Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och värden / Ansvar och inflytande
Idrott
*Samling i ringen – genomgång
*Uppvärmning
”Väcka kroppen” och ”Rörelsestopp”. (beskrivning finns i veckobrev v. 37).
*Aktivitet
Denna gång lekte vi ”Amöbakull” och ”Bläckfisken”. Pkutokompis! Berätta för någon där hemma hur någon av lekarna går till.
*Avslut med avkoppling
Vi avslutande med avkoppling liggandes på golvet till lugn musik. När hopprepsormen Snoddas sedan slingar sig på ens fötter får man tyst smyga ut till omklädningsrummet.
Svenska
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Cc. Vi har tittat på bokstavståget och samlat ord som börjar på Cc. Vi har sjungit ”Små cyklar som far omkring”. Vi har samlat ord som börjar eller innehåller Cc-ljuden (t ex Citron och Clown). I ABC-boken har vi ritat något som börjar på Cc och skrivit orden. Vi har övat på bokstavens ljud med hjälp av fjädern och vi har spårat bokstaven i sanden.
I ”Min bokstavsbok” har vi färglagt och klippt ut C-pusslet för att sedan pusslat ihop det och limma in det i boken. Vi har övat på att skriva stora och lilla Cc flera gånger.
Vi inleder alltid våra ipadslektioner med en gemensam genomgång. Denna vecka hjälptes vi åt att hitta och ringa i Cc, klurade ut var i orden vi hör Cc-ljudet och hjälptes åt att skriva orden på tavlan. I appen skolplus arbetade vi med bokstavståget och övade mer på bokstaven Cc på olika sätt.
*Vi urskiljer Cc från övriga bokstäver på tågvagnarna som kommer åkandes.
*Vi färglägger fälten med bokstaven Cc.
*Vi styr masken med pilarna och äter upp bokstaven Cc.
*Vi lyssnar efter i vilka ord vi hör Cc-ljudet och lastar dem på båten.
Och
*Vi lyssnar efter Cc-ljudet och lastar det på tåget.
I veckans kapitel av lyckostjärnan fick vi lyssna på berättelsen ”Polly vill ha kex”. Det handlade om bilmekanikern Vera. En morgon får Vera veta av papegoja utanför djuraffären att det finns en nedgrävd skatt i närheten. Men för att berätta mer om skatten vill papegojan ha kex. Vera måste få tag i kex!
Vi lyfte ord och begrepp som: fjäderdräkt, tilltufsad, blängde, förbryllad, ”så veknade hennes hjärta”, ”med andan i halsen” och ”som en blixt från klar himmel”.
Vi samtalade och diskuterade utifrån frågeställningarna:
Vad tror ni att det fanns i skatten under eken?
Vad skulle ni göra om ni hittade en skatt?
Vad skulle ni vilja att det var i den skatten?
Berättelsen i boken slutar med att Vera går förbi papegojan Polly där hon sitter på en pinne på sin nya tomt. Vera matar Polly med ett kex och Polly säger då ”-Det finns en skatt till…”. I arbetsboken ritade och skrev vi om hur vi tror att berättelsen skulle kunna fortsätta. Vi fick också rita och skriva vad vi själva skulle vilja hitta för skatt.
SO
I veckan har vi återkopplat till vårt pågående ”Kompisarbete” och den gemensamma norm och värdegrund som vi är i utvecklandet av tillsammans med eleverna.
Vi inledde lektionen med att titta på ett nytt avsnitt av ”Vara vänner”. Denna gång handlade det om att säga ifrån till någon som gör något oschysst.
Filmerna är gjorda så att det uppstår ett dilemma som det sedan inte blir någon bra lösning på. Men där efter bryts filmen med budskapet: ”Så här kan det väl ändå inte få sluta?…”
Vi pausar filmen där och diskuterar olika lösningar i klassen. Sedan ser vi fortsättningen som då denna gång slutar lyckligt.
Budskapen i filmen är att vi behöver vara modiga och säga ifrån / säga STOPP samt att våga berätta för någon vuxen. Alla fick sedan i uppdrag att från och med nu vara just sådär MODIGA och innan vi gick ut på rast så övade vi tillsammans på att säga STOPP och sätta upp STOPPHANDEN.
Efter rasten stämde vi av hur rasten hade gått. Genom att göra Visible thinking rutinen – ”Dragkampen” kunde vi på ett tydligt sätt visualisera våra tankar och känslor.
Övningen gick till så att varje elev fick sätta sitt namnkort någonstans på skalan mellan ”inte alls bra – till jättebra” och sedan förklara sitt val. Dök det upp något som var mindre bra diskuterade vi det och hjälptes åt att hitta bra lösning.
Vi lyfte även våra ”kompisregler” igen. Vi delade med oss av vad vi tycker att vi är bra på och vad vi tycker att vi kan bli bättre på.
Skola och hem
Föräldramöte
Varmt välkomna på föräldramöte Torsdagen den 4 oktober 18.00-19.30. Vi kommer att berätta mer om hur året på Pluto kan komma att se ut. Har du som förälder andra frågor eller punkter som du önskar ta upp vill vi att du mailar oss dessa i förväg på;
pluto.personal@lemshaga.se
Önskelunch
På Lemshaga vill vi att eleverna ska få vara med och påverka i smått och stort. Alla klasser kommer under läsåret att få lämna in önskemål om maträtter som de önskar att köket ska laga.
Nästa vecka är det några av Plutos önskade maträtter som kommer att serveras i skolrestaurangen. Plutokompis! Titta på matsedeln för att se vad köket valde ut från de önskemål vi lämnade in förra veckan.
Nästa vecka:
Måndag: Skolstart 8.20 för GRÖNA gruppen, då idrottslektionen startar 08:30. RÖDA gruppen börjar som vanligt kl 08:30.
Torsdag: Skogsutflykt för RÖDA gruppen 14.30-16.00.
Fredag: Mångrupperna = Simskola för grupperna NIX och CHARON. Tag med vattenflaska, frukt, badkläder och handduk i en ryggsäck. OBS ÄNDRING! Vår simskoletid har ändrats, så vi behöver åka dit tidigare från och med nästa vecka. Barnen behöver nu vara lämnade senast kl 07.50. Vid 08.00 går vi till bussen.
HYDRA är kvar på skolan med Daniel.
Lämna ett kommentar så att vi ser att ni har tagit det av informationen. För att lämna en kommentar klicka på denna symbol längst ner i brevet och komihåg att spara.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
17 kommentarer
Tack för en bra vecka!
Vince och familj läst
Moa med familj har läst.
Millie med familj har läst och tackar för en fin vecka!
Tack för denna vecka!
Tack för en bra vecka!
Simningen var bamsekul hälsar Sandrine!
Lucas med familj har läst
Tack! Vi har läst!
Tack för en rolig vecka!
Tack för veckobrev! Ses imorgon!
Ludde tackar för en jätterolig vecka!
Tack för veckobrevet som vi har läst.
Otis och pappa har läst!
Nora med familj har läst
vi har läst tillsammans med Nomi 🙂
tack vi har läst 🙂 Matheus m. familj
Kommenteringen är stängd.