Plutos veckobrev v. 13

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

På grund av sjukdom fick vi tänka om lite kring No och Idrotten denna vecka.
I måndags tog både RÖD och GRÖN istället en promenad till Rådjursplatsens och lekte där tillsammans under förmiddagen.

 

I fredags förmiddag hade RÖDA utomhusgympa där de lekte lekar ute på skolgården och GRÖNA hade sin No-lektion.

NO
På NOn den här veckan var det dags för experiment! Syftet med lektionen var att barnen skulle få prova på att ställa hypoteser och jämföra med ett resultat. Hypotes = vad vi tror kommer hända och Reslutat = Hur det faktiskt blev. Dessutom skulle barnen få tänka kring övergången från vatten till is.

Det vi behövde till experimentet var:
1 ballong
karamellfärg
vatten

Bilder

Vi gjorde ballongexperimentet tillsammans. Vi hällde i några droppar lila karamellfärg i en ballong och fyllde den sedan med vatten. Vi knöt ballongen och stoppade in den i frysen.
Nu skulle barnen fundera en stund över vad de trodde skulle hända med ballongen. Några tankar: “Det kommer bli lila is, ballongen kommer spricka och det blir kommer bli is”.

Deras tankar och ideér fick de skriva ner och rita under rubriken “hypotes”. Sedan tog vi ut ballongerna ur frysen och dokumenterade vårt resultat.

De runda lila iskloten som bildats såg nästa ut som magiska ägg eller drakägg. På rasten tog vi därför ut äggen och byggde bon av pinnar till äggen på olika plaster runt Mellangården skolgård.

 

IDROTT
Denna gång hade vi utomhuslektion och lekte tillsammans på tennisplanen.
Vi värmde upp med leken “Vattenmolekylerna”. I denna lek var vi indelade i grupper om tre (1 syre och 2 väteatomer). Vattenmolekylen fick sedan förvandlas och röra sig på olika sätt beroende på vilket instrument som spelades.

Hördes pinnarna förvandlades molekylen till en vattendroppe och trion skulle då hålla varandra i händerna och röra sig runt på tennisplanen.

Hördes trumman förvandlades molekylen till is och trion skulle då krypa tätt ihop och vara alldeles stilla.

Hördes bjällran förvandlades molekylen till vattenånga och då splittrades alla atomer och alla fick sväva runt fritt på tennisplanen.

Efter det lekte vi “Iskull”.
De två kompisar som var kullare, var frosten som förstelnade alla de rörde till is. För att få röra sig igen behövde en bli uppvärmd/nuddad av någon av de två kompisarna som var solar.

SVENSKA

Språklust
Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med LJUD.

  • Vi har lyssnat efter första bokstavsljudet i vårt eget och i kompisarnas namn.
  • Vi har lekt leken “Flätan” där vi fick hitta på ett ord som börjar på samma bokstavsljud som i början av vårt namn.
  • Vi har lyssnat efter första ljudet i ord som börjar med ett vokal (aouå eiyäö) som t ex åka, is, öga mm.
  • Vi har också lyssnat efter första ljudet i ord som börjar med en lätt konsonant som t ex sol, måne, nål, lego, fot mm.
  • Vi har varit sakletare i klassrummet, där fått uppdrag som: “Ställ dig vid någon som börjar på ssss eller bbbb osv.
  • Vi har sjungit “Bä bä vita lamm” på ett tokigt sätt genom att byta ut vokalerna i texten till en och samma.

Till exempel så här:

“Bi, bi, viti limm hir di nigin ill?
Ji, ji, kiri birn, jig hir sickin fill.
Hildigsrick it fir ich sindigskjil it mir,
ich tvi pir strimpir it lilli lilli brir.”

 

Veckans bokstav
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Vv och Ww. I bokstavslådan hittade vi bilder och ordbilder som VÄDER, VÅR, VANTE mm. Vi sjöng sångerna “Jag öppnar fönstret och tittar ut” och “Titta ut titta ut en minut”.
Vi tittade på bokstavståget, arbetade i bokstavsboken, spårade Vv och Ww i sanden och övade på bokstavsljudet med fjädern. Vi samlade ord som börjar eller innehåller Vv, arbetade i A-Ö boken och arbetade parvis i ipads.

Denna vecka fanns det även ett V-pyssel, där vi fick skapa ett vante-memory till klassrummet. Alla fick färglägga och klippa ut ett par vantar var. För att det skulle vara tydligt att se vilka memorerar det fanns var det extra viktigt att vi  färglade vantar i ett likadan mönster så att en såg att de hörde ihop.

 

SKOLBIO
I onsdags åkte vi iväg till Gustavsbergsteatern för att gå på skolbio. Vi vill ge alla Plutobarn beröm för att de genomförde dagen på ett fantastiskt sätt. Ni höll humöret uppe och hade ett fantastiskt tålamod när bussen som vi hade tänkt ta tillbaka till skolan inte kom. Det ledde till att vi fick vänta en timme i Gustavsbergs centrum och lunchen blev väldigt sen. Det var en utmaning men vi fick öva på tålamod och flexibilitet! Bra jobbat!
Bion bestod av tre kortfilmer:

Fisketur
Betty är en ensam, hungrig katt som är ute och fiskar mitt i natten. Det enda som nappar är skräp. Men hon hittar på en lösning, även om hennes tålamod sätts på prov. Fisketur är baserad på Lotta Geffenblads bilderbok ”Betty mitt i natten”.

Badväder
En flicka tillbringar en vacker sommardag med sin morfar. På sin väg ner till badet möter de sommarens alla djur som också njuter av solen.

Odd är ett ägg
Odd har ett visst funktionshinder, hans huvud
är ett ägg. Han kan bara drömma om att spela fotboll, klättra i träd eller överhuvudtaget leka med andra barn. Tills han blir huvudstupa kär i det mycket levnadsglada och orädda biet Gun. Men henne har han så roligt att han helt glömmer bort sitt ömtåliga huvud.

Den sista filmen fick vi tyvärr inte se slutet på då tekniken strulade. Men dagen efter reflekterade vi kort över hur vi tror att filmen “Odd är ett ägg” slutade.
Filmen stannar precis när Odd står och balanserar på biet Guns fönsterbräda med en honungsburk i handen som han vill ge till henne. Plötsligt ser det ut som att han tappar balansen…

Plutokompis! Berätta för någon där hemma hur du tror att filmen slutade.

 

BONDGÅRD
Den här veckan har vi startat upp ett längre projekt som handlar om bondgården. Hela projektet löper terminen ut och avslutas med en musikal som vi kommer framföra.
Vi inledde med att tänka och samtala kring begreppet “Bondgård”. Vi tänkte först själva en stund sedan arbetade vi i mindre grupper där vi fick dela med oss av våra tankar och kunskaper. Varje grupp fick ett stort papper där de fick rita och skriva ner allt de kunde komma på.
Vi avslutade med att läsa sagan “Djuren på Kackelgården” som är grunden till musikalen, samt lyssnade på några av låtarna. Spännande!

 

FRITIDS

Veckans pyssel
De två senaste veckorna har de som vill haft möjlighet att tillverka de här charmiga fantasifåglarna av gips i ateljén.

 

Skola och hem

SKANSEN
Vad härligt att så många av er har hört av sig vill följa med till Skansen. Stort tack för alla intressemail. I dagsläget har vi tre föräldrar som kommer följa med, en från varje Mångrupp (Nix, Charon, Hydra). Skulle något förändras så hör vi av oss er till er andra som visat intresse i första hand.

 

Nästa vecka
Måndag: Idrott GRÖN / No RÖD
Tisdag: Svenska
Onsdag: Matematik
Torsdag: Temaarbete
Fredag: Städdisco. ViM-grupper 11:50-13:00

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.