Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
IDROTT
I måndags hade båda grupperna NO, då idrotten uteblev för gröna gruppen. Gröna gruppens nästa tillfälle är veckan 40. Nästa vecka har röda gruppen idrott.
NO
Vi tittade på några fler korta filmer om hösten och sedan plockade vi lite mer nypon som vi rensade och nu ligger de på tork.
Under en rast hittade ett barn en Bålgeting som inte levde längre så att vi kunde titta på den på nära håll. Under en annan rast fångades en dagslända som fick flyga i väg efter att kortet var taget.
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Bb. I låda låg bilder och ordbilderna BLÅBÄR, BALLONG, BÅT och BLÅKLINT. Vi sjöng “Den olydiga ballongens visa”, “Majas abc-sång om Blåklint”, “Bolibompas veckovisa” samt flera “Båtsånger” som tex. “En liten båt” mfl.
Bokstavsslingan
I arbetsboken “Lyckostjärnan A-Ö”, har vi spårat Bb med penna och ritat något på Bb. I “sanden” har vi spårat Bb med fingret och till “fjädern” har vi övat på bokstavens ljud.
Bokstavståget
I vårt digitala läromedel Skolplus har vi träffat räven Tim som är lokförare på Bokstavståget.
Tim har visat oss några ord på Bb, visat hur vi skriver stora och lilla Bb.
Vi har arbetat enskilt i ipads där vi fått öva vidare på veckans bokstav genom övningarna:
– Ser du?
– Labyrint
– Lasta ljud
– Hör du?
– Var i ordet?
Min bokstavsbok
Under veckan har vi också samlat ord på tavlan som har Bb i början, mitten eller slutet.
I min bokstavsbok har vi övat på att forma och skriva stora och lilla Bb upprepade gånger. Vi har också valt ut 1-3 ord från vårt ordmoln och övat på att skriva dem i boken. De som velat har även haft möjlighet att göra extra arbetsblad, där de fått öva på att känna igen Bb, uppfatta Bb i olika ord samt placera in Bb i ordets början, mitt eller slut.
MATEMATIK
Under veckans matematiklektioner har vi jobbat med talet två i vårt sifferhäfte. Där har vi ritat två saker, ritat tärningar med talet två och gjort ett tvåpussel. Sedan har vi tränat på att skriva tvåor uppifrån och ner.
Alla har nu fått sin matematikbok “Mitt i Prick”. Vi har arbetat med den första sidan som går igenom antal 1-5 och begreppet lika många. Aktiviteten som hör ihop med denna sida var att visa rätt antal på ett kort när jag visade olika antal pennor eller antal klapp med händerna osv. Vi har också tittat på Katten, musen, tiotusen som handlade om talet 1, 2, dubbelt och hälften.
FRITIDS
Skogen
Lite bilder från när den röda gruppen var vid raketen i torsdags.
Skola och hem
Lära-känna-samtal
Nästa vecka är det dags för lära-känna-samtal. Vi ser fram emot att få träffa er alla. Samtalet är beräknat att ta ca 30 min. De första 15 min träffas barn, förälder och pedagog. De kvarvarande 15 min har föräldrar och pedagog möjlighet att samtal själva. Till mötet ska ni ha med er frågeformuläret som ni har fyllt i förväg tillsammans med ert barn. Det kan även vara bra att dubbelkolla vilken tid ni bokat in er på i schoolsoft så att ni är väl förberedda.
De barn som kommer att vara på fritids under onsdagen träffar Anna, Hanan och Karin på förmiddagen och på eftermiddagen kommer även Titti att vara här. Dagen organiseras som en fritidsdag med aktiviteter ute och inne. De barn som endast är på fritids under samtalen anmäler ni som lediga på schoolsoft, för de barn som är här hela dagen lägger ni in tider som vanligt.
Nästa vecka
Måndag: Idrott Röd grupp
Tisdag:
Onsdag: Utvecklingssamtalsdag (fritids har öppet)
Torsdag: Skogen/Grön grupp 14.30-16.00
Fredag:
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
5 kommentarer
Tack för informationen, vi har börjat att gå igenom veckobreven tillsammans, vilket vi alla uppskattar mycket!
Trevlig helg! Linnea
Tack för en fin vecka!
Albin och mamma har läst. Kul att bli bättre på att hoppa hopprep den här veckan! /Albin
Alice G tackar för en bra vecka.
Kommenteringen är stängd.