Plutos veckobrev v. 3

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Ll. I lådan låg bilder och ordbilderna LEJON, LUCIA, LJUS och LAVENDEL. Vi sjöng “Ett lejon går på vägen”, Luciasången “Ute är mörkt och kallt”, elevernas tokiga Luciasånger och “Majas abc-sång om Lavendel”.

 

Bokstavsslingan
I arbetsboken “Lyckostjärnan A-Ö” har vi ritat något på Ll. Spårat Ll i “sanden” och övat på att säga bokstavens ljud Lllllll till “fjädern”. I ipadsen har vi i arbetat med skolplus/bokstavståget. De som ville fick även bygga veckans bokstav med något konstruktionsmaterial.

 

Bokstavshäftet
Vi har samlat ord på tavlan som har Ll i början, mitten eller slutet. I bokstavsboken har vi övat på att skriva stora och lilla Ll upprepade gånger. Vi har har färglagt L-fält i en bild för att få fram motivet, samt ringat in L-bilder/ord.

 

Språklust
Under veckan har vi fortsatt språkarbetet med ord och meningar på olika sätt.

Vi har byggt meningar med ordlappar. Några barn i taget fick ett antal ord och sedan så gällde det för den lilla gruppen att diskutera sig fram till hur de skulle placera lapparna för att meningen skulle låta rätt.
Hjälpregeln de hade med sig var: En mening börjar alltid med en stor bokstav och avslutas med punkt.
Om det var klurigt fick de även ta hjälp av övriga klasskamrater. När alla grupper hade fått göra så löser vi de sista meningarna tillsammans med korten på mattan.

Vi har övat på att dela upp meningar i ord och räknat antalet ord. I denna övning fick alla lyssna till en mening och sedan lägga lika många kaplastavar på mattan som antalet ord de hörde i meningen.

Till Exempel: Jag tycker om glass. = fyra kaplastavar = fyra ord.

 

Plutokompis!
Visa någon där hemma. Du behöver som mest 5 klossar/saker. Be någon läsa meningarna nedan för dig lägg sedan fram ett kloss för varje ord du hör.

Hur många ord innehåller meningarna nedan?

Kaninen hoppar (2)

Fisken simmar snabbt. (3)

Barnen på Pluto är bäst. (5)

 

Vi har lärt oss att en mening handlar om någon/något och den berättar något. Dessa kunskaper fick vi användning av i övningen “gör meningen hel” då det handlade om att fylla i ett ord i slutet av meningen så att meningen skulle bli hel.

 

Plutokompis!
Avsluta meningarna nedan. Kom på ett ord som passar in i slutet, så att meningen blir hel.

Min tröja är…

Brandkåren släcker…

Kungen har en krona på sitt…

Igelkotten har många…

 

MATEMATIK

Vi har arbetat med talet 8. Barnen började med att fundera över om siffran 8 liknar något. (tex glasögon om man vänder på siffran, en snögubbe).
Vi försökte komma på vilka namn som har åtta bokstäver(Florence, Napoleon).
Barnen arbetade också i par och tränade på att dela upp talet 8 med hjälp av knappar.

I matteboken tränade vi på att skriva siffran uppifrån och ner, siffran åtta är ju som bekant inte helt lätt att skriva. Vi arbetade med talraden och skrev in talens grannar i talhusen. Till exempel Vilken siffra kommer före 5 och vilken siffra kommer efter 5. (4 och 6).
I häftet “Mina siffror” gjorde vi ett 8-pussel, vi ritade talet på två tärningar och ritade 8 föremål.

NO

Den här veckan har gröna gruppen haft NO med Anna. Vi har arbetat med årstiden Vinter och gjort en tankekarta utifrån barnens associationer kring årstiden och funderat över skillnader mellan vinter och sommar.
Uppgiften blev sedan att måla en vinterbild med pastellkritor och vattenfärg.

 

IDROTT

Då gymnastiksalen visade sig var stängd för reparation av redskap under torsdagen, genomförde vi lektionen i klassrummet istället.

Vi spred ut oss på golvet och inledde som vanligt med uppvärmningsövningarna Väcka kroppen och Rörelsestopp.
Efter det lekte vi The floor i Lava en variant av Inte nudda golv. Vi rörde oss runt i rummet till musik men när den tystande hade vi tre sekunder på oss att snabbt ta oss upp på en möbel i klassrummet. Riktigt skojigt och lite tokigt tyckte nog de flesta.
Sedan lärde Ida oss en ny rörelsedans där vi också fick öva på att lyssna på instruktioner på engelska och röra oss på olika sätt.
Vi avrundade passet med att varva ner med  Imse vimse spindelmassage och avkoppling på mattan till lugn musik.

 

SO

Ugglan och kompisproblemet – Skylla på andra

“En bagare har ett problem. När mjölet tar slut använder hon sitt eget snor istället. När chefen kommer på det blir hon jättearg. Hur ska bagaren komma ur knipan? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att skylla på sin bagarkompis eller att förneka att det är snor visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste bagaren tänka efter och själv finna lösningen.” – urplay.se

 

Plutokompis!
Kommer du ihåg hur bagaren löste problemet? Har du någon annan lösning?

Efteråt diskuterade vi kring vilka likande situationer som kan uppstå här på skolan mellan kompisar och så hjälptes vi åt att komma på olika lösningar.
Många var enade om att anledningen till att man ibland inte säger som det är, är för att man är rädd för att få skäll eller att någon ska bli arg.

Vi kom bland annat fram till att:
– att en är en schysstare kompis om man är ärlig.
– det brukar kännas bättre i hjärtat efteråt när man har sagt som det är.
– om man säger som det är istället för att skylla ifrån sig, blir den andra inte lika arg eller
ledsen.

.

 

 

FRITIDS

Sy-aktivitet
Nu har många barn kommit igång med att sy sin bokstav under veckan.

Kul-målning
När vi strax före jullovet gjorde en utvärdering där vi frågade barnen vad de gillar med fritids och om det finns något önskemål kring aktiviteter, svarade en plutokompis att kul-målning skulle vara roligt att göra igen, vilket vi gjorde i torsdags och fredags.

 

Skola och hem

Information

 

Hämtning på em
Ni som hämtar era barn efter kl.16:30 behöver inte längre gå upp till fritids på övre plan utan hämtar nere på Pluto.

 

Kläder efter väder
Nu under vinterperioden är det viktigt att kontinuerligt se över barnens klädutrustning eftersom vädret växlar så mycket och den här veckan har det tex gått åt mycket strumpor.

 

Mångrupperna
Nästa vecka sätter mångruppsaktivteterna igång igen. Men vi kommer dock tillfälligt att behöva byta dag, till torsdagar, fram till sportlovet. Detta beror på att badhuset inte har full personalstyrka på plats just nu, då några simlärare har blivit permitterade.

Eleverna är kvar i samma Mångrupp (gruppindelningen finns i schoolsoft), men byter nu aktivitet till:
Nix = Sagomattan
Charon = Simskola
Hydra = Dramalek

Till dig som har simskola!
Du behöver vara lämnade på skolan senast kl. 07.50 denna dag, lektionen startar 8.30 i Gustavsbergs badhus och vi kommer att åka skolskjuts dit och tillbaka. Klockan 8.00 avgår bussen från Lemshaga parkeringen.
Det är även möjlighet att lämna direkt vid badhuset och då behöver ni var där senast 8.15. Där väntar barn och förälder in oss andra som kommer med bussen. Av säkerhetsskäl görs detta först efter överenskommelse med Maria samt att det meddelats in i schoolsoft.

I din ryggsäck behöver du ha med dig:

  • badkläder
  • handduk
  • vattenflaska

All annan utrustning som kan komma att behövas finns på badhuset. Inga simglasögon eller flythjälpmedel ska tas med. Tänk på att du ska kunna packa din ryggsäck själv och ha kolla på dina saker. Träna gärna hemma så att du är förberedd. Vi byter om i ett eget grupprum inne på damernas. Innan och efter simlektionen så duschar vi av kropp och knopp (tvål finns på badhuset). Vi lägger inte tid på att tvätta rent håret. Det får du göra hemma vid behov (så ta inte med schampo och balsam). Två simlärare ansvarar för simundervisningen och Maria är med hela tiden, simlektionen är 30 minuter lång.

 

Vecka 4
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Mångrupper första tillfället. Skolstart för simskola 07.50, dramalek/sagomattan 8.20.
Fredag: Idrott grön (utomhus alt. i klassrummet) / NO röd.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']