Plutos veckobrev v. 17

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO

Den här veckan hade grön grupp NO. Vi tittade på några klipp av programmet “Hjälp vi har köpt en bondgård” på svtplay. Vi såg när familjen skulle lägga in ägg i en äggkläckningsmaskin och när de skulle hämta kycklingarna. Eftersom vi inte kunde se hela avsnittet på NO-lektionen lovade jag att skriva i veckobrevet vad programmet heter så att ni kan titta hemma.

Sedan pratade vi om vad ekorren gör på våren och ritade ekorrar genom att börja med nästan en sexa. Eller som flera tyckte ett stort G.

Ute på skolgården har det kryllat av djur denna vecka. Vi fick besök av en svart orm som vi tror var en huggorm. Någon hittade en myra med konstig bakdel. Det har också slagit ut många olika sorter blommor.

 

Plutokompis! Kan du namnet på någon av blommorna nedan? 

 

 

 

IDROTT

På idrotten inledde vi med uppvärmning som vanligt, “Väcka kroppen” och “Rörelsestopp”. 

Den här veckan var huvudaktiviteten “Basketfia”. Vi var indelade i fyra lag placerade på led vid varsin basketkorg med en boll. I mitten av salen låg spelplanen (rockringar i en cirkel). För varje träff i korgen eller vält kon fick laget flytta sin spelpjäs (ärtpåse) ett steg i cirkeln. Nu gällde det att samarbeta och hålla tungan rätt i mun. När alla lag lyckats flytta spelpjäsen minst ett helt varv tog leken slut. 

Genom denna lek övar vi bland annat på: samarbete, bollkontroll, öga-hand koordination och rumsuppfattning. 

Vi avlutade med “Tummen”-utvärdering och avkoppling till lugn musik.

 

 

 

SVENSKA / BILD

 

Språklust 

I veckan har vi arbetat med långa och korta ord. Vi har lyssnat på ordpar och enskilt fått urskilja det KORTA och det LÅNGA ordet. Vi har prata om vad långa och korta ord är (det ord som låter längst stund att säga samt innehåller fler bokstavsljud/bokstäver. Vi har även pratat om att ett ord kan vara både kort eller långt då det beroende på vilket annat ord vi jämför med. 

 

Lyckostjärnan

Den här veckan arbetade vi med kapitlet “Polly vill ha kex”. Berättelsen som vi inledde med att läsa handlade om bilmekanikern Vera. En morgon får Vera veta av en papegoja utanför djuraffären att det finns en nedgrävd skatt i närheten. Men för att berätta mer om skatten vill papegojan ha kex. Vera måste få tag i kex!

Vi ord och begrepp från texten vi hört och sedan så arbetade vi med uppgifterna i boken. 

I första uppgiften ritade och skrev vi hur vi trodde att det skulle gå för Vera efter historiens slut. I andra uppgiften ritade och skrev vi om vad vi själva skulle vilja göra om vi hittar en skatt och vad skatten skulle vara för något. 

 

 

 

Veckans bokstav

Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Zz. I lådan låg bilder och ordbilderna ZEBRA, ZUCCINI, PIZZA och ZOO. Även denna vecka sjöng vi Majas abc-sång om “XYZ”. Vi tittade på “Bokstavståget” om Tim som gick på zoo där en hungrig zebra åt upp hans mazariner.  Vi tittade på en faktafilm om zebran och en lite tokig film om zebran som tappade sina ränder. Vi har även arbetat med Bokstavsslingan, i Bokstavsboken och samlat ord som innehåller Zz. Alla gjorde även det extra z-arbetsbladet. 

 

 

Zebrateckning

I veckan hade båda klasserna en bildlektion kopplat till veckans bokstav. Alla fick ett varsitt A5-papper där endast huvudet på en zebra fanns. Uppgiften var sedan att rita klart Zebran. Först arbetade vi med blyertspenna och sedan fyllde vi i med svart tuschpenna. Innan vi började rita så samtalade vi om hur zebran ser ut och hur vi kan tänka för att underlätta för oss själva. Vi kom fram till att zebrans kropp hade en rätt oval form (likt en böna eller potatis), benen var ju raka och avlånga (precis som lite tjockare träpinnar eller salta pinnar), svansen var lite avlång och hade bara hår längst ut (som en målarpensel). Alla jobbade på och gjorde sitt allra yttersta, zebror blev helt fantastiska och unika.

 

 

MATEMATIK

Även denna vecka har vi fortsatt att jobba med våra mynt. Vi spelade ett spel där vi slog tärning om att plocka låtsaspengar från sjön. När man hade fått 10 enkronor fick man växla in dem till en guldtia. Spelet var slut när alla i gruppen hade fått 2 guldtior.

Efter det så lekte vi kiosk där alla fick en guldtia att handla för. I kiosken kunde man köpa salta pinnar, rostade kikärtor, krutonger och russin. Tänk vad riktiga saker att handla kan göra varenda krona viktig. 

I matteboken tränade vi på att köpa saker och betala med jämna pengar.

 

 

 

I matteboken tränade vi på att köpa saker och betala med jämna pengar. Sedan hade vi påsar med våra fyra olika mynt i. Vi plockade upp tre mynt och upptäckte att det kunde bli många olika kombinationer av mynt.

 

 

Plutokompis! Vilka är våra olika mynt?

 

Vi har fortsatt med mattemellis och denna vecka har åtta barn till fått stå i kassan.

 

 

 

 

SO

 

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Nix

Den här veckan på simskolan har vi fortsatt att öva flitigt på tekniken i bentagen samt simmat både bröst- och ryggsim. Några av barnen var ute i stora bassängen och övade på att simma en längre sträcka. Vi avlsutade i lillabasängen tillsammasn där vi samtalade om sjövett, hur en flytväst fungerar och hur vi ska göra om vi råkar ut för en olycka och hamna i vattnet. Simlärarna sänkte sedan botten, vi hoppade i med varsin flytväst på oss och fick testa flytvästens förmåga. Vi provade att simma både bröst- och ryggsim och avslutade  flytvästskarusellen (flyta på rygg i en stor cirkel medan simlärarna göra fart). 

 

 

Charon (dramalek)

Innehållet den här gången såg ut så här:

 

  • Vad gjorde vi förra gången? 
  • Namnkedjan
  • Spegeln
  • Katten och råttorna
  • Sagomassage

 

Vi började den här gången med att försöka komma ihåg vad vi gjorde förra gången (tre veckor sedan).

 

Den klassiska dramaövningen “Spegeln” gjorde vi i par där en kompis härmar den andres rörelser. 

Vi utvecklade sedan övningen till en lek där paren skulle komma överens om att föreställa en gemensam form eller rörelse och sedan ställa sig på olika platser i klassrummet. Två kompisar kom sedan in i rummet och försökte para ihop de som såg lika ut.

 

I “Katten och råttorna” finns det en sovande katt i mitten och runt omkring finns det olika råttbon där det bor springråttor, smygråttor och galoppråttor. På given signal, olika rytmer på tamburinen, springer råttorna ut från sina bon och rör sig runt katten. När tamburinen tystnar försöker råttorna ta sig tillbaka till sitt bo. Den som först blir fångad blir katt.

 

Vi avslutade med massage.

 

Hydra (sagomattan)

Vi började som vanligt med att se ett avsnitt av sagomattan. Sedan skapade vi vår saga genom att stå tärningen. Den här gången blev sagan lite läskig för den handlar om Matilda som går fel och träffar på en mördare. Men som vanligt slutar även denna sagan lyckligt. Efter det så visade jag att vi skulle rita bilden till sagan på iPaden. Vi lärde oss hur vi ritar i appen anteckningar och hur man gör när man airdroppar bilden till min dator så att jag kan skriva ut den. Sedan läste vi upp sagan för både röd och grön grupp och pratade om allas bilder.

 

 

FRITIDS

 

Snickis

Den här veckan har fritids startat utesnickis på Mellangårdens framsida. Vi håller snickis igång vid bra väder tisdag, onsdag och torsdag kl.15-16 för de barn som önskar vara med (Pluto, Neptunus och Uranus). 

 

 

Skogen

Den Gröna gruppen gick upp till Raketen och lekte under torsdags eftermiddagen. Nästa torsdag är det Valborgsmässoafton och fritids stänger 15.00 så den röda gruppen går iväg veckan därefter, 7 maj v.19.

 

 

Skola och hem / information

 

Bondgårds Musikalen

Tyvärr har vi från skolledningen fått veta att vi inte kommer kunna genomföra musikalen som det var tänkt. Detta på grund av rådande förbud mot sammanskomst med fler än 50 personer. I fredags pratade vi med barnen om detta. Vi kom då fram till att vi ändå ville dela med oss av vår sång till er föräldrar, då vi övat så mycket och tycker det är kul att sjunga. Vi kommer därför spela in när vi sjunger och bjuda er på 2-3 sånger i varje veckobrev framöver. 

Här kommer de två första….

 

“Godmorgon alla hönor” 

 

 

“En liten kyckling”

 

Vårstädning 

Nästa torsdag (valborgsmässoafton) har vi som tradition på Mellngården att vi vårstädar och gör fint på skolgården tillsammans med åk 1-3. De barn som vill och har möjlighet får ta med sig egna arbetshandskar, kratta och sopborste (namnmärkt) denna dag. 

I år är tyvärr den traditionella hattparaden som brukar ske efter städningen inställd p g a att vi inte ska ses i stora grupper.

Däremot blir det dans vid några olika stationer under städningen, för att fira våren – och livet!

 

Vattenflaska och solkräm

Nu när våren kommit igång så behöver alla ha med sig vattenflaska igen och ta med solkräm eller smörja sig på morgonen vid soligt väder.

 

Nästa vecka

Måndag: Grön idrott / Röd NO. Fritidsgympa utomhus kl.15-16 grön + röd.

Tisdag: Snickis 15 – 16 för de som önskar.

Onsdag: Mångrupper. Simskolan samling 07.50. Övriga 8.20.

Torsdag: Vårstädning. Fritids stänger 15.00 (dag före röd dag). Ingen skogsutflykt för röd grupp!

Fredag: Skola/fritids stängt (röd dag).

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

3 kommentarer

Kommenteringen är stängd.