Plutos veckobrev v.20

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO

Denna vecka hade grön grupp NO. Vi tittade på Djurverket som handlade om grodor och grodynel. Vi fick lära oss skillnader mellan grodor och paddor. Sedan färglaggde vi ett grodhuvud som vi kommer att använda under de sista veckorna fram till sommarlovet.

Under veckan tog båda grupperna en tur till skogsplatsen “guds hand”. Där lekte vi och utforskade vi omgivningen. Vi passade även på att leta efter grodägg men hittade tyvärr inga. Både under vår skogstur och under rasterna på skolgården har vi hittat många intressanta småkryp och insekter.

IDROTT

Denna veckan hade röda idrott. Vi inledde med uppvärmning som vanligt, “Väcka kroppen” och “Skepp, hav och livbåt”.

Huvudaktiviteten var sedan “Minutboll”.
Vi delade in en mindre del av gymnastiksalen i fyra lika stora rutor med hjälp av några bänkar ställda som ett kors. Indelade i fyra lag, startade vi i varsin ruta med tre livspuckar (ärtpåsar) per lag. På en signal startades tidtagning på en minut och en mjuk boll kastades in i en av rutorna.  Nu gällde det för laget att snabbt göra sig av med bollen genom att kasta in den i ett annat lags ruta. När en minut hade gått och klockan ringde pausades leken, det lag som då hade bollen förlorade en livspuck. Leken tog slut när endast ett lag hade livspuckar kvar.

Vi avlutade lektionen med “Tummen”-utvärdering och avkoppling till lugn musik.

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Öö. I lådan låg bilder och ordbilderna ÖDLA, ÖKEN och ÖGONPYROLA även kallad ÖGONLJUS.
Vi sjöng Majas abc-visa om Ögonpyrolan. Vi har sett faktafilmen “Vad är öken?” samt fått lära oss mer om Komodovaranen, den största levande ödlan. I lådan låg även en rörelseutmaning som vi provade, “Blinka med ögonen medan du håller dig för ögonen och hoppar på ett ben”.
Sist men inte minst så tittade vi på “Bokstavståget”, där häxan Sara-Klaras ödla blev fångad av örn.
Vi har arbetat med Bokstavsslingan, i Bokstavsboken och samlat ord som innehåller Öö. Ett extra Ö-arbetsblad fanns för de som ville jobba lite mer samt en ödledikt där vi ringade in alla ö.

Språklust

I veckan har vi fortsatt att arbeta med språkljud.

  • vi har lärt oss en ny räkneramsa “Apala mesala” och sjungit “Jag vill har munkar”.
  • vi har lyssnat efter första ljudet i vårt namn (Mmm som i Maria)
  • vi har lekt “Hitta något som börjar på… ” där vi fått lyssna efter ett bokstavsljud och sedan försökt hitta något som börjar på ett visst ljud i klassrummet. När vi hittat något så visade vi det genom att ställa oss där.
  • vi lekte “Flätan” en sånglek där vi turades om att komma på en sak som började på samma bokstavsljud som vårt eget namn (Maria – morot) samtidigt som vi fläta ihop våra händer.
  • vi har lekt “Hitta ljudparet” där vi lyssnat efter tre olika föremåls första ljud. Två av föremålen börjar på samma ljud, vilka är det? som till exempel i orden sax, penna och sudd är sudd och sax ljudparet.

Plutokompis! Titta på de bilderna nedan. Vilka två saker på varje bild börjar på samma ljud?

  1. SAX, SUDD, KROKODIL
  2. LEJON, TÄRNING, LIM

 

MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi lärt oss om volym. Vi tittade på Katten musen tiotusen som handlade om triangel, pyramid och volym. Vi fick se hur mycket kaviar det får plats i en tub.

Volym betyder hur mycket som får plats inuti. Vi tittade på tre olika kärl och gissade i vilket det fick plats mest och minst. Sedan gjorde vi två sidor i matteboken som handlar om volym.

 

SO

Min bästa plats på skolgården
Vi har pratat om och ritat en plats på skolgården som vi tycker om att leka på. Vi har tittat på en karta över skolgården och markerat de platser vi gillar. Efter det tittade vi på kartan igen och valde sedan en ny plats, en plats som vi inte är så ofta på eller kanske aldrig har varit på. Den platsen fick vi sedan som uppdrag att leka på under lunchrasten.
Efter lunchen samtalade och berättade vi för varandra var och vad vi lekt och hur det kändes.

 

Bondgårdsmusikalen – Djuren i Kackelgården
Här kommer veckans två sånger:

“Hästens sång”

“Tänk om jag hade en vän”

 

FRITIDS

Snickis
Några kompisar passade på att slipa och putsa på sina träbrickor.

Skogen
Den här veckan gick den gröna gruppen till Raketen och där lektes det i kojor och samlades småkryp. Några kompisar lekte en lek som de kallade för “Röda rosor visar stopp” som påminner lite om “Röda lyktan stopp”.
En liten grupp gick ner till kärret för att leta efter grodägg. Fullt med andra vattendjur fanns det men inga grodägg eller yngel.

Skola och hem / information

 

Göra klart-dagar! (läxa)
I veckan tog alla som var på plats med sig vissa arbetsböcker hem. Lyckostjärnan acb, Bokstavsboken eller Mitt i Prick (matteboken). Tanken är att barnen under nästa vecka, då det inte är någon vanlig skolvecka, ska arbeta hemma med de sidor där det sitter en gul post-it lapp. Barnen har hela nästa vecka på sig och böcker ska sedan vara tillbaka på skolan igen, senast måndagen den 25 maj.
Ni som har varit frånvarande i veckan får komma och hämta böckerna som ligger på kapprumshyllan under nästa vecka.

Några elever har ett par sidor i arbetsboken Lyckostjärnan markerade med post-it lapp som handlar om kapitlet “Polly vill ha kex”. Berättelsen som vi inledde med att läsa handlade om bilmekanikern Vera. En morgon får Vera veta av en papegoja utanför djuraffären att det finns en nedgrävd skatt i närheten. Men för att berätta mer om skatten vill papegojan ha kex. Vera måste få tag i kex!
I första uppgiften ritade och skrev vi hur vi trodde att det skulle gå för Vera efter historiens slut. I andra uppgiften ritade och skrev vi om vad vi själva skulle vilja göra om vi hittar en skatt och vad skatten skulle vara för något.
Bifogad bild är slutet på berättelsen. Läs den hemma, diskutera möjliga slut och arbeta sedan med uppgifterna i boken.

Hämtning
När ni hämtar på eftermiddagarna går det bra att gå in i kapprummen och hjälpa till med barnens kläder. Se bara till att inte vara för många åt gången i kapprummen och att hålla avstånd till varandra så gott det går.
Vi ser att många barn behöver stöd i att se över sin klädutrustning nu men också lite hjälp med ordning och reda på hyllorna. Passa även på att titta i torkskåpen och i klädbackarna under bänkarna.

 

Fritidsdagar – tisdag och onsdag
Vi planerar att vara utomhus större delen av dagarna, så hjälp barnen att få med kläder efter väder. Vi vill även påminna om att vi stänger 15.00 på onsdagen då det är dag före röd dag.

 

Nästa vecka
Måndag: STÄNGT (studiedag) / Göra klart hemma.
Tisdag: Fritids öppet 7.30-17.00 (för de som anmält närvaro) /Göra klart hemma.
Onsdag: Fritids öppet 7.30-15.00 (för de som anmält närvaro) / Göra klart hemma.
Torsdag: STÄNGT (röd dag)
Fredag: STÄNGT (klämdag)

 

Vecka 22
Måndag: Idrott/grön. NO/röd.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Skogen – Röd grupp (14.30-15:45)
Fredag:

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']