Plutos veckobrev v.36

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

Årstider och månader
Den här veckan har vi pratat om de fyra årstiderna och de tolv månaderna. Vi har pratat om vilken årstid och månad vi fyller år i och satt upp ett årstidshjul på väggen. Vi har gjort en egen födelsedagsram där vi skrivit våra namn, när vi fyller år och sedan smyckat ramen med silkespapper. Det som återstår är att limma fast ett kort på sig själv i mitten av ramen. De gör vi när vi fått dem från skolfotografen. För att lära oss årstiderna och månadernas namn lättare har vi lyssnat på och sjungit med i Kompis Bandets – Årstidssång och Gåspennans – Månadsvisan. Sångerna blev väldigt populära så de har varit ett återkommande inslag på varje lektion hela veckan ut.

 

Högläsning
Vi har nu läst ut vår första kapitelbok Lillebror och Nalle en uppskattad kapitelbok som bjöd på många skratt och stor igenkänning. I slutet av veckan läste vi även första kapitlet i uppföljaren “Lillebror och Billan”.

 

Ugglan och kompisproblemet
I veckan har vi tittat på första samtalet i UR serien Ugglan och kompisproblemet.
“Hur är man en bra kompis? Ämnena som tas upp i denna serie är grupptryck, säga förlåt, vara utanför, hålla vad man lovar, inte skylla på andra, stå upp för sin kompis och vikten av att inte avbryta varandra.”  https://urplay.se/serie/165981-ugglan-och-kompisproblemet

Ugglan och kompisproblemet/UR

Dessa kortfilmer har vi som utgångspunkt när vi samtalar om värdegrundsfrågor och om hur en är en bra kompis.

Avsnitt 1 – Säga förlåt på riktigt
“En snickare har haft sönder sin bästa kompis bord. Vad ska hon göra? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att inte göra någonting eller att säga förlåt utan att mena det visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste snickaren tänka efter och själv finna lösningen.”

Vi reflekterade sedan över de olika lösningar som presenterades i filmen. tillsammans lyfte vi de lösningar som upplevdes som mindre bra och de som var bra. Plutokompisarna kom även på fler bra lösningar på detta problem och vara väldigt överens om budskapet att en säger förlåt på riktigt faktiskt är viktigt.

Hur ska snickaren lösa problemet tycker du?

– snickaren ska hjälpa sin kompis att bygga ett nytt bord. De kan samarbeta.
– jag tycker att hon ska ge henne en kram och säga förlåt på riktigt.
– jag tycker snickaren ska bygga ett nytt bord till kompisen som en överraskning och säga tadaaa!!!
– snickaren borde bygga ett nytt bord till sin kompis och sedan en stol till sig själv så hon kan sitta på den istället för på bordet.

 

Mångrupper
I veckan har Plutokompisarna fått träffas i sina Mångrupper för första gången. I Mångrupperna är de uppdelade i tre mindre grupper med 12-14 elever i varje. Mångrupperna heter Nix, Charon och Hydra och har fått sitt namn efter Plutos tre största månar. I dessa grupper får eleverna möjligheten att mötas och lära känna varandra i ett mindre sammanhang. I veckan var aktiviteterna: Lemshagapromenad/ lärakännalekar och pyssel.

Lemshagapromenad
I veckan har vi varit på Lemshagapromenad. Då har vi begett oss utanför våra gårdsgränser och utforskat resten av skolområdet. Vi har tittat var alla andra klasser (åk 1-9) har sin klassrum och var rektorerna och skolsyster finns. Vi har också fått lära oss lite historia om om skolan, fått veta vad de olika gårdarna heter och att alla klasser har namn efter vårt solsystem.

Plutokompis!
Berätta för någon där hemma…
-innan Lemshaga blev en skola, vad var det då? (bondgård)
-vilka djur bodde i Storgården där vår matsal är idag? (grisar)

 

Lärakännalekar
Vi har flera vuxenledda lekar under veckan. Bland annat spegelkull, en kullek där den som blivit kullad kan räddas av en kompis om den ställer sig mitt emot och gör en likadan spegelbild tillbaka.

Vi har lekt Sol- och iskull, där en är sol, en är is och övriga kan bli tagna. Den som är is gör så alla fryser fast och står stilla och för att bli fri igen så behöver den som är sol komma och värma /nudda en.

Vi har även lekt Hur mycket är klockan herr Lejon? Där en kompis börjar som lejon och de andra ställer sig längre bort på bestämd plats. Gruppen ropar sedan hur mycket är klockan herr lejon och lejonet svarar till exempel: klockan är fem, gruppen tar fem steg framåt, sedan ropar de igen och lejonet svara med en ny siffra osv. När lejonet, som blundar tror att de andra är tillräckligt nära för att att kulla, svarar lejonet istället LUNCHDAGS och då gäller det att inte bli tagen. De som blir kullade blir lejon.

Pyssel
Vi har bland annat pysslat och färglagt både höstlöv och händer som vi tänker utsmycka Pluto med med för att det ska kännas trevligt och välkomnande.

 

Skola och hem

 

Information

 

Fritids planeringsdag / fritidsomsorg
Onsdagen den 22/9 är det skoldag som vanlig fram till 13.15. Det är också en planeringsdag för all ordinarie fritidspersonal hela dagen. Det innebär att extra personal kommer att sätta in under skoldagen och sedan under fritidseftermiddagen.
För att få till bemanningen är det extra viktigt att ni har fyllt i ert barns närvarotider denna dag (fyll i tiderna innan den 13/9).

 

Idrott
Vecka 38, på torsdag, startar idrottslektionerna i gympasalen. Röd och grön grupp kommer att ha idrott varannan torsdag. Under höstterminen kommer vi inte att byta om innan lektionen så inga ombyteskläder ska tas med. Däremot kan det vara bra att eleverna har på sig bekväma kläder som är sköna att röra sig i denna dag.
Vecka 38: idrott grön grupp.
Vecka 39: idrott röd grupp.

 

Föräldramöte
Vecka 38, på torsdag 23/9, kl 17-18.30 ses vi på ett digitalt föräldramöte. Är det något speciellt ni önskar att ta upp kan ni maila frågan till pluto.personal@lemshaga.se, innan onsdag 22/9. I nuläget kommer mötet som sagt att ske digitalt via Google meet, skulle det bli en ändring i detta så återkommer vi. En länk kommer skickas ut i början av v. 38 på schoolsoft.

 

Lärakännasamtal
Under vecka 39, är det lärakännasamtal. Under nästa vecka kommer vi att publicera samtlastiderna att boka i schoolsoft, där kommer det även stå vilken mentor (Maria, Christina) ni ska boka samtalet med. I schoolsoft kommer vi även lägga in underlaget “Inför utvecklingssamtalet” som vi vill att ni fyller i tillsammans med ert barn minst tre dagar innan ert samtal. De flesta tiderna kommer att ligga under själva samtalsdagen, onsdagen den 29/9.

Onsdagen den 29/9 är en samtalsdag vilket innebär att det inte är någon vanlig skoldag utan fritids kommer att ha öppet för de som har behov av omsorg. Om ni har möjlighet så får eleverna även vara lediga denna dag. Vi vill att ni fyller i schoolsoft senast söndagen den 13/9 hur ni väljer att göra för att vi ska kunna säkerställa rätt bemanning.

Samtalet är 30 min långt och kommer att ske digitalt via Google meet. Den första stunden är barnen med på samtalet och resterande tid har föräldrar och pedagog själva.
Det är viktigt att den mailadress ni lagt in i SchoolSoft är den ni vill bli kontaktad på då ni kommer att bli inbjudna till mötet via er mailadress. Om ni inte har en gmail-adress behöver ni ansluta med en dator, annars går det även bra med telefon eller iPad (appen behöver då laddas ner).

 

Kommande händelser
v.37 Skolfotografering.
v.38 Onsdag 22/9 Planeringsdag för fritids.
v.38 Torsdag 23/9, kl 17-18.30 ses vi på ett digitalt föräldramöte.
v.39 Onsdag 29/9 utvecklingssamtalsdag. Fritids har öppet.
v.41 Den 13/10 Skolan stänger kl 13:00 (½ studiedag).
v.43 Mångruppsaktivter på fredagar startar. Mer info kommer.
v.44 Höstlov 1/10 – Fritids och skola stängt / studiedag. Den 2-5/10 – Fritids öppet för de som de har behov av omsorg.

 

Nästa vecka (v.37)
Måndag: Måndag- Morgonfritids/sovmorgon. Skolstart 9.20.
Torsdag: Skolfotografering innan lunch.Vi tar ett gruppkort och idividuella kort.

 

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

2 kommentarer

  • Anna Wärngård säger:

    Tack för en fin vecka! Gällande höstlov gissar jag att ni menar 1/11 då skola/fritids är stängt

Kommenteringen är stängd.