Plutos veckobrev v. 3

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

SVENSKA

Ordbild – Jag
I veckan har vi arbetat med ordbilden Jag. En ordbild är ett kort, ofta förekommande ord, som eleverna ska kunna känna igen i en text, utan att behöva/kunna läsa det.
Vi samtalade tillsammans om vad vi har. Vi använde mönstermeningen “Jag har…” som inledande fras och hittade sedan på olika fortsättningar på meningen. Vi skrev upp meningarna på tavlan och sedan så ljuda vi orden och läste meningarna tillsammans.

I arbetsboken ringade vi in ordbilden Jag. Sedan skrev/fyllde vi i ordbilden Jag, samt ritade och skrev en något en har och sitt namn. Vi övade på att efter den första versalen, använda de gemena bokstäverna när vi skrev vårt namn.

Läsning – Läsförståelse
Även denna vecka läste vi kapitlet Jag kan… Vi lyssnade på texten och samt körläste den tillsammans. Vi stannade även upp och titta på meningarna i texten och hjälptes åt att urskilja ordbilden Jag i varje mening.

Bokstav och ljud
Veckans bokstav var Åå. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilka ljud den har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Åå. Maria trollade fram orden, ÅSKA, ÅKERSORK och ÅRSTIDER. Vi har sjungit Årstidssången, och tittat på en faktafilm om årstiderna som förklarade hur det kommer sig att vi har olika årstider. Vi fick lära oss lite fakta om åkersorken och se ett kort klipp på en sådan. Maria berättade även om hur åska och blixtrar bildas och vi tittade på ett klipp som visade ett riktigt stort åsk- och blixtoväder.
På Läsresans webb har vi lyssnat hur bokstaven Åå låter, följt med och format bokstaven Åå i luften med vår hand. Vi har titta på olika bilder på tavlan, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Åå. I arbetsboken har vi arbeta med uppgifterna Åå och efter det arbetat i appen skolplus/bokstavståget.

 

Språklek

Stavelser
Denna vecka har vi arbetat med stavelser. Stavelser är när vi delar upp ord i mindre bitar.
I veckan har vi klappat antalet stavelser i vårt namn och i andra ord och räknat antalet. Vi gjorde sångleken önskeringen där alla fick säga ett varsitt ord som vi sedan klappade och räknade stavelserna i. Vi har ramsat Kalle Lång och klappat stavelserna i den. Vi har också sjungit rörelsesången A ram sam sa. Vi har även lekt Önskeringen som påminner om Bro bro breja. När en blev infångad fick en hitta på ett ord som vi sedan klappade stavelserna i.

Båda klasserna fick också besök av en nalle som hade med sig “presenter” (bildkort med stavelser) till oss. Nallen pratade väldigt långsamt med en stavelse i taget, så det gällde att lyssna noga vad en fick, när han delade ut presenterna. När vi lyckats klura ut vad det var för något, så klappade vi stavelserna i ordet och räknade antalet klapp.

Nallen tyckte även att vi skulle komma och hälsa på honom i skogen någon dag. Han sa att han då lovade att bjuda oss på riktig god mat och gav oss några exempel. När vi lyssnade hörde vi att det var den ena knasiga maträtten efter den andra.

Plutokompis! Be någon läsa upp stavelserna nedan för dig, vilka knasiga maträtter är det?

MASK – PANN – KA – KA

ORM – SOPP – A

LER – HAM – BURG – A – RE

SKAL – BAGGS – KORV

Vi avlsutade veckan med att göra övningen Vilken stavelse försvann? Samtidigt som Maria/Christina sa ett ord,  lade de en kapplastav för varje stavelse på mattan. Sedan gällde det att lyssna noga och komma ihåg vad varje kapplastav hade för stavelseljud. Plötsligt tog de bort en av kapplastavarna och då gällde att svara vilket stavelseljud som försvunnit?

Plutokompis! Vilket stavelseljud försvann i orden nedan? 

karamell = ka – ra – mell                                            ka – ra – ?

makaroner = ma – ka – ro – ner                                            ma – ? – ro – ner 

 

MATEMATIK

Denna vecka har vi övat på att skriva siffran 8. Vi har hittat talens grannar och delat lika. Vi har också  tolkat enkla koder, genom att titta på en färglagd bild för att sedan byta färg efter ett mönster och färglägga själv. Vi avslutade kapitel 2 med vinterspelet där vi fick kasta en tärning och flytta fram så många steg som tärningen visade hamnade vi på en snöboll med en siffra och en pil fick vi gå så många steg som siffran visar i den riktning som pilen visar.

         

        

 

IDROTT

I torsdag hade röda gruppen idrott. Vi inledde med Väcka kroppen där vi turades om att leda våra kompisar i olika uppvärmningsövningar.
I dagens redskapsbana övade vi på att åla genom tunneln, upp och hoppa ner för bomen. Rulla stock och kullerbytta på mattorna, krypa igenom målen, hoppa harskutt (stödja) och balansera på bänkarna. I sluta av lektionen hjälptes vi åt att plocka undan alla redskap. Vi avslutade sedan med avkoppling på golvet till lugn musik.

 

NO

Under NO-lektionerna har vi pratat om vintern. Vad tänker ni på när ni hör ordet vinter? Ja oj vad mycket vi visste om vintern och mycket som vi förknippar med vintern. Här kommer lite exempel på vad ni kom på: snö, julafton, jultomten, paket, julgranar, snöflingor, kallt, spår från djur, pulka, löven är borta från träden, tomtens säck, snögubbar mm.

Vi tittade på en film om vintern för att se om det var någon som vi inte kommit på innan filmen och vi pysslade mössor med vantar. Efter allt prat om vintern och pysslandet,  tittade vi på Evas vinterplåster. Där vi fick veta varför vi blir torra och nariga på vintern, vi fick också lära oss vad en kan göra för att hjälpa kroppen att återhämta sig. Vi provade Evas tips om att smörja in sig med olivolja, för att hjälpa huden att få tillbaka det fett som skyddar vår hud från att bli torr. Under veckan har vi också under högläsningen läst Vinter hos Plupp av Inga Borg.

SO

Ugglan och kompisproblemet
Vårt värdegrundsarbete fortsätter. Denna vecka har vi tittat på ”Ugglan och kompisproblemet” som denna gång handlade om att känna sig utanför.

“En clown har ett problem. Hon känner sig utanför när hon är med sina clownkompisar. Det är som om de inte vill vara med henne. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att bjuda på godis eller att ljuga visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste clownen tänka efter och själv finna lösningen.” /urplay.se

Vi hade fina diskussioner i klasserna efter filmen och alla fick i uppdrag att under den fria leken var extra uppmärksamma på varandra och bjuda in till lek. Men även att vara modiga och våga fråga och berätta för kompisarna om en gärna vill vara med i leken.

 

Mångrupper

Nix – simskola
I fredags hade gruppen Nix sitt första simskoletillfälle. Trots den lite tokiga starten där den första simbussen gick sönder innan den ens hunnit lämna skolparkeringen, så kom vi tillslut iväg till simhallen och allt gick bra. När vi kom fram bytte vi om och duschade av oss innan det var dags för första simlektionen.

Vid första tillfället fick vi öva på att:
*hoppa från kanten
*bentagen
*bröstsim

När vi övar tekniken i bentagen håller vi i oss med raka armar i stången och bara jobbar med benen.
Ramsam vi säger medan vi gör bentagen är “In, ut, runt och ihop”.
“in” = tar in knäna mot magen
“ut” = för ut knäna åt sida (grodposition).
“runt” = sträcker ut benen, rakt ut åt sidan.
“ihop” = drar ihop benen mot varandra, med kraft.

Vi övade sedan på att simma bröstsim med plattan och korven som flythjälpmedel.

Efter lektionen passade några på att koppla av en stund i bastun innan dusch och ombyte.
Förutom att få öva på våra simkunskaper ger detta tillfälle eleverna möjlighet att öva sig i de rutiner som finns på ett badhus och hur vi för oss i detta sammanhang och miljö. De får även öva sig på att ta ett eget ansvar för sina saker och bli självständiga i de olika moment som ingår (duscha, klä på sig, packa väskan mm).

 

Charon – dramalek
Idag var det första gången Charongruppen träffades i dramalek och vi var den här gången en litet gäng, sju kompisar, så vi satsade på att leka några lekar som kändes bekanta från förskoletiden.
Vi funderade också över vad dramalek kan vara och vad vi kommer att göra på fredagarna framöver. En del kompisar tänkte att vi kommer att spela teater och andra kompisar tänkte att eftersom ordet lek finns med i dramalek så måste det ju handla om att vi kommer att leka lekar.
Det ligger nu en LPP (lokal planering) under Normer och värden på hemsidan som heter dramalek för er som vill läsa mer om syftet.

Namnkedjan: Vi startar varje gång med den här övningen eftersom vi tränar oss i att komma ihåg varandras namn. Vi skickar runt en sten och alla får säga sitt namn. Vi fortsätter sedan ett varv till med stenen och då gäller det att först säga de kompisarnas nam som redan haft stenen innan man säger sitt eget.
Hunden och benet: ett barn ligger i mitten av ringen och föreställer ett djur. Idag fick vi träffa Mr Cat, kaninen Isabella, T-Rex och katten Alladin. Vi gömmer sedan djurets “mat” tex. kött, sallad, bakom någons rygg och sjunger en sång, sedan får djuret vakna och leta efter sin mat.
Rörelsestopp: vi rör oss som vi vill till musiken och fryser till i en rörelse när musiken stoppas. Allteftersom bygger vi en kompiskedja genom att nudda varandra när musiken slutar.
Denna ringen den kan vandra: vi skickar runt en ring på en tråd som alla kompisar håller i samtidigt som vi sjunger en sång. Den som ligger i mitten får börja leta efter ringen när sången är slut.

 

Hydra – bild
Idag har gruppen Hydra haft sin uppstart i bilden. Vi har jobbat med ett häfte för att ta reda på vad vi redan kan om bild. Vi har funderat över vad primärfärger, sekundärfärger och komplementfärger är. Vad behöver jag tänka på som kan eller ska finnas med i ett självporträtt? Vad vill jag lära mig?
Vi vill lära oss att blanda guld. Vi har tillsammans listat ut vad som ska vara med i ett självporträtt. Nästa gång ska vi prata om grundfärgerna och blanda färg.

 

FRITIDS

Veckans pyssel
I ateljen har det under veckan funnits möjlighet till att göra snurror.

Leklådor
Vi har lite olika leklådor som barnen kan låna på fritids på eftermiddagarna och just nu är skollådan och några lekmattor aktuella. Vi har två nya lekmattor där fyra kompisar/matta kan utveckla sin lek kring bilar och olika figurer och skollådan är nu uppdaterad med lite nya saker.
Är det många barn som är intresserade av samma leklåda ordnar vi kösystem genom att barnen skriver sitt namn på en lista som vi vuxna ansvarar för så att lektiden känns rättvis.

Skogen
Vi planerar att återuppta “skogenaktiviteten” på torsdagarna någon gång i februari när det är lite ljusare på eftermiddagarna.

Lekflaggan
Vi har gjort två nya lekflaggor som barnen kan hämta under lunch/mellisrasten för att göra reklam för en lek de vill starta under rasten tex. Kurragömma, 1 2 3 stjärna, Banankull osv.
Vi vuxna hjälper till så att lekarna kommer igång om det behövs.

 

Skola och hem

Information

 

Utvecklingssamtal
Snart är det dags för vårterminens utvecklingssamtal. De kommer att ske under hela vecka 6 men  majoriteten av samtalstiderna ligger samtalsdagen, onsdagen den 9 februari. Denna dag inte är någon vanlig skoldag utan fritids kommer att ha öppet för de som har behov av omsorg. Om ni har möjlighet så får eleverna även vara lediga denna dag. Vi önskar att ni så snart som möjligt skriver i Schoolsoft vad som gäller för ert barn, så att vi kan säkerställa rätt bemanning denna dag.

Även denna termin kommer samtalen att genomföras digitalt via google meet. Det är viktigt att den mailadress ni lagt in i SchoolSoft är den ni vill bli kontaktad på då ni kommer att bli inbjudna till mötet via er mailadress. Om ni inte har en gmail-adress behöver ni ansluta med en dator, annars går det även bra med telefon eller iPad (appen behöver då laddas ner).

Samtalen är 30 min långa och eleven deltar under de första 15 minuterna, efter har mentor och vårdnadshavare möjlighet att prata enskilt resterande 15 min. Tiderna kommer att läggas upp på schoolsoft i början på nästa vecka. En inbjudan vi länk kommer att skickas ut efter att ni bokat in er på en tid hos respektive mentor. Christina är mentor för eleverna i röd grupp och Maria är mentor för eleverna i grön grupp.

Sist men inte minst. Inför utvecklingssamtalet behöver ni fylla i underlaget “Inför utvecklingssamtalet”  tillsammans med ert barn (Senast tre dagar innan ert samtal vill vi ha era svar. Underlaget läggs in i SchoolSoft under nästa vecka).

Varmt välkomna, vi ser fram emot att ses!

 

Nästa vecka
Måndag: Morgonfritids/sovmorgon. Skolstart 9.20.
Tisdag
Onsdag
Torsdag: Idrott grön. NO röd.
Fredag: Mångrupper, Simskolegruppen (Nix) ses senast 07.50 i Plutos hall. Alternativt 8.15 vid simhallen (meddela i Schoolsoft). Charon och Hydra börjar som vanligt 8.20 i klassrummen.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger