 

Friluftsdag
Vi gör ett nytt försök med att ta oss iväg på vår utflykt på onsdag. Barnen behöver ha bra kläder efter väder och lämpliga skor att vandra i. Alla ska också ta med sig en egen lunchmatsäck, dricka, vattenflaska och ett litet fika i en ryggsäck. Vi beräknar att var tillbaka på skolan till mellis.

 

Påsklov
Vecka 14 är det påsklov och vi behöver veta vilka barn som kommer att vara på fritids. Anmäl närvarotider eller ledighet på schoolsoft. Tack!

 

Nästa vecka

Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Friluftsdag. Egen lunchmatsäck, dricka, vattenflaska och ett litet fika. Samt kläder/skor efter väder.
Torsdag: Idrott röd / NO grön. Skärtorsdag – fritids stänger 15.00 (dag före röd dag).
Fredag: Skola/fritids stängt! (Långfredag-röd dag)

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger med förstärkning! 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.