Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Uu. I bokstavslådan hittade vi bilder och ordbilder som UGGLA, ULL, ULLSOCKA, mm. I lådan låg även lite fårull som vi fick känna och lukta på. Vi samtalade om vad vi kunde ha ull till. Och många var eniga i att det var bra till att göra kläder av som till exempel en tröjor eller ett par vantar, men även andra saker som filtar, mattor mm. Sedan sjöng vi alla olika varianter av ”Bä bä vita lamm” som vi kunde komma på. Men även sångerna ”Jag leker träd” och Majas ABC-visa om “Ullmus Galbra” (Alm på latin).
Vi arbetade enskilt med bokstavsslingan där vi arbetade i bokstavsboken och bosktavshäftet. Spårade Uu i sanden och övade på bokstavsljudet med fjädern. Spelade bokstavs spelen på ipaden och tittade på bokstavståget.
Under eftermiddagen samlade ord som börjar, innehåller eller slutar på Uu och de som ville kunde även pyssla en uggla.
MATEMATIK
Under veckans matematiklektioner har vi tränat på att tolka enkla koder genom en maskin som byter färg och antal.
Plutokompis! Vilken kod är maskinen programmerad med här?
Plutokompis! Vilken kod är maskinen programmerad med här?
Vi har börjat med mattebokens 4:e och sista del. Vi fick träna på sambandet mellan antal och tal 1-10 och talraden 1-12.
Vi gjorde sudoku på lite olika sätt i röd och grön grupp.
Några hann med att spela bingo som extrauppgift.
NO
Den här veckan hade röd grupp NO. Vi började med att repetera vårtecken och sedan fick alla färglägga ramen runt tankekartan om vad som händer i naturen på våren. Efter det tittade vi på ett avsnitt av djurverket. Den här gången handlade det om ett djur som lämnar långa trådar efter sig i skogen.
Både röd och grön grupp har tittat på en kort faktafilm om Brunbjörnar. Vi provade ett nytt sätt att ta till sig information från en film. Vi tittade först på filmen i sin helhet en gång och sedan igen fast då stannade vi filmen på olika ställen och förtydligade lite svåra och viktiga ord. Med hjälp av dessa nyckelord och bilder fick alla återberätta filmen i par för varandra.
Ute på gården mellan fotbollsplanen och bandyplanen hade två små nyfödda harpaltar gömts av sin mamma. Ett bra ställe på helgerna men lite mindre bra på vardagar. Det var många som ville titta på de små söta ungarna som var väldigt rädda. Vi tog ett kort på en istället som alla kan titta på.
IDROTT
Den här veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen ”Väcka kroppen”. Efter det lekte vi “Rörelsekull” och “Här kommer vi”.
Rörelsekull
I leken “Rörelsekull” gällde det att passa sig för de fyra kullarna (röd, grön, gul eller blå). Om du blev kullad fick du ta dig till den rörelestation som hade samma färg som kullarens band och utföra övningen. När vi var klara med ett uppdraget vara vi med och blev jagade igen.
Röd = rulla stock på mattan
Gul = hoppa harskutt på bänkarna
Blå = hoppa 5 upphopp på mattan
Grön = Gå balansgång på bänkarna
Här kommer vi
Vi har också lekt en variant av leken “Här kommer vi” som är en slags kombinerad chard- och kullek. I denna lek var vi indelade i två lag. Leken gick ut på att lyckas gissa vad de andra laget försökte föreställa (racerförare, studsbollar mm). När ena laget gissat rätt fick de springa fram och kulla de andra. De som blev kullade fick sedan byta lag. Sedan bytte lagen uppgift. Nu var de andra lagets tur att hitta på någon charad och sedan bli jagade.
Plutokompis!
Berätta för någon där hemma, vilken lek tyckte du bäst om, “Rörelsekull” eller “Här kommer vi”?
SO
Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)
Simskola (Nix)
Vid detta tillfälle, som var det första för nästan halva gänget, inledde vi med att gå igenom de regler och rutiner som gäller när vi åker och simmar. Under simlektionen övade vi sedan flitigt på tekniken i bentagen samt simmade både bröstsim med och utan flythjälpmedel. Några av barnen var ute i stora bassängen och övade att simma bröstsim en längre sträcka.
Dramalek (Charon)
- Namnkedjan
- Vad är dramalek
- Hunden och benet
- Rörelsestopp
- Avslappning
Vi resonerade lite kring förväntningar kring dramaleken. Några tänkte att vi kommer att leka lekar, göra lite teater, hitta på egna lekar tillsammans, göra roliga lekar.
Vi pratade också om att vi kan känna oss blyga och osäkra inför varandra när vi ska göra nya saker men att det efter några gånger brukar kännas bättre när vi blivit lite säkrare och modigare.
Vi börjar alltid med Namnkedjan för att bli säkra på kompisarnas namn, hitta fokus och koncentration i det vi skall göra.
En sten skickas runt till var och en och den som får stenen i sin hand börjar med att säga namnet på föregående kompis innan sitt eget. Den som får stenen sist ska försöka komma ihåg allas namn.
Vi lekte Hunden och benet som alla känner igen sen förskoletiden men gjorde om leken lite på barnens initiativ. Den som låg i mitten fick bestämma vad den ville vara och vi fick möta både hundar, katter och hästar. Katten ville hellre ha tonfisk och hästen gillade att äta äpplen.
Rörelsestopp. Vi provade på att röra oss som fyra olika djur – fjärilen, elefanten, sengångaren och hästen. Vi försökte hitta in i djurens rörelser till musik som passade till varje djur. När musiken slutade stoppade vi rörelsen.
Avslut. Vi avslutar alltid med någon form av avslappning eller sagomassage och idag blev det vila på mattan till lugn musik (Enya).
Sagomattan (Hydra)
Vi började med att titta på första avsnittet av Sagomattan.
Sedan placerade vi ut sagoprickarna på mattan och de sex första barnen fick plocka upp en sten ur påsen. Nästa gång blir det resten av barnens tur. Dessa stenar hittade vi i påsarna denna gång.
Huvudperson – en filur
Plats – i skogen
Problem – en haj
Hjälpare – ett barn
Lösning – en skattkista
Slut – en sol
Sedan fick alla rita en passande bild till vår saga. Efter lunchen läste vi upp sagan i både röd och grön grupp och tittade på bilderna.
Klicka på bilden för att läsa den roliga sagan “Den hungriga hajen”.
Vara vänner
Vi tittade på ett avsnitt av Vara vänner, Varför är Ville så bråkig?
Ville får aldrig vara med och leka. Alla säger att han stör och förstör. De kallar honom ”Ville sprattelgubbe” för att han har svårt att sitta stilla. Just idag tycker Ville att det är roligt att bygga parkeringshus, men det får han inte göra för de andra barnen. Om Ville ska kunna vara med och leka behöver han få hjälp av någon vuxen. (urplay.se)
Först slutar filmen med att Ville springer ifrån skolan och aldrig tänker komma tillbaka igen. Vi pratade om hur det skulle kunna blivit ett bättre slut. Barnen hade många kloka tankar. Sedan tittade vi på det riktiga slutet som visade sig stämma bra överens med hur barnen tyckte att personerna i filmen skulle ha gjort och hur filmen skulle sluta.
FRITIDS
Lera
Nu har alla skålar och djur bränts i vår keramikugn och är färdiga att tas hem.
Dans
På eget initiativ har några plutokompisar gjort en dans som de visat upp i anslutning till våra fritidssamlingar.
Veckans pyssel
Vi har under veckan dukat upp ett bord i ateljen med material som barnen använt till fritt skapande.
Skogen
Röda gruppen gick till Raketen i strålande vårsol och lekte i torsdagseftermiddag. Nästa vecka är det den gröna gruppens tur (14:30 – 15:45).
Skola och hem
Information
Kommande händelser:
- 10/5 – Studiedag. Fritids stänger inte, men ingen ordinarie fritidspersonal arbetar i barngruppen den här dagen. Istället bemannas verksamheten med tillfälliga vikarier. För er med behov av fritidsomsorg måndag 10 maj, ber vi er maila detta till fritids@lemshaga.se senast måndag 26/4, meddela även närvarotider samt ev behov av specialkost. De barn som inte meddelat närvaro, förväntas vara lediga.
- 11-12/5 – Studiedag för lärarna, fritids öppet.
- 13-14/5 – Kristi himmelsfärdsdag + klämdag, skola och fritids stängd.
- 11/6 – Sommaravslutning.
Nästa vecka
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Grön går till skogen (Raketen) 14:30-15:45. Vid tidigare hämtning meddela i schoolsoft.
Fredag: Mångrupper. Samling för simgruppen (Nix) 7:50 Resterande elever 8:20.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
4 kommentarer
Tack för den här veckan!
Tack för fin vecka. Vi har läst.
Tack för fin vecka!
Tack för info!
Kommenteringen är stängd.