Plutos veckobrev v.3

Hej alla Plutofamiljer!

 

Veckans bokstav

Denna vecka presenterade några kompisar veckans bokstav Nn. De hade valt ut en varsin sång som vi sjöng, ”En nyckelpiga jag har i handen” och ”En noshörning kom emot mig”.
Vi fick också som uppdrag att lyssna extra noga om vi kunde hitta några n-ord i de sånger som vi sjöng. Vi tittade även på “bästa bokstaven”, arbetade i abc-boken och gjorde bokstavsslingan.

    

 

Lyckostjärnan

Under veckan som gått har vi arbetat med kapitlet ”Rektorns knä” där rektor Berit drömmer sig tillbaka till sin barndom och vad hon då tänkte att hon skulle arbeta med när hon blev vuxen.
Genom uppgifterna i arbetsboken har vi bland annat utvecklat vårt ordförråd och tränat på att formulera våra tankar i bild och ord.

Vi har konstruerat och delat upp sammansatta ord för att träna vår språkliga medvetenhet och ordkunskap.

Uppgiften där vi avbildade en förlaga och uppmärksammade spegelvändningen är en bra övning inför bokstavsskrivningen.

Vi funderade själva över vad vi vill arbeta med när vi blir äldre. Så här tänker några av våra kompisar.

   

 

Språklust
I språklust har vi arbetat färdigt med den sista delen om stavelser och startat upp nästa kapitel om ljud.

I kapitlet om ljud kommer barnen att få öva sig i att upptäcka ordens minsta delar – ljuden (fonemen). Att kunna urskilja bokstavsljuden i början, mitten och i slutet av ord är en viktigt kunskap för att lära sig att skriva rätt antal bokstäver/att stava rätt. Att kunna ljuda är även en förutsättning för att kunna avkoda nya ord.

Den här veckan har vi bland annat arbetat med ljud genom att:
* prata om var ljudet kommer ifrån när vi talar (stämbanden)
* vi har pratat om att musik är ljud.
* vi har lyssnat och jämfört glad och sorglig musik.
* vi har pratat om att man kan göra ljud, till exempel med hjälp av instrument.
* vi har lyssnat på hur olika instrument låter.
* vi har lekt en ”lyssnalek”, där vi blundade och lyssnade och skulle identifiera var i rummet ett speciellt ljud kom ifrån.
* vi har lyssnat och identifierat ljuden i början av våra namn.
* vi har sjungit ”Per Olssons bonnagård” och lärt oss ramsan ”Esike desike”.

 

 

Matematik
I matematiken denna vecka har vi börjat arbeta med mönster. Vi inledde med att samtala kring frågeställningen;

”- vad är mönster?”

– det kan vara randigt
– så där som på X tröja (ränder)
– du har mönster på din tröja Maria.
– X har hjärtan på sin tröja och de är så där upp, ner, upp, ner.
– rutigt kan vara mönster.
– eller prickar.
– det är när det kommer igen och igen.
– om man tittar nära på mina jeans så är det mönster.

– Om vi skulle säga några av de här mönstren som ni har sett, hur skulle de låta då?
– svart, vitt, svart, vitt, svart, vitt…
– upp, ner, upp, ner, upp ner…
– ljusblå, mörkblå, ljusblå, mörkblå…
– rosa, vit, rosa, vit…

 

Titta på bilden med pennorna ovan, berätta för någon där hemma hur detta färgmönster låter när du säger det.

 

Genom olika övningar i samlingen och i ”Mondoboken” har vi övat oss på att:
* uppfatta mönster
* upprepa mönster
* skapa egna mönster
* uttala mönster
* rita av mönster

  

 

Natur
På första naturlektioner för terminen gick gröna gruppen till naturrutan. Vi markerade upp våra fyra träd som utgör rutan igen, då några av snörena försvunnit. Sedan satte vi upp en lapp och hoppas nu på att markeringarna ska få sitta kvar. Efter det gick vi vidare upp till platsen som vi kallar för “Raketen” och lekte en stund.

 

Idrott

På idrottslektionen fick röda gruppen utmana sin motoriska förmåga i en redskapsbanan.
Vi övade på grundrörelserna, åla, krypa, stödja, klättra, hoppa, rulla och balansera. Nästa vecka blir det gröna gruppens tur.
Du som hade idrott, berätta för någon där hemma vad du svarade när vi utvärderade med tummen upp och tummen ner efter idrottslektionen:

 

 

12-grupper
Denna vecka startade, simskolan, dramalek och tekniken igen. Barnen har nu fem tillfällen kvar i den aktivitet de har just nu.
Teknik:
– vi tittade på en film om tandborsten, läste boken ”Karius och Baktus” och efteråt ritade vi ett eget tandtroll.
Simskola:
– Vi övade på ben och armtagen, tränade bröst och ryggsim med och utan platta och flytkorv.
Dramalek:
– vi lekte sånglekarna ”denna ringen den ska vandra” och ”påsen i handen”. Vi har rört oss till musik t ex varit arga katter, trötta hundar mm samt introducerade den levande leksaksaffären.

 

Information

 

Allaktivitetsdagen
Måndagen den 6 februari har vi på Mellangården Allaktivitetsdag. Det är en schemabrytande dag för rörelse och aktivitet i grupper där alla elever från Mellangården deltar. Vi erbjuder fyra aktiviteter. Ni kommer att får göra ett första- och andrahandsval via länken nedan. Läs igenom alternativen och välj det som passar dig bäst.

Skridskor och isvett
Vi kommer att erbjuda fri skridskoåkning, teknikbanor och isvett med isdubbar och hansalina. Vi tar bussen till Gustavsberg och åker på Ekvallen.
Material: Egna skridskor och hjälm.
Lunch: Egen lunchmatsäck

Vandring
Vandringen sker i närområdet runt Lemshaga.
Material: Ryggsäck och bra skor, kläder efter väder.
Lunch: Egen lunchmatsäck

Lekar ute och inne
Vi kommer att ha stationer med olika lekar både ute och inne i gymnastiksalen.
Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i. Samt varma ytterkläder som passar för utomhusaktiviteter.
Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

Dans och drama
Vi arbetar med rörelse, dans och olika dramaövningar tex. sjalar, teater och musik.
Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i.
Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

Läs igenom alternativen, klicka sen på länken nedan och fyll i ert första- och andrahandsval. Svara senast fredagen 27/1.

Länk till svarsformuläret: https://goo.gl/forms/OFRYw8zRdGI1xVus2

 

Nästa vecka v.4

Måndag: Veckans bokstav
Tisdag: Natur/röd. Lyckostjärnan/grön
Onsdag: Matematik.
Torsdag: Lyckostjärnan/röd. Idrott/grön
Fredag: 12-grupper. Hydra/simskola, Charon/dramalek och Nix/teknik.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

17 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']