Plutos veckobrev v.20

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

 

Veckans bokstav

Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Zz. I lådan låg bilder och ordbilderna ZEBRA, ZUCCINI, PIZZA och ZOO. Även denna vecka sjöng vi Majas abc-sång om “XYZ”.  Vi delade med oss av våra faktakunskaper om Zebran och tittdes sedan på en faktafilm om zebran för att fylla på kunskaperna. Vi tittade även på en lite tokig film om en zebran som tappade sina ränder. Vi har arbetat med Bokstavsslingan och samlat ord som innehåller Zz. 

 

 

 

Zebrateckning

I veckan hade båda klasserna en Sv/bildlektion kopplat till veckans bokstav. Alla fick ett varsitt A5-papper där endast huvudet på en zebra fanns. Uppgiften var sedan att rita klart Zebran. Först arbetade vi med blyertspenna och sedan fyllde vi i med svart tuschpenna. Innan vi började rita så samtalade vi om hur zebran ser ut och hur vi kan tänka för att underlätta för oss själva. Vi kom fram till att zebrans kropp hade en rätt oval form (likt en böna eller potatis), benen var ju raka och avlånga (precis som lite tjockare träpinnar eller salta pinnar), svansen var lite avlång och hade bara hår längst ut (som en målarpensel). Alla jobbade på och gjorde sitt allra yttersta, zebror blev helt fantastiska och unika.

 

 

 

Lyckostjärnan 

Denna vecka läste och arbetade vi med kapitlet “ Ett monster i garderoben”. 

Berättelsen handlar om Sam som går i samma klass som Asta, Bea och Cesar.  Sam är ensam hemma vissa morgnar, vilket är ett problem eftersom han har ett monster i garderoben. han veta att monstret bara är inbillning, men han kan ändå inte låta bli att skrämma upp sig. 

 

Vi lyfte vissa ord och fraser som fanns med i texten innan vi läste för att ge alla en bättre förförståelse för textens innehåll. Ord som: bageriet, varelse, magnetens, “Strumporna korvade sig”, glipan, pusta ut, inbillat monster, handdocka, plirande ögon och skrubba. 

Vi tittade på samtalsbilden och satte ord på vad vi såg och samtalade kring vad vi tänkte hände i bilden och vad vi trodde skulle hända i berättelsen.

 

Efteråt samtalade vi om rädslor och monster. Hur ett monster skulle kunna se ut? 

I arbetsboken arbetade vi sedan med uppgiften “Vad handlade det om?” där vi ringade in de bilder som hörde till berättelsen och uppgiften “ Mitt monster”, där vi fick rita ett eget monster. 

 

 

 

Högläsning

I båda grupperna har vid olika tidpunkter fått titta/lyssna på saga om “Röda Hund” en

berättelse om Syskonen Alice och Nisse som får röda hund och måste stanna ensamma hemma från skolan. Hemma i sjuksängen börjar de fantisera om fantastiska djur. 

Efteråt funderade vi kring vilka tokiga fantasidjur vi kunde komma på. Det ledde till massa skratt och många roliga förslag på tokiga djur. Efter vårt samtal fick alla i uppdrag att rita ett eget fantasidjur.

 

 

MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi lärt oss begreppet mätning kopplat till längd. Vi har tränat på mäta längd med olika föremål. Till exempel så kan vi mäta två olika saker om vi använder samma föremål att mäta med. 

 

Sedan tränade vi på att uppskatta längd på olika föremål och sedan mäta med gem.

 

Vi har också lärt oss att berätta och rita räknehändelser om subtraktion, utifrån bilder. Dessa sidor i boken känner barnen igen sedan vi gjorde samma sak med addition.

 

NO

Den här veckan var det röda gruppens tur att ha NO. Vi tittade på två avsnitt av djurverket och skrev korta faktatexter om djuren som vanligt.

 

 

IDROTT

Denna vecka hade gröna gruppen idrott utomhus. Vi värmde upp med “Väcka kroppen” och sedan lekte vi “Hur mycket är klockan herr Lejon?” och “Under hökens vida vingar”. 

Vi avlsutade med att utvärderar lekarna med “Tumme”.

 

 

SO

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Simskola (Nix)

Den här veckan på simskolan har vi fortsatt att öva flitigt på tekniken i bentagen samt simmat både bröst- och ryggsim. Några av barnen var ute i stora bassängen och övade på att simma en längre sträcka. Vi avlsutade i lilla basängen tillsammasn där vi samtalade om sjövett, hur en flytväst fungerar och hur vi ska göra om vi råkar ut för en olycka och hamna i vattnet. Simlärarna sänkte sedan botten, vi hoppade i med varsin flytväst på oss och fick testa flytvästens förmåga. Vi provade att simma både bröst- och ryggsim. Vi testade även att dyka ner till botten, men det gick ju inte alls och alla flöt upp som korkar. 

 

Dramalek (Charon)

  • Namnkedjan
  • Dirigenten
  • Önska en lek till sista gången 
  • Den levande leksaksaffären

 

I leken Dirigenten står vi i ring och härmar en kompis som visar olika rörelser vi andra ska härma. Två kompisar kommer in i rummet och försöker lista ut vem som är dirigent.

 

Önskelek. Vi pratade om vilka lekar vi lekt och var och en fick önska en lek till nästa fredag vilket är den sista gången.

Dessa lekar finns med på önskelistan:

-Katten och råttorna

-Sagomassage

-Spegelmemory

-Godispåsen

-Rörelsestopp

-Dirigenten

 

I Levande leksaksaffären leker vi att det finns en gammal dam som äger en leksaksaffär full med olika leksaker. Barnen tänker ut en leksak som de vill föreställa. På dagen är affären öppen och leksakerna sitter på sina hyllor. På natten får alla leksaker liv och kan prata med varandra..

Plutokompis, vilken leksak föreställde du?

 

Sagomattan (Hydra)

Vi började med att se avsnitt fem av Sagomattan. Sedan gjorde vi vår saga genom att dra sagostenar ur påsarna. Sagan skulle handla om:

 

 

Huvudperson – en nyckelpiga

Plats – i bergen

Problem – en nyckel

Hjälpare – ett barn

Lösning – 112

Slut – glass

 

 

Sedan ritade alla en passande bild till sagan.

 

 

 

FRITIDS

 

Aktiviteter som pågått i veckan:

 

Fritt måleri

Det har varit fint väder några eftermiddagar och då passade vi på att flytta ut våra staflin på gården för att måla med vattenfärger. 

 

 

Skola och hem

 

Information

 

Solkräm

Vi vill påminna er föräldrar att smörja in barnen hemma på morgonen innan de kommer till skolan! 

 

Sommarfritids

Nu på söndag 23/5 är det sista anmälningsdag till sommarfritids. Gå in på schoolsoft och anmäl närvaro alt. ledighet under sommaren. Information om sommarens öppettider finns på schoolsoft. 

 

Blänkare: 

*Onsdag 26/5 stänger fritids 15.00 

 

 

Nästa vecka

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: Vi stänger 15.00 (utvärdering och planeringseftermiddag)

Torsdag: Grön grupp går till skogen kl.14:30-15:45. Meddela på schoolsoft vid tidigare hämtning.

Fredag: Mångrupper, Nix=simskola 07:50. Charon=Dramalek. Hydra=Sagomattan 8.20.

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.