Plutos veckobrev v. 37

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi inlett vår arbete med veckans bokstav och först ut var var bokstaven Aa. I förskoleklass har vi valt att arbeta med bokstäverna utifrån den alfabetiska ordningen. Det gör vi dels för att det inte ska kännas som en upprepning när de börjar i åk 1, då de går tillväga på ett annat sätt, men även för att vi sett att de ger en viss trygghet i att kunna förutspå vilken bokstav som ska komma härnäst.
När vi arbetar med bokstäverna och språket så utgår vi från att vi alla är olika och att vi lär på olika sätt. Därför är det viktigt att vi lägger upp arbetet på ett varierat sätt där eleverna får möjlighet utmanas genom flera olika övningar och uttrycksformer.

Bokstavslådan
Efter att ha blåst in magi i våra händer trollade vi fram två silvriga Aa:n, bilder och orden APA, ANKA och ASK ur bokstavslådan. Vi hjälptes sedan åt att komma på fler ord som börjar eller innehåller Aa. Efter det sjöng vi sångerna “Fem små apor hoppade i sängen”, “Fem små Ankungar” och Majas Alfabetssång om “Asken”. Vi har också delat med oss av våra tidigare kunskaper om djuret APA och fick lära oss lite mer fakta om den.

Plutokompis! kommer du ihåg hur liten världens minsta apa (Dvärgsilkesapa) var? (Svar: 1,5-2 dm) Eller vad världens största apa hette? (svar: Gorilla).

Bokstavsslingan

Efter samlingen arbetade eleverna enskilt med bokstavsslingan.

Arbetsboken. I arbetsboken “Lyckostjärnan A-Ö”, har vi spårat Aa med pennan, ritat något som börjar eller innehåller Aa samt skrivit det ordet.

Sanden. I sanden har vi spårat stora och lilla Aa med fingret.

Fjädern. Till fjädern i vår hand har vi övat på att säga bokstavens korta och långa ljud.

Bokstavshäftet. I bokstavshäftet har vi övat på att känna igen stora och lilla Aa, ringat in saker som börjar eller innehåller Aa, samt skrivit Aa så fint vi kan upprepade gånger.

Ipad-Skolplus. I vårt digitala läromedel Skolplus har vi träffat räven Tim som är lokförare på Bokstavståget. Han har visat oss fler ord på Aa och lärt oss att vi ska skriva bokstäverna uppifrån och ned. Sedan har vi arbetat enskilt i ipads där vi genom övningarna (Pussel, Labyrint, Lasta ljud, Hör du? och Var i ordet?) fått öva oss i att känna igen bokstavens utseende och ljud på olika sätt.

 

 

NO

Den Röda gruppen har haft sin första NO-lektion. Vi tittade på Djurverket som är en serie om djur i vår närmiljö. Serien handlar om Yankho som är nyanställd på Djurverket. Dessvärre kan han ingenting om djur. När kunderna kommer med sina djurfrågor smiter han iväg ut för att försöka hitta svaren. Det blir en spännande jakt där Yanko hamnar hemma hos barn som bor på alla möjliga ställen. Syftet är att utifrån barns nyfikenhet på djur skapa lust att ta reda på mer om djuren och deras beteende. Djuräventyren ska vara tillgängliga för alla, oavsett var man bor. Spännande djur kan finnas alldeles runt knuten eller kanske i skrymslet under badkaret eller under en sten i lekparken. Vi hittar ju fantastiskt många djur under dagarna på Pluto.
Vi såg avsnittet som handlar om en pälsfri, tyst, liten filur med sköld på ryggen. Sedan arbetade vi med ett tillhörande arbetsblad.

Plutokompis! Kommer du ihåg vilket djur det var?

I veckan hittade några Plutokompisar ett konstigt djur som låg i sandlådan. Det var en vårtbitare som hade hoppat vidare till de evigt gröna ängarna.

 

IDROTT
Denna vecka hade Gröna gruppens sin första idrottslektion. Då gympasalen var upptagen av skolfotografen hade vi lektionen utomhus.
Vi inledde med uppvärmningsövningen “Väcka Kroppen”. Ståendes i en ring turades vi om att välja en kroppsdel som behövde väckas och hitta på en rörelse som passade för det. Bland annat så väckte vi benen genom att springa på stället, vi väckte händerna genom att röra på fingrarna och magen och ryggen genom att stå på alla fyra och gunga kroppen.

Efter uppvärmningen lite vi “Kom alla mina barn”. Där fick vi röra oss från ena sida i av planen till den andra på olika sätt. Bland annat genom att studsa som bollar, klampa som jättar, smyga som jägare eller hitta på ett eget sätt att ta sig över på mm.

Vi gjorde samarbetsövningar med “Fallskärmen” där vi provade olika sätt att få fallskärmen att röra sig upp och ner både fort och långsamt. Vi förflyttade en boll i fallskärmen och fick den att flyga upp i luften. Vi lekte också en namnlek där vi turades om att byta plats med varandra under fallskärmen.

Vi avslutade passet med avkoppling liggandes på fallskärmen till lugn musik samt utvärderade dagens aktiviteter med verktyget “Tummen”.

 

FRITIDS

Skogen
Den här veckan gick röda gruppen med Anna upp till Raketen som ligger strax ovanför skolan. När vi kommer dit börjar vi alltid med en samling och bestämmer vad vi ska göra och den här gången började vi med att fundera över hur platsen fått sitt namn. Plutokompis, kommer du ihåg varför skogsplatsen heter Raketen?
Vi gick också igenom vilka gränser vi har att förhålla oss till och att vi ska värna om djur och natur när vi är i skogen, inte störa eller förstöra.
Vi lekte en lek tillsammans som heter ”Alla byter träd” och vi hann även med lite fri lek innan vi gick tillbaka till skolan.

Nästa torsdag är det den gröna gruppen som går iväg.

Ett bildprojekt
Utifrån sommaruppgiften Vi lär oss saker hela tiden! kommer barnen få möjlighet att skapa en miljö i en skokartong för att visa hur det gick till och hur det såg ut på platsen.
Anna kommer att träffa barnen i smågrupper i ateljen och tanken är att vi blandar grupperna med barn från båda klasserna för att de ska få möjlighet att lära känna lite nya kompisar. Projektet pågår under eftermiddagarna kl.14.30-16 (må, ons, fre) under september och oktober, eller tills vi är färdiga.
Just nu har vi skokartonger att starta upp med men vi kommer att behöva fler framöver, så spara gärna och ta hit dem om ni handlar nya skor under hösten. Stäm av med mig, Anna.
Det ligger en LPP (lokal pedagogisk planering) som heter – Ett bildprojekt på plutofritids ht 2020 på hemsidan, under rubriken Lokala planeringar – Fritids, för er som vill läsa lite mer.

 

 

Skola och hem / information

 

Närvarotider i schoolsoft
Vi vill påminna er om att fylla i ert barns vistelsetider i schoolsoft. Det är viktigt att allas tider finns så att vi kan fördela antalet pedagoger på bästa sätt utifrån barngruppens storlek under på skol- och fritidstid. Det skapar också en trygghet för många barn att veta när de ska bli hämtade under dag.

 

Kläder efter väder
Som ni märkt så har vi haft dagar med sommarvärme, regn och höstvindar om vart annat. Så nu är det hög tid att se till att barnen är utrustade för det mesta i väderväg. Regniga dagar går extrakläderna åt som smör i solsken, framför allt byxor och strumpor. När du som förälder hämtar, önskar vi att du stämmer av med ditt barn om det är något som behöver fyllas på eller tas hem och tvätta.

Ytterkläder:

*vindtät jacka.
*fleecetröja
*tunnare mössa
*fingervantar
*överdragsbyxor
*gympaskor
*regnkläder (galonbyxor och jacka).
*gummistövlar

Innekläder:

*strumpor
*byxor
*tröjor (lång eller kort ärm)
*underbyxor

 

Lärakännasamtal
Nu ligger tiderna ute på Schoolsoft så gå in och boka en tid. Eleverna i inskolningsgrupp 1 (grön) bokar en tid hos Maria. Eleverna i inskolningsgrupp 2 (röd) bokar en tid med Lisa.

Onsdagen den 23/9 är en samtalsdag vilket innebär att det inte är någon vanlig skoldag utan fritids kommer att ha öppet för de som har behov av omsorg. Om ni har möjlighet så får eleverna även vara lediga denna dag. Vi vill att ni fyller i schoolsoft senast söndagen den 13/9 hur ni väljer att göra för att vi ska kunna säkerställa rätt bemanning.

Samtalet är 30 min långt och kommer att ske digitalt via Google meet. Den första stunden är barnen med på samtalet och resterande tid har föräldrar och pedagog själva.
Det är viktigt att den mailadress ni lagt in i SchoolSoft är den ni vill bli kontaktad på då ni kommer att bli inbjudna till mötet via er mailadress. Om ni inte har en gmail-adress behöver ni ansluta med en dator, annars går det även bra med telefon eller iPad (appen behöver då laddas ner).
Formuläret “Inför lärakännasamtalet” är riktat både till eleven och er föräldrar. Elevfrågorna vill vill att ni samtalar och reflekterar kring tillsammans med ert barn inför mötet. De kommer vi ägna mötets först stund till.
Samtalspunkterna som handlar om ert barns utveckling vill vi att ni själva reflekterar kring och berättar om när vi sedan pratar enskilt.

Inför lärakännasamtalet (till vårdnadshavare)

 

Föräldrakoordinatorer
Plutos två föräldrarkoordinatorer är Kathrine Hemström och Marielle Pantzar. Den 7/10 kommer de att gå på sitt första möte med ledningen. Har ni några punkter som ni önskar ska tas upp på mötet går det bra att maila dem, kontaktuppgifter till koordinatorerna hittar ni på Schoolsoft / klasslistor.

 

Facebookgrupp
Sara Tellqvist, förälder i Pluto, har startat en facebookgrupp för nuvarande Plutogrupp. Tanken med gruppen är att ha ett gemensamt forum där ni föräldrar på ett enkelt sätt kan komma i kontakt och kommunicera med varandra. Gruppen heter ”Lemshagaföräldrar till barn födda 2014”. Se bild nedan.

 

Nästa vecka

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott/inskolningsgrupp 2 (röd). NO/Inskolningsgrupp 1 (grön). Skogen Inskolningsgrupp 1 (grön) går till Raketen kl.14.30-16.00.
Fredag:

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']