Plutos veckobrev v.35

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och värden / Ansvar och inflytande

 

Sommaruppgift
I veckan har vi fortsatt med redovisningarna av sommaruppgiften. Vi har lyssnat på några fler kompisar som berättat om “den plats som får dem att må bra” utifrån sin medhavda bild och text. Vi ser att denna stund är uppskattats. Det är roligt att både berätta mer om sig själv men också att få lyssna och lära oss mer om varandra. Vi ser att barnen lättare får upp ögonen för varandra när de upptäcker att de delar liknande intressen och erfarenheter. På dokumentationsväggarna mellan klassrummen har några presentationer hunnit komma upp. Ta gärna en titt vid lämning/hämtning.

Skokartong
Som en del i detta arbete ska eleverna få skapa den miljö som får dem att må bra. Till det så kommer vi bland annat att behöva skokartonger. Så har ni några skokartonger över där hemma så tar vi tacksamt emot dem.

Boken om mig
Vi har även kommit igång med projektet “Boken om mig”. Tanken med boken är den ska följa eleverna från förskoleklass till åk 3. I boken kommer vi samla olika uppgifter som vi arbetar med under åren kopplat till deras kunskaper och intressen. I veckan gjorde vi framsidan till boken.

Förhållningssätt och regler
De här första veckorna har vi lagt mycket tid till att låta barnen möta allt nytt (rutiner, regler, förhållningssätt) i ett lagom tempo.
Vi har samtalat kring hur vi vill ha det tillsammans och vilket klimat som vi önskar ska råda ute på skolgården och inne i klassrummen. Vi har tittat i klassrummet på vad vi hittar i de olika hörnorna, hur de fungerar och vad vi behöver tänka på (lekhöran, spelhörnan, bokhörna, skriv- och rithörnan).

 

 

Vi har pratat om hur vi är bra kompisar, och vad bra kompisar gör. Barnen har fått dela med sig av tidigare erfarenheter och förhållningssätt som de fått med sig från sin förskola. Vi har pratat om att vi här på Lemshaga använder oss av STOPP-HANDEN när något inte känns bra eller om vi behöver hjälpa någon kompis som glömt vad vi kommit överens om. Vi har också hunnit lära oss om pinn-regeln och häst-repen.

 

 

Genom VT- ( visible thinking) verktyget “Dragkampen” har vi lyft rasterna på skolgården i veckan. Rutinen fungerar så att eleverna får placera sitt namnkort på en uppritad skala på tavlan. I detta fall var det en känsloskala som gick från ledsen/arg till jätteglad.
Eleverna får bestämma sig för vilken känsla som bäst representera deras upplevelse av rasten. De får sedan i turordning gå fram och sätta upp sitt namnkort någonstans på skalan. Vi lyssnar sedan på elevens förklaring.
Att utvärdera rasten på detta sätt tillsammans ger oss möjlighet att lyfta roliga lekar som fungera och även de som fungerar mindre bra. Genom samtal kan vi sedan gemensamt komma fram till lösningar som hjälper oss att utveckla lekarna i en positiv riktning. Det gör det även möjligt för alla att få upp ögonen för nya lekar och sammanhang som vi kan vara sugna på att delta i.

Skola och hem / information

Klassindelning / Mentorsgrupper
Klasserna/mentorsgrupperna röd och grön är nu preliminärt satta. Vi har i nuläget valt att endast göra ett fåtal förflyttningar i de nuvarande inskolningsgrupperna 1 och 2. De nya mentorsgrupperna hittar ni i schoolsoft.
Dessa grupper kommer vi att prova en tid, men de kan som sagt komma att förändras längre fram om vi ser ett behov av det. Målet är att skapa två grupper till åk 1, med en bra balans av olika personligheter där det råder ett gott arbetsklimat.
Maria Jones-Bentzer är mentor i Gröna gruppen och Lisa Webering är mentor för Röda gruppen.

Idrott / NO
På måndag sätter Idrott och NO lektionerna igång. Gröna gruppen har idrott med Maria och Anna och Röd grupp har NO i klassrummet med Lisa. Grupperna kommer sedan att ha idrott/SO varannan måndag. På idrotten under höstterminen byter vi inte om eller duschar. Men ni får gärna se till att barnen har mjuka och lediga kläder som är lätta att röra sig i just denna dag. Även en vattenflaska på kapprumshyllan som är lätt att ta med är bra.

Skogen
På torsdagar under fritidstid (14.30-16.00) kommer grupperna (röd och grön), varannan vecka, att turas om att gå till en närliggande skogsplats. Den grupp som inte går iväg är kvar och har fritids på Pluto som vanligt. Om ni behöver hämta tidigare än 16.00 den dag ert barn har skogsdag vill vi att ni meddelar oss på morgon så vi vet. I sådat fall får hen stanna kvar på Pluto med andra gruppen och Maria och Johannes.
Kommande vecka går röd grupp till skogsplatsen “Raketen” tillsammans med Anna och Titti.
I veckobreven och på fritidstavlan i hallen kan ni se varje vecka vilken grupp som ska gå.

Leksaker/gosedjur
Vi har så här i börja haft lite överseende med detta men vill nu ha er föräldrars hjälp med att se att barnens egna leksaker och gosedjur stannar hemma från och med nästa vecka.

Kartläggning i förskoleklass
Under höstterminen kommer vi att genomföra skolverkets obligatoriska material “Hitta språket” och “Hitta matematiken” för att kartlägga eleverna kunskaper i svenska och matematik. Övningar kommer vi att väva in i den ordinarie undervisningen under de kommande veckorna.
Syftet med kartläggningen är att ge oss pedagoger ett gott underlag för hur vi ska lägga upp undervisningen i matematik och svenska framöver både gruppvis och individuellt så att vi möter elevernas kunskaper och behov på bästa sätt.

Blänkare
*Föräldramöte, onsdagen den 11 september 18-20.
*Skolfotografering, fredagen den 13 september efter lunch.
*Lära-känna-samtal, måndag förmiddagen den 23 september och hela onsdagen den 25 september. Vi meddelar i ett kommande veckobrev när tider finns att boka på schoolsoft.

Nästa vecka
Måndag: Idrott Gröna gruppen / NO Röda gruppen.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Skogen för Röda gruppen 14.30-16.00.
Fredag:

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.