Plutos veckobrev v.21

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 


MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi jobbat med volym, som i detta fall betyder hur mycket som får plats inuti något. Vi inledde med att se ett avsnitt av Katten, musen, tiotusen om volym. I matteboken har jämfört olika volymer med varandra och sorterat dem. Vi har benämnt det med begreppen rymmer mindre och rymmer mer. Sedan har vi spelat ormspelet där det gäller att slå två tärningar och lägga ihop prickarna för att få ett antal. Slutligen tittade vi på ett avsnitt av Spagetti, makaroner, hundra miljoner om volym.

 

 

 

För de som blev klara snabbt i matteboken fanns det som vanligt lite extrauppgifter.

 

 

NO

Den här veckan var det gröna gruppens tur att ha NO. Vi tittade på två avsnitt av djurverket och skrev korta faktatexter om djuren som vanligt. Vi började sammanställa boken med NO som alla snart kan ta hem.

 

 

SVENSKA

 

Veckans bokstav

Den här veckan har vi jobbat på extra hårt och arbetat med två bokstäver. 

 

Vi har trollat fram bokstaven Åå. I lådan låg bilder och ordbilderna ÅSKA, ÅKERSORK, ÅKERVINDA och ÅRSTIDER. Vi sjöng Majas abc-sång om “Åkervinda” och “Årstiderna” av Alice Tegnér.  Vi har fått lära oss fakta om åkersorken och sett ett kort klipp på hur den ser ut. Vi har också fått lära oss fakta om Åkervindan, som bland annat är en ört som kan bli 150 cm lång och ge 500 frön. Vi har titta på ett klipp som förklara hur åska bildas och lyssnat på ett riktigt åskoväder. Vi har också tittat på en kortfilm om hur det kommer sig att vi har årstider samt hur djuren klara sig genom årstidsväxlingarna. Vi har arbetat med Bokstavsslingan och samlat ord som innehåller Åå. 

 

Vi har också trollat fram bokstaven Ää. I lådan låg bilder och ordbilderna ÄLG, ÄPPLE och ÄGG. Vi sjöng “Älgarna demonstrerar”, Ägg ägg mer ägg, “Alla har vi varit ägg”, “Om du har ett äpple” samt Majas abc-sång om “Äpplet”. Vi har också fått lära oss fakta om Älgen, som till exempel att den kan väga upp till 500 kilo och att det både finns bruna och vita älgar. Vi har arbetat med Bokstavsslingan och samlat ord som innehåller Ää. 

 

 

 

Lyckostjärnan 

Den här veckan har vi arbetet med kapitlet “Skolbesöket”. 

Vi fick veta rubriken på kapitlet och så tittade vi  och samtalade utifrån samtalsbilden.

 

 

VAD SER DU?

  • en dörr, ett handfat, en spegel, en hårborste, hårspray, toalettpapper, ett rutigt golv, en toalett, en flicka på som sitter på toaletten mm.

 

VAD TÄNKER DU?

  • jag tänker att dörren har gått i baklås. 
  • jag tänker att hon sitter där för att hon är nervös och inte vill gå till skolan.
  • jag tänker att hon sitter där för att hon är rädd för att hon ska bli retad i skolan. 

 

VAD TROR DU KOMMER HÄNDA?

  • jag tror att hon kommer banka på dörren så att någon hör henne.
  • jag tror att rektorn kommer komma och släppa ut henne. 
  • jag tror att hon kommer sparka upp dörren. 

 

Efter det lyssnade vi på berättelsen. 

“I berättelsen får förskoleklassen besöka ettan. Där får de träffa den lärare som de ska få till hösten och se sitt blivande klassrum. Det är högtidligt och spännande ända tills de upptäcker att Bea är försvunnen. Hon har råkat låsa in sig på rektorns toalett.”

 

Efter högläsningen delade några kompisar med sig om när de själva fastna på toaletten och hur det löste sig. Vi samtalade sedan vidare om hur det känns inför att börja ettan och skrev upp frågor på tavlan som vi vill ställa till våra blivande lärare när de kommer och hälsar på. 

 

I arbetsboken arbetade vi med uppgiften “I vilken ordning hände det”. Här fick vi klippa ut händelsebilder från berättelsen och placera in dem i rätt ordning i boken. 

 

 

 

IDROTT

Denna vecka hade röda gruppen idrott utomhus. Vi värmde upp med “Väcka kroppen” och sedan lekte vi “Hur mycket är klockan herr Lejon?” och “Under hökens vida vingar”. Mitt under den sista leken öppnade sig himlen över oss och regnet började ösa ner. Så vi valde att  avsluta lektionen med en kort lekstund i klassrummet. 

 

 

SO

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Simskola (Nix)

Sista tillfället inleddes med att vi fick simma bröst- och ryggsim. Simlärarna stämde av hur eleverna hade utvecklats under dessa 7 tillfällen. Om du som förälder önskar återkoppling på detta så kontakta Maria. 

Passet avslutades med att vi fick ta oss runt en vattenhinderbana. Bland annat så fick vi åka mini-rutschkana, simma under “korvtunneln”, dyka ner genom en rockring alt. simma över, klättra över krokodilen och hämta föremål från botten. Superkul tyckte många. 

 

Simlärarnas tips! 

Nu har alla barn haft simskola och för att alla ska behålla sina simfärdigheter, samt ha möjlighet att utveckla dem behöver de få fortsätta att öva på fritiden. Att åka och bada med familjen kopplar nog många av barnen ihop med en rolig stund av vattenlek tillsammans. Vattenlek är jättebra för att utveckla sin vattenvana, men från och med nu är det också oerhört bra om ni som familj får in rutinen att vid varje besök på badhuset/stranden även planera in en stunds simträning. Först träning – sedan lek. Öva både bröst- och ryggsim med eller utan flythjälpmedel (korv). 

Lycka till!

 

Dramalek (Charon)

 

  • Namnkedjan
  • Barnens lekönskemål 

 

Idag var det sista gången för Charon och förra gången fick barnen föreslå lekar som de ville leka sista gången. 

Dessa lekar var önskade:

– Dirigenten

– Katten och råttorna

– Spegelmemory

– Godispåsen

– Rörelsestopp

– Sagomassage för de som ville

 

 

Sagomattan (Hydra)

Denna gång var sista tillfället för Hydra att ha sagomattan. Vi började med att se avsnitt 6 av Sagomattan. Sedan pratade vi om alla sagor vi gjort tillsammans och alla fick välja ut en bild från någon saga att rita på sin framsida. Om någon har varit borta när vi gjort en saga så finns en ram inklistrad så att ni kan läsa sagan hemma och rita en bild till.

 

 

FRITIDS

Skogen

Vi ställde in skogen för grön grupp eftersom det regnade. Vi kommer inte gå iväg till skogen de två sista torsdagarna.

 

Skola och hem

 

Skolavslutningen

Skolavslutningen kommer även i år att ske i våra klassrum. Tiden för avslutningen kommer att vara mellan kl 09:00-10:30. De som vill får gå hem/bli hämtade kl.10.30. För de som vill och önskar kommer fritids att vara öppet som vanligt. Inför denna dag vill vi att ni meddelar närvaro på Schoolsoft dvs när eleven kommer  att gå hem/bli hämtad för dagen. Detta för att vi ska kunna planera för bemanningen på fritids denna eftermiddag.

Det är enbart Solen som kommer att vara i amfiteatern på sin avslutning som sker mellan kl.11-12. Tyvärr kommer inga föräldrar att få delta på denna avslutning. För att eleverna och lärarna inte ska bli störda under denna stund kommer vägen som går förbi amfiteatern att vara avstängd och vi hänvisar då istället till vägen förbi Ladan. Ni får därmed gärna hämta ert barn kl.10.30 eller efter kl.12 då Solens avslutning är klar, samt att lunch har hunnits serveras till alla fritidselever. Tack för er förståelse!

 

Information

 

Nästa vecka

Måndag:

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Vi går inte till skogen

Fredag:

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.