Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
NO
Den här veckan har grön grupp haft NO. Vi repeterade vad båda grupperna hade skrivit om vintern på tankekartan.
Sedan fick vi träffa Filurerna. Det är små runda figurer i olika färger som kommer fram och sitter och tittar på elever som jobbar när det är lugnt och skönt. Filurerna gillar arbetsro och de är jättenyfikna på att se vad vi jobbar med och vad vi lär oss. Men blir för mycket ljud springer de fort tillbaka till sitt bo.
När vi hade hälsat på filurerna gick alla och satte sig på sina platser för att färglägga vår tankekarta över vintern. Filurerna vågade sig fram och fick sitta en lång stund och titta på när Plutosarna arbetade. Något som är viktigt är att Filurerna är kompisar och de trivs tillsammans. Ingen filur vill komma ifrån sina kompisar och hamna ensam i någons ficka eller låda.
Ute på skolgården hittade några barn en växt som hade vaknat. Vi har en lite konstig vinter i år än så länge.
IDROTT
”Redskapsbanor och stationer”
Just nu och en tid framöver kommer fokus under idrottstlektionerna ligga på att utveckla sin grovmotoriska förmåga och smidighet. Genom olika redskapsbanor och stationer kommer vi på ett lustfyllt sätt öva grundformerna åla, krypa, gå, springa, hoppa, klättra, rulla, hänga, stödja, balansera, kasta och fånga. Andra förmågor som vi övar är rumsuppfattning, koordination, uthållighet, smidighet, avståndsbedömning, samarbete och turtagning.
Denna veckan hade röda gruppen idrott. Vi inledde lektionen med “Väcka Kroppen” och “Rörelsestopp”.
I redskapsbanan övade vi på att:
–åla under tunnelen.
-stödja genom att hoppa sidhopp på bänken.
-hoppa ned i tjockmattan.
-krypa genom målen.
-rulla genom att göra kullerbytta på skumkilen och mattan.
– balansera genom att gå balansgång på bänkarna.
Vi hjälptes sedan åt att plocka undan alla redskap och avlsutde passet med att varva ner liggandes på golvet till lugn musik.
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Mm. I lådan låg bilder och ordbilderna MASK, MYRA, MÅNE, MÅNDAG och MIDSOMMARBLOMSTER. Vi ramsade “Masken kryper i vårt land”, sjöng om “Jonte Myra”” och “Majas abc-sång om MIdsommarblomster”.
Vi har tittat på Lennart Hellsings abc om “Magister Tjeder”. Vi har arbetat med Bokstavsslingan och i Bokstavsboken.
Språklust
I veckan har vi fortsatt att arbeta med RIM. Vi har lärt oss ramsan om “ Pelle Plutt” och “Katten tar en lyra”. Vi har lekt “Ett skepp kommer lastat med olika rimord och arbeta i mindre grupper med Rimsnurran. Vi har övat på lyssna efter och urskilja rimord genom olika övningar.
Plutokompis! Testa dina kunskaper nedan med hjälp av en vuxen
Vilka ord rimmar i meningen nedan?
Jag stötte mitt BEN mot en STEN.
Vad ska bort? (vilket ord rimmar inte med de andra två?)
KATT, MÖSSA, HATT
Fyll i rim ordet i slutet av meningen.
-Papegojan blev sur, när den fick sitta i en …?…
MATEMATIK
Under veckans matematiklektioner har vi arbetat med begreppet dela lika. Vi tittade på Miniräknarna som hittade saker i parken. De berättade om att ett antal är alltid detsamma oavsett vad det är för något. En fin guldkapsyl är lika mycket som en liten maskbajs. Alltså är två fina guldkapsyler lika mycket som två små maskbajs.
Sedan delade vi upp olika många knappar mellan ugglan och Igelkotten. Båda ville ha lika mycket. Sedan kom deras kompis ekorren och då var det tre som ville dela och få lika mycket. Några kunde dela sina knappar på tre kompisar också. Några kunde inte det. Plutokompis! Kommer ni ihåg några tal som gick bra att dela lika på både två och tre kompisar?
SO
Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)
Sagomattan
Nix har haft sagomattan. Vi började med att titta på ett avsnitt av sagomattan från SVT. Programmet handlar om Markus som älskar sagor. Därför reser han runt med sin Sagomatta. I varje program träffar han fyra nya barn. Med Sagomattans hjälp hittar dom tillsammans på en helt ny saga som också blir en tecknad film.
Efter filmen kastade vi tärningarna och genom dem fick vi reda på att vår saga skulle handla om:
- en flicka och en katt i en lägenhet
- en elak trollkarl
- en supersnäll kanin
- en sax
- ett kaffekalas
Resultatet blev sagan om den elaka trollkarlen. Alla ritade en varsin bild som passade till texten och sedan läste vi upp sagan för barnen som varit i de andra grupperna under förmiddagen. Vill ni läsa denna spännande saga hittar ni den och alla bilder bredvid ingången till ateljen.
Dramalek
Hydragruppen fick två frågor att fundera över:
-Vad är dramalek?
-Vad tänker ni att vi ska göra?
Vi pratade också lite om att vi kan vara blyga och osäkra när vi ska göra nya saker och att dramaleken kan hjälpa oss att bli lite modigare och våga vara med i nya lekar.
- Namnkedjan
- Hunden och benet
- Dansstopp
- Pomperipossa
- Avslappning med en saga
Berätta gärna hemma om du kommer ihåg hur vi gjorde de olika lekarna.
Simskola
Simskola
Charon hade sitt första simskoletillfälle i veckan.
Vid första tillfället fick vi öva på att:
*hoppa från kanten
*tvätta ansiktet
*doppas oss under ytan
*bentag
När vi övar tekniken i bentagen håller vi i oss med raka armar i stången och bara jobbar med benen.
Ramsam vi säger medan vi gör bentagen är “In, ut, runt och ihop”.
Vi övade även på,
*bröstsim (både med platta och korv samt utan).
*ryggsim (med korv, med hjälp eller utan).
Efter lektionen passade flera på sitta och koppla av en stund i bastun innan de duschade av sig och bytte om. Förutom att få öva på våra simkunskaper ger detta tillfälle oss möjlighet att öva oss i hur det går till när en åker till badhuset och hur vi för oss i detta sammanhang och miljö. Vi får öva oss på att ta ett eget ansvar för våra saker och bli självständiga i de olika moment som ingår (duscha, klä på sig, packa väskan mm).
RASTER
På lunchrasterna finns det möjlighet att vara med i “Rastleken” (ca11.15), den leds av en vuxen på övre sidan av Mellangården. På anslagstavlan “Ugglan”, som sitter bredvid ytterdörren till Neptunus och Uranus, står det vilka lekar som erbjuds.
Lekar i Januari
måndag: Limbo
tisdag: Sten, sax, påse med rockringar
onsdag: Kullek
torsdag: Under hökens vingar
fredag: Dansstopp
FRITIDS
Veckans pyssel
Nu har vi börjat sy på eftermiddagarna, det är ganska avkopplande att sitta och sy så här i vintermörkret. Tanken är att alla plutokompisar ska få möjlighet att sy den första bokstaven i förnamnet någon gång under vårterminen. Vi syr med fina langettstygn eller 1-2-3 stygn som vi kallar dem, för att komma ihåg alla moment. Barnen väljer förstås färg på tyg och garn och de är verkligen superduktiga i att sy. Vi tränar många olika förmågor i den här aktiviteten, tex finmotorik och koncentration. Det är lite småmysigt när vi syr eftersom alla sitter och småpratar med varandra runt bordet och det blir en fin gemenskap. Ibland är vi många och ibland är det bara några få barn som väljer att vara med.
Skola och hem
Information
Under vecka 5 erbjuder vi utvecklingssamtal. Onsdagen den 29/1 är det inga vanliga lektioner (dvs. inga mångruppsaktiviteter) utan vi har samtal hela dagen. Fritids kommer att vara öppet för de som har behov av omsorg. Men möjligheten att var ledig denna dag finns också.
Vi vill därför att ni redan nu skriver in tiden = närvaro alternativt ledigt beroende på vad som gäller för just ert barn denna dag.
Inför samtalet vill vi att ni fyller i en blankett tillsammans med ert barn. Blanketten lägger vi ut på hyllorna idag. Det kommer också finnas på schoolsoft att skriva ut.
Nästa vecka
Måndag: Grön/Idrott, Röd/NO.
Tisdag:
Onsdag: Mångrupper. Simskolan samling 07.50. Övriga 8.20.
Torsdag:
Fredag:
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
2 kommentarer
Kul vecka tycker Lisa!
Linnea o Pappa har läst
Kommenteringen är stängd.