Plutos veckobrev v. 13

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Ord att förstå – Läsning – Läsförståelse

Veckan ord var rensar, staket och mekar. Vi läste orden och meningarna tillsammans.

Vi har samtalat om ordens mening och betydelse utifrån frågeställningar som…

-Vad mer kan man rensa än fisk?
-Varför finns det staket?
-Vad gör man när man mekar?

Veckans text hette: Då kommer Pysen.
Vi tittade för på bilden på framsidan och samtalade utifrån frågeställningarna.
-Vad ser ni där?
-Vad tror ni att texten kommer att handla om?
-Vem är Pysen på bilden, tror du?
-Vad kommer Pysen att göra i den här texten,tror du?

Vi lyssna först på hela texten en gång och sedan kör-läste vi den en gång. Vi avrunda vårt textsamtal genom att samtal kring:
-Vad handlade texten om?
-Vem är berättelsens huvudperson (karaktär)?
-Vad skulle du göra om Pysen var ditt syskon?

Pysen i berättelsen visade sig var ganska busig och gjorde ett och annat bus under en dag. Vi delade med oss av egna bus vi gjort eller kände till. I arbetsboken fick vi sedan rita och skriva om ett valfritt bus.

Bokstav och ljud
Veckans bokstav var Uu. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilka ljud den har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Uu. I ordlådan låg orden: UGGLA, ULL, ULLSOCKA, ULMUS GLABRA Vi sjöng, “Jag leker träd” och olika varianter på “Bä bä vita lamm” samt en variant på engelska. Vi läste Majs abc-vers om Ulmus Glabra (Alm på latin).


På Läsresans webb har vi titta på olika bilder, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Uu. I arbetsboken har vi arbeta med Uu-uppgifterna och på ipadsen har vi spelat Uu-spelen i skolplus/bokstavståget. Som extrauppgift kunde vi sedan välja olika bokstavsövningar/spel som “labyrinten”, “hitta bokstaven” och “läs-domino”.

Språklek
Denna vecka har vi jobbat med sagor vi har tillsammans skapat en saga från 6 stycken bilder.
I röda gruppen handlade om Kalle 8 år som är påväg ut på sin brygga i norrland för att fiska tillsammans med katten Harry. Kalle vill ha en fisk till sitt akvarium men får upp en stövel. När Kalle kommer hem upptäcker han att det simmar en fisk i stöveln och flyttar den till akvariet. I gröna gruppen handlade det om pojken Olof och hans katt Maja. De var på mormor och morfars landställe. En solig dag gick Olof och katten för att fiska nere vid bryggan. Olof dinglade med benen vid bryggkanten och kände sig förväntansfull. Han blev förvånad när han fick upp en stövel. I stöveln låg en abborre som han tog med sig hem och la i en fiskskål.

Senare under veckan delades klassen in i mindre grupper. Varje grupp fick en bild på 5 stycken sagotärningar. Uppdraget var sedan att komma på en gemensam saga utifrån bilderna på tärningarna och sedan återberätta den för klassen.

Så här lät några sagor:

“Det var en gång en riddare som gick över ett berg och in i skogen. Där var en häxa som gjorde en trolldryck. Riddaren sprang därifrån, träffade en enhörning som han fick rida på till ett slott och där blev han kung.”

“Det var en gång sjöjungfru som satt fångad på ett piratskepp. Hon trillade ner i vatten och där kom det en fisk simmande. I havet hittade hon en skattkista och i den låg en död skalle.“

”Det var en gång en häxa som bodde i ett slott och hade en magisk drake. Hon läste i en bok, i boken fanns en beskrivning som hon blandade i kitteln”.

 

MATEMATIK

Denna vecka har vi arbetat med tid. Vi har fått fundera på vad som tar kort tid och vad som tar lång tid. i vilken ordning blir en tårta klar? Vi fick se 3 bilder en halvklar, en färdig tårta och en botten. Vi har gjort egna klockor som vi har fått ta med hem. Vi har arbetat med bladet först, sedan, sist.

Efter lunchen jobbade vi med addition i form av först, kommer till och tillsammans vi tittade på bilderna i boken och fick berätta berättelser. Först var det 2 fiskar som lekte, sen kom 2 fiskar till som ville leka, tillsammans var det 4 fiskar. Eller det var en bläckfisk som har gått vilse, sen kom 4 bläckfiskar och letade och hittade bläckfisken som var borta, då var det 5 bläckfiskar tillsammans.

 

IDROTT

Denna vecka hade röda gruppen idrott. Vi värmde upp med övningen Väcka kroppen. Efter det var det dags för veckans redskapsbana där vi övade på att balansgång, stödja och hoppa över bomsadlarna, stödja och hoppa sidhopp över bänkarna, hänga och klättra i lianer, hoppa ljushopp, trixhopp, kullerbytta, volt eller handvolt (rulla) på trampetten (där Maria stod och passade) samt åla genom matta-tunneln.
Vi avslutade med nedvarvning i ringen och utvärderade lektionen men verktyget Tummen.

NO

Denna vecka har också den gröna gruppen gjort klart sina uppfinningar och kan ta hem dem. En liten inblick i hur några av dem ser ut.

SO

Vara vänner
Benny är alltid arg i skolan. Han retas, slåss och förstör. Klasskompisarna tycker att han är jobbig, och fröken bara skäller. Men hemma är Benny ledsen. Där får han ofta skäll av sin pappa. Det är som om pappa inte tycker att Benny gör någonting rätt. Benny känner sig alltid värdelös och inuti honom växer en glödande klump av ilska. /svtplay.se

Vi hade fina samtal i klasserna. Det kom många kloka och bra förslag på hur alla inblandade i filmen kunde agera istället, för att det skulle bli bättre för alla, inte minst för Benny.
-pappan får inte bli så stressad, så att Benny mår dåligt.
-Pappan behöver lyssna mer på Benny och vara mer med honom.
-läraren behöver prata med Benny och fråga hur han mår.
-läraren kan fråga hur hon kan hjälpa honom.
-kompisarna behöver stå upp för den som blev slagen.
-kompisarna kan säga stopp, och säga att det inte är okej att retas eller slåss.
-kompisarna kan hjälpa Benny och fortsätta vara hans vän.

 

Experiment
Vår praktikant Annika har i veckan startat ett experiment tillsammans med oss.
Hon hade med sig två brödskivor i varsin plastpåse. Den ena brödskiva tog vi upp, skickade runt den i samlingsringen så alla fick känna och ta på den. Den andra lät vi vara kvar i sin påse.
Vi samtalade kring vad bakterier är och hur de sprids. Kommer det hända något med bröden och i så fall vad… detta är något vi kommer samtala vidare kring under kommande veckor.

Mångrupper

Nix – Bild
Denna vecka har vi pratat om kompisfärger (komplementfärger). Vi har fått provat att blanda kompisfärgerna för att se vilka färger som blir och vi har fått blanda andra färger för att se vad som händer.

Charon – Simskola
Även denna vecka fortsatte vi att finslipa på tekniken ben- och armtagen. Vi simmade bröst- och ryggsim, med och utan flythjälpmedel utifrån sin individuella nivå. Vi avslutade med att duscha av oss kloret och några passade på att koppla av en stund i bastun innan det var dags för ombyte och hemfärd.

Hydra – Dramalek
Dagens innehåll:
Vad gjorde vi förra gången?
-Namnkedjan
Önskelekar (barnen fick önska lekar till idag):
– Pomperipossa
– Katten och råttorna
– Godismonstret
Avslut (Hur var din känsla idag? Visa med tummen)

Pomperipossa: är en lek som barnen ofta känner igen sen förskoletiden, vilket känns tryggt och bra eftersom det kan kännas lite pirrigt så här i början innan vi skapat ett tryggt och tillåtande lekklimat tillsammans.
Pomperipossa är häxan som “skrämmer” barnen som är ute i skogen och plockar bär genom att förvandla dem till stenar. Ett barn göms under en filt och de andra gissar sedan vilken kompis som saknas.

Katten och råttorna: Det ligger en sovande katt i mitten och runt omkring finns olika råttbon. Där bor springråttor, gåråttor, smygråttor och galoppråttor. De olika råttorna ska lyssna efter deras ljud/rytm från en tamburin/trumma när det är dags att komma ut ur boet och röra sig runt den sovande katten. När det blir tyst vaknar katten, som är hungrig på råttor, då gäller det för råttorna att ta sig tillbaka till boet. Den som blir fångad får vara katt.

Godismonstret: ett barn ligger i mitten på mattan och föreställer ett godismonster. De andra kompisarna sitter på samlingstrappan och tänker på ett godis – kola, lakrits eller glass. När godismonstret ropar ut ett godis får dessa springa runt monstret som försöker ta någon, som då blir ett nytt monster. Om godismonstret ropar: Gott & Blandat får alla godisar springa ut.

 

FRITIDS

Skogen
Den här veckan var den gröna gruppen vid Raketen. De som ville var med Anna och lekte Sardinburken. Några barn kände igen leken, men kallade den för Äggplantan. En kurragömmalek där en går iväg till ett gömställe medan de andra kompisarna räknar till 50. Sedan ska alla försöka hitta gömstället men inte tala om det för varandra. Den som sist hittar kan bli den som gömmer sig nästa omgång eller så bestämmer vi tillsammans vems tur det blir.

 

Skola och hem

Information

Nästa vecka
Måndag: Sovmorgon/fritids. Skolstart 9.20
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Gröna gruppen idrott, röda NO. Röda gruppen går till skogen
Fredag: Mångrupper: Charon-simskola, samlas 7.50. Nix-bild och Hydra-dramalek startar 8.20.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger