Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
NO
Under NOn den här veckan var det dags för ytterligare ett exepriment! Denna gång behövde vi:
2 plastmuggar
1 pappershandduk
vatten
karamellfärg
Vi började med att hälla färgat vatten i en av muggarna. Muggarna placerade vi sedan bredvid varandra. Nu skulle man vika pappershandduken så att den fick vara som en bro mellan mugg 1 och mugg 2. Därefter skulle barnen rita och skriva sin hypotes om vad de trodde skulle hända.
Medan vi väntade på någon sorts förändring i experimentet kollade vi på filmen Vattumannen och speed från UR. Avsnittet handlade om vattnets tre former:
“Vattenmannen hittar en isbit som han lägger i en kastrull för att smälta. Vips har den försvunnit! Dessutom är glaset på dykarhjälmen immigt. Hur gick det till? För att ta reda på mer om vattenmolekyler tar sig Vattenmannen och Speed upp till ytan och träffar Karin Eklöf på Uppsala vattencenter. För att förklara tar hon till hjälp simmarna i Stockholm Konstsim Herr. Tillbaka i sin farkost spelar Vattenmannen och Speed låten H2O.”
Barnen fick sedan återgå till sina experiment och dokumentera sina resultat. Vi kommer tyvärr inte skriva vad som hände då gröna gruppen ska få göra samma experiment nästa vecka. Men berätta gärna hemma om resultatet!
IDROTT
Vi hade vår lektion på tennisplanen där vi lekte tillsammans.
Vi värmde upp med leken “Vattenmolekylerna”. I denna lek var vi indelade i grupper om tre (1 syre och 2 väteatomer). Vattenmolekylen fick sedan förvandlas och röra sig på olika sätt beroende på vilket instrument som spelades.
- Hördes trumma förvandlades molekylen till is och trion skulle då krypa tätt ihop och vara alldeles stilla.
- Hördes pinnarna förvandlades molekylen till en vattendroppe och trion skulle då hålla varandra i händerna och röra sig runt på tennisplanen.
- Hördes bjällran förvandlades molekylen till vattenånga och då splittrades alla atomer och alla fick sväva runt fritt på tennisplanen.
Efter det lekte vi “Iskull”.
De två kompisar som var kullare, var frosten som förstelnade alla de rörde till is. För att få röra sig igen behövde en bli uppvärmd/nuddad av någon av de två kompisarna som var solar.
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Xx. I bokstavslådan hittade vi bilder och ordbilder som XYLOFON, KEX, TAX, PJÄXA. Vi sjöng Majas abc-visa om “X, Y och Z”.
Vi tittade på bokstavståget, arbetade i bokstavsboken, spårade Xx i sanden och övade på bokstavsljudet med fjädern. Vi samlade ord som börjar eller innehåller Xx, arbetade i A-Ö boken och arbetade parvis i ipads.
Språklust
Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med LJUD.
Vi har jämfört tre olika föremål på en duk, där två av dem hade den gemensamma nämnaren att de börjar på samma bokstavsljud. Vi turades om att gissa och svara vilka två saker det var och säga vilket ljud de börjar på.
Plutokompis! Titta på bilderna nedan och berätta för någon där hemma vilka två av de tre sakerna på duken som börjar på samma bokstavsljud (klicka på bilden om du vill förstora den).
Vi har även lekt en lekt där alla fick turas om att dra ett djur ur en hemlig påse. När vi plockat upp djuret fick vi berätta för kompisarna vad det var för ett djur och säga bokstavsljudet som djuret börjar på.
-Jag fick upp en häst. Häst börjar på hhhh.
MATEMATIK
Målet med veckans matematikpass var att kunna sortera geometriska former utifrån olika egenskaper samt att kunna beskriva hur formerna hade sorterats. Begrepp som var viktiga att ha koll på den här veckan var sortera och egenskap.
Vi inledde lektionen genom att be eleverna arbeta i par. Vi delade ut en uppsättning med geometriska former i olika färger, former och storlekar. Sedan visade vi startuppgiften på tavlan.
Vi skulle tillsammans utforska hur vi kunde sortera formerna och ta reda på om det fanns flera olika sätt att sortera på. Barnen sorterade efter färg, form och efter antalet sidor och/eller hörn. Vi pratade i helklass och vi kom fram till att när man sorterar innebär det att man letar efter en gemensam egenskap. Vi pratade också om varför det är bra att kunna sortera och gruppera saker. Sortering gör det lättare att se och hitta saker, till exempel att snabbt se hur många det är av varje sort.
Under veckans matematikaktivitet fick barnen återigen arbeta i par. Den ena eleven börjar med att sortera formerna och bad sedan kompisen berätta vad de olika formerna hette och hur de var sorterade. Därefter var det den andres tur att sortera på något annat sätt.
Sedan fick de arbeta i övningsboken med uppgifter som gav barnen möjlighet att träna och befäst sina kunskaper.
BONDGÅRD
Den här veckan har vi tittat närmare på bondgårdsdjuret GRISEN.
Vi började med att dela med oss av våra tidigare kunskaper om GRISEN. Vi skrev upp det vi kände till på en tankekarta. Sedan lyssnade vi på ett faktabok om grisen samt tittat på en kort fakta film från Bonden i skolan. Efter det fyllde vi på vår tankekarta med de nya kunskaper vi fått.
Vi har även skrivit en egen faktatext om grisen och ritat hur en gris ser ut. Vi har lekt “Sätta knorren på grisen” och arbetat med frågor om grisen i “Mitt bondgårdshäfte”.
FRITIDS
Den här veckan har vi börjat odla. Vi träffas i blandade smågrupper från röd och grön och startar efter mellisrasten.
Vi börjar alltid med att fundera över vad som behövs för att få bönan att gro och växa. Det visar sig att många barn kan mycket om odling och delar gärna med sig av sina kunskaper. Det här tycker barnen behövs för att våra bönor ska gro och växa:
jord
vatten
sol
Skola och hem / information
Ledighetsansökningar i Schoolsoft
Efter sportlovet gick vi över till att alla ledighetsansökningar ska ske via schoolsoft. Nu har det kommit till vår kännedom att detta inte fungerar fullt ut i förskoleklass. Problemet som uppstått är att ni föräldrar kan göra en anmälan men vi pedagoger kan inte se att den registrerats. Martin vår it-tekniker har kontaktat schoolsoft och hoppas att det kommer att lösa sig snart. Tills detta är åtgärdat hänvisar vi er till att lämna in önskade ledighetsansökningar i pappersformat.
Kapprumstömning + storstädning
För att vi ska kunna få det riktigt fint och storstädat i våra kapprum ber vi er att tömma hyllor, krokar, korgar och stövelställ på kläder och skor innan påsklovet, senast fredag 12/4.
Kläder/skor som inte tas hem under lovet kommer att förflyttas till säckar som i sin tur flyttas till vår uppsamlingscontainer. Detta för att möjliggöra en storstädning som är beställt under påsklovet, hoppas på överseende.
Välkommen Amena!
Amena kommer att vara hos oss på Mellangården för att träna upp sin svenska. Hon kommer vara på fritids i åk 1-2, två eftermiddagar i veckan under den här våren med start v.14.
Fruktstund på fritids
Vid bra väder kommer vi avsluta dagen med fruktstund utomhus på Mellangårdens framsida-gungsidan (ca 16.30-17.00).
Avslutningspicknick
Boka redan nu in Tisdagen den 4 juni kl 17-19 i kalendern. Då har vi på Pluto vår musikalkväll med avslutningspicknick ute i det gröna. Mer info kommer längre fram.
Nästa vecka
Måndag: Idrott RÖD / No GRÖN
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag: ViM-grupper 11:50-13:00
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
11 kommentarer
Emma W tycker att det har varit en bra vecka!
Johannes tyckte att bondgården och grisen var rolig.
Vince har läst veckobrevet med mamma.
Tack för informtionen
Bra veka på pluto
Tack, vi har läst!
Tack för en bra vecka!
Tack för en bra vecka! Vi har pratat mycket om grisar hemma, det var ett intressant tema.
Tack för veckobrev!
Vi har läst.
vi har läst
Kommenteringen är stängd.