Plutos veckobrev v. 2

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SO

När jag var ledig
Det var glada, utvilade och leksugna barn som återsåg varandra i veckan. Efter en längre lekstund på måndagsmorgonen så startade vi upp första lektionen med att ge tid under för samtal under samlingen då många var pratsugna och gärna ville dela med sig om olika upplevelser under sin ledighet. Många hade varit hemma och bara njutit till fullo av ledigheten, lekt med en kompis, slappat i soffan, titta på en bra film eller spelat favorit spelet på ipaden. Flera hade lekt ute i snön och några hade åkt skidor. Efter samlingen fick alla rita och skriva om något från sin ledighet.

 

Gruppstärkande lekar
Förutom att ge tid för samtal har vi lekt tillsammans under veckan. En av lek var flera elevers favoritlek, “Fruktsallad”. Vi har också lekt “Vem/vilka saknas” där två kompisar är detektiver och får gå utanför klassrummet medan en till två andra kompisar gömmer sig utom synhåll. När detektiverna kommer tillbaka till samlingsringen gäller det för dem att lista ut vilka som saknas.

 

Ny klassindelning
Under året i Pluto vill vi ge alla barn lika möjligheter till att knyta många kompiskontakter och vidga sitt nätverk. Vi inledde därför denna termin med göra några elevbyten i röda och gröna gruppen. Inledningsvis har 7 elever från varje grupp bytt grupp. De genomtänkta bytena som vi gjort, kommer vi att prova för ett par veckor framöver. Det kan även bli så att vi behöver göra några fler byten framöver för att vi ska landa med två harmoniska och välfungerande grupper framåt sommaren.
När vi rör om lite i grupperna på det här sättet får barnen börja om lite i sin grupprocess, det är dock ett medvetet val som vi gjort då vi sett ett behov av det och för att vi tror att det kommer hjälpa barnen att komma vidare i sitt relationsskapande på bästa sätt.
Under de närmsta veckorna och framöver kommer vi att varva ordinarie lektioner med mycket tid för gruppstärkande lekar så att barnen lär känna varandra ännu bättre i den nya konstellationerna.
Vi pedagoger kommer även under den fria leken och rasterna att hålla oss nära i barnen i deras lek och vara lyhörda för vad som händer och sker så att vi kan stötta dem på bästa sätt genom denna process. Vi kommer önska en nära dialog med er föräldrar, när vi ser att det behövs, för att kunna stöttat barnen så bra som möjligt.

Om du som förälder har någon fundering kring hur du på bästa sätt kan hjälpa och stötta oss (barn och pedagoger) i detta eller undrar över något gällande den nya grupperna får du höra av dig till oss.

 

SVENSKA

Språklust
Under den här veckan har vi arbetat klart med kapitlet rim och vi har inlett nästa kapitel som innefattar ord och meningar.

Målsättningen är att barnen ska lära sig förstå vad ord och meningar är och under följande veckor kommer vi träna på:

  • att dela upp meningar i ord
  • att hitta på egna meningar
  • att avsluta meningar
  • sammansatta ord
  • att uppfatta ordlängd

Den här veckan har lärt oss en ny ramsa, sjungit och fått lära oss mer om vad ett ORD och en MENING är.

Vi träffade nallen Tomten Tom som pratade väldigt långsamt och bara kunde säga ETT…. ORD… I…. TAGET.

Plutokompis!
Be en vuxen läsa som Tom och så får du gissa vad Tom säger?

I…..skogen…..finns…..det…..ekorrar.

Min…..mamma…..kokar…..knäck.

Jag…..har…..fem…..renar.

 

Vi har också lärt oss:
-för att det ska bli ett ord behövs det flera bokstäver.
-för att det ska bli en mening behövs det flera ord.
-en mening behöver handla om någon eller något och berätta någonting.
-det är viktigt med mellanrum mellan orden för att det ska bli lätt att läsa.

 

Plutokompis!
Be en vuxen läsa för dig. Vem handlar den här meningen om? Vad berättar meningen?

Lisa cyklar.

Titti äter godis.

Maria hoppar studsmatta.

Anna bakar en kaka.

 

Vi har också skapat egna meningar, till hjälp hade vi våra namnkort och kort med olika verb som tex simmar, flyger, gungar mm.

 

 

Lyckostjärnan
I veckan har vi läst kapitlet “Tyrannosaurus rex”.

“Asta hittar en gammal benknota inne bland buskarna. Hennes storebror Sigge tittar på benet och säger att det måste vara från en dinosaurie, men inte vilken dinosaurie som helt, utan en spökdinosaurie!”

Vi inledde med att sätta ord på vad vi såg på samtalsbilden och så funderade vi kring vad vi trodde att kapitalet skulle handla om.

I berättelsen fick vi veta att Asta kändes sig väldigt rädd när hon skulle sova eftersom Sigge hade skrämt upp henne med idén om att det var en spökdinosaurie utanför huset.

Vi samtalade om våra egna rädslor och delade med oss av de tips och knep vi har för att hantera dem.

I arbetsboken handlade den första uppgiften om att rita och skriva om en rädsla en har.

Den andra uppgiften handlade om dinosaurier. Vi lyssnade på fyra korta faktatexter dinosaurier. Under högläsning var uppdraget att lyssna och memorera den fakta vi fick höra om varje dinosaurie. Fakta Kunskaperna skulle vi sedan använda oss av för att lösa uppgiften i boken, där det handlade om att koppla rätt fakta till rätt dinosaurien.

Vi har också gjort övningar där vi har pratat om begreppen stor, större, störst och liten, mindre minst, kopplat till kapitlet, samt övat på skrivriktningen och runda former genom övningen “Hitta vägen till maten”.

 

 

Högläsning-Sandvargen
I veckan har vi börjat läsa ur vår nya kapitelbok, Sandvargen av Åsa Lind.
Innan vi läste tittade vi på framsidan och spånade kring vad vi tror att boken skulle handla om. Så här trodde några kompisar:
-den kommer handla om en varg som bor på stranden.
-den kommer handla om en flicka och en varg.
-den kommer handla om en en varg och en flicka som blir kompisar.
-den kommer handla om en varg som leker med en flicka på en strand.

 

IDROTT

Den här veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmning, “Väcka kroppen” och “Rörelsestopp”.

Huvudaktiviteten denna gång var “Bollkontroll”. Alla fick en varsin boll och sedan gällde det att röra sig runt i rummet och samtidigt utföra olika övningar med bollen till musik.

  • Vi provade att rullade bollen på olika sätt, med handen, foten, huvudet, rumpan.
  • Vi studsade bollen i golvet och fångade den.
  • Vi studsade mot vägg och fångade den.
  • Vi kastade och fångade både högt och lågt och med handklapp emellan.
  • Vi övade på att kasta i basketkorgen.
  • Vi samarbetade två och två och rullande och kastade en boll mellan oss på olika sätt.

Vi avslutade passet med utvärdering och avkoppling liggandes på golvet.

 

NO

Den här veckan har den röda gruppen haft NO med Anna. Vi har arbetat med årstiden Vinter och gjort en tankekarta utifrån barnens associationer men också resonerat kring de skillnader vi kan se i naturen när vi jämför vinter med sommar.
Uppgiften blev sedan att måla en vinterbild med pastellkritor och vattenfärg.

Bild på tankekarta

Bilder på målningar

 

 

FRITIDS

Skogen
Vi kommer inte gå till skogen under januari men återupptar aktiviteten någon gång i februari.

Sy-aktivitet
I torsdags började vi sy bokstäver med de barn som var intresserade och kommer fortsätta med det veckorna framöver. Barnen syr sin begynnelsebokstav, väljer färg på filttyg och broderitråd och lär sig att sy langettstygn, vi kallar dem för ‘ett-två-tre-stygn’ så att det blir lätt att komma ihåg hur en gör.

 

Skola och hem

Information

Praktikant
Den här veckan och tre veckor framåt har vi en praktikant i Pluto som heter Agnes. Hon går en socialpedagogisk utbildning och kommer under barnens skoltid oftast vara i den gröna gruppen men även vissa dagar på fritids.

Hjälm
Många barn vill nu gärna åka i isbanorna som uppstått under veckan. Vi har tyvärr inga hjälmar att erbjuda så ta gärna med egen hjälm som vi kan lägga i barnens kapprumskorg.
Kommer det mer snö under nästa vecka kan det bli aktuellt att gå ner till backen i Amfiteatern för att åka stjärtlapp och stjärtlappar har vi på skolan.
Vi har gått igenom vilka regler som gäller när barnen åker i isbanorna och de är bra på att följa dem. Det finns alltid en pedagog där.

Regler när vi åker kana i backen:

  • Vi sitter på rumpan och åker rakt fram. Vi har vantar och mössor på oss.
  • Vi åker en och en. (undantagsfall tågåkning max 4 st)
  • Vi väntar att åka tills det är fritt längst ner.
  • Vi åker aldrig på magen.

Mångrupperna
På grund av att badhuset har fortsatt stäng, blir starten av mångruppsaktiviteterna framflyttad till vecka 4. Eleverna är kvar i samma Mångrupp (gruppindelningen finns i schoolsoft), men byter aktivitet till:
Nix = Sagomattan
Charon = Simskola
Hydra = Dramalek

 

Vecka 3
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott / Pluto röd.
Fredag:

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.