Plutos veckobrev v.19

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO

Den här veckan hade röd grupp NO igen, så nu har båda grupperna haft lika många NO-lektioner. Vi ritade vad ekorrarna gör på våren och hur miljön runt omkring har ändrats sedan vi ritade ekorren på vintern.

 

Under veckan har vi också varit på groddäggsjakt. Vi har letat på två ställen utan att hitta några ännu.

På gården har plutoeleverna som vanligt hittat massor med olika småkryp.

 

 

IDROTT

Denna vecka hade gröna idrott. Vi inledde med uppvärmning som vanligt, “Väcka kroppen” och “Rörelsestopp”.

Huvudaktiviteten var sedan “Basketfia”. Vi var indelade i fyra lag placerade på led vid varsin basketkorg med en boll. I mitten av salen låg spelplanen (rockringar i en cirkel). För varje träff i korgen eller vält kon fick laget flytta sin spelpjäs (ärtpåse) ett steg i cirkeln. Nu gällde det att samarbeta och hålla tungan rätt i mun. När alla lag lyckats flytta spelpjäsen minst ett helt varv tog leken slut.
Genom denna lek övar vi bland annat på: samarbete, bollkontroll, öga-hand koordination och rumsuppfattning.


Vi avlutade med “Tummen”-utvärdering och avkoppling till lugn musik.

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Ää. I lådan låg bilder och ordbilderna ÄLG, ÄPPLE och ÄGG. Den här veckan sjöng vi för fulla muggar, “Älgarna demonstrerar”, Ägg ägg mer ägg, “Alla har vi varit ägg”, “Om du har ett äpple” samt Majas abc-sång om “Äpplet”. Vi har också fått lära oss fakta om Älgen, som till exempel att den kan väga upp till 500 kilo och att det både finns bruna och vita älgar. Sist men inte minst så tittade vi på “Bokstavståget”, där häxan Sara-Klara bjöd Tim på ett förtrollat äpple som gjorde att han förvandlades till en älg.
Vi har arbetat med Bokstavsslingan, i Bokstavsboken och samlat ord som innehåller Ää. Ett extra Ä-arbetsblad fanns för de som ville jobba lite mer.

 

Språklust
Den här veckan har vi inlett ett nytt kapitel i språklust som handlar om LJUD.
Vi har samtalat om vad ljud är, och vad det kommer ifrån. Att de talade ljudet bland annat kommer från stämbanden i halsen. Att ljud kan skapas på olika sätt till exempel genom rörelse eller av olika instrument och då förvandlas till musik.

Vi har lärt oss räkneramsan ”Esike desike” och lekt olika ljudlekar,

  • vi har suttit alldeles tysta och lyssnat efter ljud i klassrummet, som vi oftast inte lägger märke till, som fotsteg från ovanvåningen, ventilationens sus, våra andetag etc.
  • vi har blundat och övat vår hörsel genom att lyssna efter vart i rummet ett visst ljud hörs. (skramlande nycklar, klockan).
  • vi har lekt “Vilsna djur” som gick ut på att göra sitt djurs läte och sedan lyckas hitta flera familjemedlemmar med samma läte.

 

MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi jobbat med begreppet tid. Först såg vi ett avsnitt av ”Elias och de stora frågorna om tid”. Varför är tid viktigt? Varför behöver vi klockor? Vad skulle hända om man kunde stanna tiden?

Plutokompis! Vad skulle vara det sämsta med att stanna tiden tycker du?

Efter det ritade vi bilder på något vi gjorde i morse, under skoldagen och på kvällen. I matteboken satte vi rätt ordning i tidsföljd på olika bilder och ritade 1-12 på den analoga klockan.

Vi har också haft mattemellis under veckan och nu har alla som ville fått stå i kassan en gång var. Det är verkligen imponerande vilka duktiga kassörer vi har i Pluto.

 

SO

Skolloppet
Redan under måndagen förberedde vi oss genom att titta på en kort film som handlade om varför vi springer skolloppet och så skapade vi våra egna nummer-/namnskyltar.
Så på tisdagen var det dags. Efter en gemensam uppvärmning med Saturnus (åk 3) gick startskottet. Wow vilken energi och vilket engagemang ni alla visade och så ni sprang.
Plutobarnen sprang sammanlagt hela 254 varv under 30 minuter. Ett varv var ca 400 meter, den totala sträckan vi sprang blev 101,6 kilometer (10,16 mil). Det är ungefär lika lång som om vi skulle springa från Lemshaga hela vägen till Strängnäs eller Uppsala.
Grymt jobbat allihop!

 

 

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

Nix (simskola)
Sista tillfället inleddes med att vi fick simma bröst- och ryggsim. Stina och Ave stämde av hur eleverna hade utvecklats under dessa 6 tillfällen. Om du som förälder önskar återkoppling på detta så kontakta Maria.
Passet avslutades med att vi fick ta oss runt en vattenhinderbana. Bland annat så fick vi åka mini-rutschkana, simma under “korvtunneln”, dyka ner genom en rockring alt. simma över, klättra över krokodilen och hämta föremål från botten. Superkul tyckte många.

Viktigt!
Nu har ALLA Plutobarn haft simskola och för att ert barn ska behålla sina simfärdigheter, samt ha möjlighet att utveckla dem behöver de få fortsätta att öva på fritiden.
Att åka och bada med familjen kopplar nog många av barnen ihop med en rolig stund av vattenlek tillsammans. Vattenlek är jättebra för att utveckla sin vattenvana, men från och med nu är det oerhört viktigt att ni som familj får in rutinen att det vid varje besök på badhuset/stranden även ingår en stunds simträning. Simlärarnas tips! Först träning – sedan lek. Öva både bröst- och ryggsim med eller utan flythjälpmedel (korv).

Lycka till!

 

Charon (dramalek)
Innehållet den sista gången såg ut så här:

  • det här är ingen penna…
  • fruktsallad
  • gröten kokar över
  • utvärdering: Vad har vi gjort? Säg en lek som varit rolig.
  • massage till lugn musik

Så här sista gången hoppade vi över namnkedjan på barnens initiativ – vi kan ju alla namn. Vi började istället med dramaövningen, “Det här är ingen penna”, där pennan som skickas runt kan förvandlas till vilken sak som helst (en charad).

Vi provade två nya lekar, “Fruktsallad” och “Gröten kokar över”. När vi leker Fruktsallad sitter vi på stolar som står i ring och kommer överens om tre frukter som vi ska tänka på. Den här gången blev det päron, ananas och äpple. Den som står i mitten ropar ut namnet på en frukt och de som tänker på den byter plats med varandra. Ropar någon fruktsallad byter alla plats.
I nästa lek går en kompis runt och frågar om gröten kokar över. Då kan svaret bli ja eller nej, svarar kompisen ja blir det nästa kompis tur att tala om vad vi ska föreställa. Då kan det bli så att vi ska röra oss som tex kaniner, sengångare, katter mm till en ny stol i ringen.

Barnen satt parvis och diskuterade vad vi gjort och alla fick säga en lek som varit rolig. Det blev “Den levande leksaksaffären” och “Det här är ingen stol” som barnen nämnde som favoriter.

 

Hydra (Sagomattan)

Vi gjorde som vanligt att vi började med att titta på ett avsnitt av sagomatten. Den här gången handlade sagan om en dansande banan. Sedan skrev vi vår saga som två katter som bodde i Gamla stan och som var rädda för giftiga och onda maskar. Som tur är slutade även denna sagan lyckligt. Nu har vi gjort klart sagoboken och alla får hem en egen bok med alla sagor med bilder som de själva ritat.

 

Bondgårdsmusikalen – Djuren i Kackelgården
Här kommer veckans två sånger:

 

“Okki tokki tonga”

 

“Umpa skumpa”

 

FRITIDS

Snickis
På tisdag och onsdag nästa vecka har vi snickis igång för de barn som vill göra färdigt sina pågående arbeten.

Skogen
Denna veckan var det röda gruppen uppe som gick till Raketen och lekte. Det byggdes kojor och lektes kull-lekar. Några barn samlade kottar och pinnar som vi tog ner till skolan för att använda till lek och pyssel.

 

Skola och hem

Information

Våren är här och således även röda dagar, planeringsdagar samt fortbildningsdagar. Nedan finner ni alla kommande datum som skiljer sig åt från våra ordinarie öppettider:

18 maj Fritids och skola stängt
19 maj Fritids öppet, skolan stängd
20 maj Fritids öppet till 15.00, skolan stängd
21-22 maj Fritids och skola stängt
27 maj Fritids stänger 15.00
5 juni Fritids stänger 15.00
10 juni Skolavslutning, Fritids öppet som vanligt
11 juni Sommarlovsfritids börjar
18 juni Fritids stänger 15.00
19 juni Fritids och skola stängt
3 juli Fritids sista dag för terminen!

 

Skolavslutning

Detta år kommer inte skolavslutningen att se ut som den brukar på Lemshaga. På grund av rådande situation kommer vi att vara i våra klassrum istället för Amfiteatern och tyvärr är inga föräldrar välkomna. Skolavslutningen kommer att pågå mellan kl.9.00-10.30. Därefter är det lunch för de som är i behov av fritidsomsorg. Vi behöver planera denna dag och behöver således få reda på hur många elever som endast är här under skolavslutningen samt hur många elever som är i behov av fritidsomsorg före och efter själva skolavslutningen.

Är ni i behov av fritidsomsorg före eller/och efter skolavslutningen skriver ni på Schoolsoft under kommentar från vårdnadshavare fritids före och/eller efter, samt lägger in aktuella tider för dagen. Är ni inte i behov av fritids denna dag behöver ni skriva endast skolavslutning. Detta behöver ni ha gjort senast 24 maj.

 

Nästa vecka
Måndag: Idrott/röd, NO/grön.
Tisdag: Fritids: snickis – göra färdigt.
Onsdag: Fritids: snickis – göra färdigt.
Torsdag: Fritids: skogen för den gröna gruppen (14:30-15:45)
Fredag:

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

4 kommentarer

  • Adrian med mamma Jenny säger:

    Härligt att få ha tagit del av den fina musikalen via alla filmer. Tack!

  • Adrians mamma Jenny säger:

    Härligt att få ha tagit del av den fina musikalen via alla filmer. Tack!

Kommenteringen är stängd.