Plutos veckobrev v. 38

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

 

Veckans bokstav

Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Bb ur bokstavslådan. I lådan hittade vi bilder och ordbilderna BLÅBÄR, BALLONG, BÅT och BLÅKLINT. Vi sjöng “Den olydiga ballongens visa”, “Majas abc-sång om Blåklint”, “Bolibompas veckovisa” samt flera “Båtsånger” som tex. “En liten båt” mfl. 

Vi har tittat på Lennart Hellsings filmatiserade ramsa om  “Bagare Bengtsson”, samt samlat ord på Bb.

 

Barnen har sedan arbetat enskilt med olika övningarna som vi kallar för Bokstavsslingan.

I arbetsboken “Lyckostjärnan A-Ö”, har vi spårat Bb med penna och ritat något på Bb. I “sanden” har vi spårat Bb med fingret och till “fjädern” har vi övat på bokstavens ljud. 

I “ipads” har vi arbetat enskilt i appen skolplus, där vi fått öva på veckans bokstav genom spelen:

– Ser du?

– Labyrint

– Lasta ljud

– Hör du?

– Var i ordet?

I “bokstavshäftet” har vi öva på att känna igen Bb, lyssna efter Bb i olika ord samt placera in Bb i ordets början, mitt eller slut. Vi har också övat på att skriva stora och lilla Bb upprepade gånger. 

 

Lyckostjärnan

Under morgonsamlingen har vi alltid upprop på lite olika sätt. Ofta får barnen en fråga de ska svara på i samband med att deras namn ropas upp. Det kan till exempel vara Vad tänker du på om jag säger BLÅ? Eller Vad har du för favorit mat? Denna rutin gör att vi på ett lustfullt sätt får berätta något och samtidigt får lära känna varandra och lär oss kompisars namn.

I arbetsboken Lyckostjärnan har vi gjort en uppgift kopplat till vårt namn. Alla fick  färglägga bokstäverna som finns i sitt namn. Vi pratade även om att de är skillnad på hur många antal bokstäver vi har i vårt namn och hur många som behövs för att skriva det. 

Att det till exempel i namnet MARIA är fem antal bokstäver om man räknar dem. Men om man tittar vilka bokstäver som används är det bara fyra, då A används två gånger.

 


MATEMATIK

Den här veckan har vi fortsatt med några kartläggningsövningar utifrån den obligatoriska kartläggningen i matematik för förskoleklass. Endel elever har arbetat enskild med en uppgift som handlar om “Siffror och antal” och några av har träffat Marie (en av skolans speciallärare) där de fått lösa ett hemligt uppdrag som handlar om “att dela lika”. 

 

 

IDROTT

Denna vecka har Röda gruppens haft sin första idrottslektion. Vi gick till gymnastiksalen där vi inledningsvis samtalade kring och fick lära oss om vilka rutiner och viktiga regler som råder där.

Efter det fortsatte vi med uppvärmningsövningen “Väcka Kroppen”. Ståendes i ring turades vi om att välja en kroppsdel som behövde väckas och hitta på en rörelse som passade för det. Bland annat så väckte vi ryggen genom stå i brygga och magen när vi försökte klia oss i håret med tårna.

Efter uppvärmningen lekte vi “Kom alla mina barn”, där vi fick röra oss från ena sida i salen till den andra på olika sätt. Bland annat genom att krypa som tigrar, åla som ormar, studsa som bollar eller hitta på ett eget sätt att ta sig över på.

Vi gjorde också samarbetsövningar med “Fallskärmen” där vi provade olika sätt att få fallskärmen att röra sig upp och ner både fort och långsamt. Vi förflyttade en boll i fallskärmen och fick den att flyga upp i luften. Vi lekte också en namnlek där vi turades om att byta plats med varandra under fallskärmen.

Vi avslutade passet med avkoppling liggandes på fallskärmen till lugn musik samt utvärderade dagens aktiviteter med verktyget “Tummen”.

 

NO

Den Gröna gruppen har haft sin första NO-lektion. Vi inledde med att tittad på Djurverket.  Vi såg avsnittet som handlar om en pälsfri, tyst, liten filur med sköld på ryggen. Sedan arbetade vi med ett tillhörande arbetsblad.

Plutokompis! 

Vad heter djuret?

Tycker djuret bäst om varmt eller kallt?

Djurverket/UR

SO

Sommaruppgifter

Nu är vi nästa klara med alla redovisningarna. Under nästa vecka kommer vi att skriva ut allas redovisningar och sätta in i en pärm. Tanken är att ni föräldrar på så sätt ska kunna få ta del av barnens redovisningar när ni hämtar på eftermiddagarna.  

 

Lärakännalekar

Under veckan har vi haft flera stunder där vi lekt olika lekar för att lärakänna varandra ännu mer. Bland annat så har vi lekt “Alla som…”, “Vilka har bytt plats?” och letat efter  “Den försvunna Minionen”. När vi leker och har roligt tillsamman skapar vi ett öppet och positiv klimat i gruppen. Det hjälper barnen att landa här på pluto och känna sig trygga. Det i sin tur leder till att de vågar visa mer av sig själva, vågar prova fler saker och utmanar sig själva. 

 

FRITIDS

 

Skogen

Den här veckan gick gröna gruppen med Anna och Titti upp till Raketen som ligger strax ovanför skolan. 

När vi kommer dit startar vi alltid med en samling och bestämmer vad vi ska göra. Den här gången började vi med att fundera över hur platsen fått sitt namn. 

Plutokompis! Kommer du ihåg varför platsen heter Raketen?

Vi gick också igenom vilka gränser vi har att förhålla oss till och att vi ska värna om djur och natur när vi är i skogen – inte störa eller förstöra.

Vi lekte en lek tillsammans som heter ”Alla byter träd” och vi hann även med lite fri lek innan vi gick tillbaka till skolan.

Nästa torsdag är det den röda gruppen som går iväg.

 

Bildprojektet

Under den här veckan har sex barn varit i ateljen och skapat sina miljöer i sina lådor. De som blivit färdiga har fått ta hem sin låda. Ni som har skokartonger där hemma får gärna lämna dem till oss nu. Tack!

Pyssel

Denna vecka började flera pysselsugna kompisar att göra garnbollar.

 

Skola och hem / information

 

Lärakännasamtal

Nästa vecka är det dags för samtal. Vi ser verkligen fram emot att få pratas vid mer er alla och hoppas att vi har de “digitala gudarna” med oss, så att allt fungera som det ska. Skulle de uppstå några tekniska problem så kommer vi lösa det så att vi ringer upp er per telefon.

Under helgen kommer en länk till mötet att skickas till er via mail.  Det är viktigt att den mailadress ni lagt in i SchoolSoft är den ni vill bli kontaktad på då ni kommer att bli inbjudna till mötet via er den. Skulle tekniken strula så är det även viktigt att rätt telefonnummer till er, är det som finns i Schoolsoft. 

OBS! Om ni inte har en gmail-adress behöver ni ansluta med en dator, annars går det även bra med telefon eller iPad (appen behöver då laddas ner).

Formuläret “Inför lärakännasamtalet” är riktat både till eleven och er föräldrar. Elevfrågorna vill vill att ni samtalar och reflekterar kring tillsammans med ert barn inför mötet. De kommer vi ägna mötets först stund till. Samtalspunkterna som handlar om ert barns utveckling vill vi att ni själva reflekterar kring och berättar om när vi sedan pratar enskilt. Svaren på frågorna behöver ni inte lämna in till oss utan tanken är det ska fungera som ett samtalsunderlag. 

Förbered även ert barn på hur ett digitalt möte via en dator går till så att de är något förberedda på det.

Inför lärakännasamtalet (till vårdnadshavare)

 

Föräldramöte

På grund av rådande pandemi kommer vi denna termin inte kunna bjuda in er till något föräldramöte på skolan som vi brukar. Vi kommer istället, under oktober (återkommer med datum), lägga ut den informationen digitalt via en länk i både schoolsoft och i veckobrevet. 

Har ni redan nu några frågor eller funderingar som ni önskar att lyfta, går det bra att maila dem till oss på:

pluto.personal@lemshaga.se

 

 

Nästa vecka

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: Lärakänna-/utvecklingssamtalsdag. Fritids har öppet. 

Torsdag: Idrott = Grön grupp. NO = röd grupp. Röd grupp går till skogen, 14.30-16.00.

Fredag:

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.