Plutos veckobrev v. 14

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO

Den gröna gruppen hade NO den här veckan. Vi pratade om årstiderna. Hur många det finns och vad som kännetecknar dem.
Vi funderade också på hur många månader det finns på ett år och vad de heter. Vi sjöng “Januari börjar året…”.
Sedan satte vi ihop vårt årshjul, med årstider och månader, som nu sitter uppe i klassrummet.

Avslutningsvis tittade vi på filmen Katten, musen, tiotusen som handlade om årstiderna.

Ute på gården hittade vi en nyvaken humla som säkert ångrade sig när snön kom natten till fredagen.

IDROTT

Denna veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde lektionen med uppvärmningsövningarna “Väcka Kroppen” och “Alla som…”.
Huvudaktiviteten denna gång var “Bollkontroll”. Alla fick en varsin basketboll och sedan gällde det att röra sig runt i rummet och samtidigt utföra olika övningar med bollen till musik.

  • Vi testade att rulla bollen på olika sätt, med handen, foten, fritt eller följa olika linjer i golvet.
  • Vi studsade bollen högt och lågt, snabbt och långsamt.
  • Vi studsade bollen och dribblade från hand till hand.
  • Vi kastade och fångade bollen.
  • Vi övade på att kasta mot basketkorgen.

Vi avslutade passet med avkoppling sittande och blundandes i ringen. Vi tog kontroll över vår andning och blev medvetna om att vi kunde påverka vår nedvarvning genom att ta några djupa lugnande andetag.
Vi avslutade med “Färgleken” för att ta oss ut i lugn takt till omklädningsrummet.

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Xx. I lådan låg bilder och ordbilderna XYLOFON, PJÄXA, SEX, KEX och TAX. Vi sjöng Majas abc-sång om “XYZ” och tittade på “Bokstavståget” om Tim som klippte olika saker på X. Vi har arbetat med Bokstavsslingan, i Bokstavsboken och samlat ord som börjar, innehåller eller slutar på Xx.
Som extrauppgift fanns även extra bokstavsarbetsblad.

MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi räknat antal upp till 12. Först räknade vi saker i en bild och sedan ritade vi prick till prick 1-12 och då såg vi vad bilderna föreställde. Sedan spelade vi några omgångar bingo.

Vi har också fortsatt med mattemellis och det kommer vi göra även efter påsklovet.

SO

Mångrupper

Nix (Simskola)
På simskolan den här veckan började vi med att öva upp vår vattenvana på olika sätt. Vi gjorde allt från att bara tvättade ansiktet till att sätta oss på botten och hämta ringar från botten.
Vi lekte “Kom alla mina busungar” där vi tog oss från ena sida av bassängen till den andra på olika sätt (som hoppande grodor, fräsande motorbåtar mm).
Vi övade även på tekniken i bentagen vid stången och simmade både bröst- och ryggsim med och utan flythjälpmedel (platta/korv).
Många valde att avsluta lektionen med en avkopplande stund i bastun innan vi åkte tillbaka till skolan.

Charon (Dramalek)
Den här gången var nästan alla barn här och vi började som alltid med att göra vår namnkedja för att komma ihåg alla kompisars namn och hitta in i ett bra fokus.

Så här såg dagens innehåll ut:

  • Namnkedjan
  • Påsen i handen
  • Vi rör oss till musik
  • Katten och råttorna
  • Sagomassage

Vi provade leken/dramaövningen Påsen i handen. Den som får den tomma tygpåsen låtsas plocka upp något och visar sedan med händerna vad det är och hur det kan användas (en liten charad). Vi andra försöker sedan att gissa. Det plockades upp både fjärilar, skruvmejslar, bergssprängare, enhörningar, hopprep och mycket annat.

Vi rör oss till musik hur vi vill och när musiken stoppas fryser vi i en rörelse. Nästa gång musiken stoppas ska vi lägga handen på en kompis samtidigt som vi fryser rörelsen och sista gången vi stannar upp ska alla nudda varandra på något sätt. Bidrar till vi-känsla och glada kompisar.

I “Katten och råttorna” finns det en sovande katt i mitten och runt omkring finns det olika råttbon där det bor springråttor, smygråttor, gåråttor och galoppråttor. På given signal, olika rytmer på tamburinen, springer de olika råttorna ut från sina bon och rör sig runt katten. När tamburinen tystnar försöker råttorna ta sig tillbaka till sitt bo, om de inte blir fångade av katten..

Vi avslutade med att ge varandra massage. Barnen sitter parvis och masserar kompisen framför efter instruktioner från mig samtidigt som de lyssnar på en saga. Alla barn var positiva till att ge och ta emot massage.

Hydra (Sagomattan)
På onsdagsförmiddagen var det jag (Johannes) som var med Plutokompisarna i sagomatta-gruppen eftersom Lisa inte kunde vara här. Det blev en lugn och skön stund tillsammans som vi inledde med att läsa boken Regnbågsfisken och den stora valen. Uppgiften som alla hade fått var att berätta vad de fick för känsla av boken vi läste samt att förklara varför. Alla fick dessutom rita en bild till berättelsen de precis hört.

Efter ett kort break skrev vi sedan en gemensam berättelse där alla möjliga teman kom upp, allt ifrån Minecraft-figurer till fisken och valen som vi tidigare läst om.

Kort och gott så var det är härlig stund och det var superkul att få vara med på en förmiddag och se att alla är minst lika grymma under skoldagen som på fritids!

Bondgårdsprojekt och musikal
Under veckan så fortsatte vi att lyssna och öva på några av sångerna i musikalen “Djuren på Kackelgården”. Det är härligt att se allas entusiasm och glädje.
I fredags fick alla som var på plats önska vilka djur de helst skulle vilja vara i musikalen. På en lapp fick barnen rangordna vilket djur de helst önskade att vara från 1-6. De klasskompisar som var borta kommer att få göra detta efter lovet. Innan barnen fick göra sitt val samtalade vi om att alla skulle “följa sitt hjärta” och rösta var och en för sig, utan att försöka påverkas av varandra. Vi förtydligade att för att kunna önska musen eller lilla kycklingen så krävs det att en kan läsa samt vill och vågar sjunga solo inför en publik. Vi pratade även om att alla djur är lika viktiga, för att det ska kunna bli en musikal, oavsett vilket djur en är eller om de har repliker eller ej. Det viktigaste för helheten är att vi har roligt när vi sjunger tillsammans.

FRITIDS

Veckans pyssel
Vi har under veckan påskpysslat lite den timmen som barnen varit inne på fritids (15-16).

Skogen
Veckan efter påsklovet (v.16) börjar vi återigen att gå till skogen på torsdagarna. Vi går från skolan kl.14:15 och är tillbaka 15:45. Först ut till skogs blir den röda gruppen, torsdagen 16/4.

Påsklov
Nästa vecka är det påsklov på fritids för de barn som är anmälda och vi som arbetar med barnen i Pluto är – Titti, Hanan, Johannes och Fia.
Vi börjar dagarna med morgonsamling kl.9:00. Barnen får då veta schemat för dagen, vilka aktiviteter som är planerade och vilka plutokompisar som är på fritids. På måndag presenteras ett aktivitetsschema för hela veckan.
Under veckan äter vi lunch 10:30 och mellis 13:30.
Vid sjukdom eller ledighet meddelar ni oss som vanligt på schoolsoft. Planerar ni att lämna efter 9:15 vill vi att ni hör av er till fritids via mejl eller mobil.
fritids@lemshaga.se
Plutos mobil: 08-586 313 10
Fritids mobil: 08-586 313 27

 

Skola och hem

 

Nästa vecka 15 (Påsklov)
(se mer information ovan.)

 

Vecka 16
Måndag: Grön/idrott. Röd/NO. Fritidsgympa har vi utomhus kl.15-16 med de barn som önskar från både grön och röd grupp.
Tisdag:
Onsdag: Mångrupper. Simskolan samling 07.50. Övriga 8.20.
Torsdag:
Fredag:

 

Trevlig helg och påsklov!
/Plutos pedagoger

 

 

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.