Plutos veckobrev v.38

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / svenska

Veckans bokstav
Vi har arbetat med veckans bokstav Ee genom att:
*Tittat på bokstavståget.
*Samlat ord som börjar på Ee.
*Arbetat med bokstavsslingan.
*Tillsammans räknat ihop alla Ee vi kunde hitta i våra namn.
Röda och gröna fick tillsammans ihop 14 + 8 = 22 stycken Ee.

 

Språklust
Denna vecka har vi fortsatt med kapitlet som handlar om ”språk och begrepp”.
Tillsammans har vi bland annat övat oss på att sortera och kategorisera.

Under en av uppgifterna jobbade barnen enskilt eller i par där de fick ett varsitt kategorikort med ett föremål på. Barnen fick sedan tänka och komma fram till vilken grupp/kategori som deras föremål hörde hemma i. Vi samlade alla kategorikort på tavlan.

 

Under eftermiddagsfritids är det flera som väljer att bygga lego. Denna vecka har det konstruerats många olika fordon/transportmedel.

 

Lyckostjärnan
Veckans kapitel hette ”Hickeman”. Det handlade om när Bea skulle sova över hos Asta.
Att samtala om där hemma:
”-Vem var Hickeman?” (Beas välanvända och slitna nallebjörn).
”-Varför tog Bea inte med sig Hickeman?” (För hon var osäker på vad Asta skulle tycka om Hickeman när han var så sliten och kanske inte luktade så gott).
”-Lyckades Bea somna tillslut, hur slutade berättelsen?” (Hickeman kom hem till Asta på något magiskt sätt. Med Hickeman i sin famn kunde Bea somna).

Plutokompis! Berätta vilket gosedjur du ritade i tavelramen i arbetsboken?

 

Sagor utifrån barns media
Under detta läsår fortbildar sig Lemshagas lärare genom skolverkets ”Läslyftet”. Inledningsvis på våra träffar har vi tittat närmare på vilka texttyper och textvärldar som barn möter idag. Vi i Mellangården har haft spännande diskussioner och bestämt oss för att tar reda på mer om detta. Det vill vi blanda annat göra genom att lära känna våra elever ännu bättre genom att få en inblick i deras olika världar.

Under veckan bad vi Plutobarnen berätta om något där hemma som de tittar på, lyssnar på , läser/får läst för sig, spelar eller följer?

Alla fick fundera en stund och sedan turades vi om att berätta. Vi samlade alla tankar på tavlan.
Det var spännande att höra om vad som intresserar barnen.
Tankarna vi fick ihop använde vi oss seden av för att hitta på en sagoberättelse tillsammans.
Vi inledde med: -”Det var en gång…” och efter det fick någon kompis som hade en idé ta vid. Alla bidrog på något sätt tills sagan var klar.
Efteråt fick alla uppdraget att illustrera bild på en karaktär, plats eller händelse i från sagan.

Plutokompis! Berätta vilken del av sagan du hjälpte till med eller bidrog till?

Något som uppkom under våra samtal med barnen var ifall saker man ser och hör i media är sant. Källkritik är alltså något som vi kommer att fundera mer tillsammans kring längre fram.

 

 

Kunskaper /matematik

Singma
I vårt matematikarbete arbetar vi fortfarande laborativt med siffrorna 0-9 och talet 10 på olika sätt. Vi har övat och lärt oss mer bland annat genom att:
Vi har ramsräknat framåt och bakåt på många olika sätt.
Vi ritat upp hagar och lärt oss att hoppa hage.
Vi har räknat bokstäver i vårt eget och kompisarnas namn på olika sätt.
Vi har räknat kompisar som är här och lediga på olika sätt.
Vi har sjungit sånger som ”tio små Indianer” och ”Ankungarna”.
Vi har laborerat och jobbat med talkorten 1-10, enskilt, i par och i grupp. Där vi lyft varandras sätt att tänka.
Vi har använt siffrorna och deras former för att skapa fantasifulla teckningar.

 

Kunskaper / Idrott och hälsa

 

Vi startade lektionen som vi brukar med uppvärmning. Genom övningarna ”väcka kroppen” och ”musikstopp”. Veckans huvudaktivitet var lekarna ”Amöbakull” och ”Bläckfisken”. Vi avslutade passet med avkoppling på yogamattor till lugn musik.

 

 

 

Kunskaper / normer och värden / Mångrupperna

Simskola
Vi fortsätter att öva på bentag, armtag, bröstsim och ryggsim. Alla jobbar utifrån sin kunskapsnivå. Efter tredje simpasset börjar rutiner att falla på plats. Det är många färdigheter vi övar förutom simning. Tex. Hålla ordning på alla sina saker. Duscha, tvätta sig, klä på och av sig själv. Hålla ihop med sin gå kompis och knäppa bilbälte i bussen bara för att nämna några.

Sagogruppen
Sagogruppen mötte ”Bockarna Bruse” på flera olika sätt denna fredag. Vi började med en bilderbok och de fick titta på bilderna samtidigt som jag läste sagan.
Sedan tog vi fram sagopåsen, där barnen fick välja vem av de olika karaktärerna de ville vara. Vi gjorde den flera gånger så att alla som ville fick prova. Vi sjöng den eller berättade den som en saga.
Efter det tittade vi på två olika korta filmer av berättelsen. Sedan ritade barnen själva det de ville ur sagan. När alla var klara fick de visa sin teckning och berätta vad de hade valt att illustrera från berättelsen. Det avslutades med varma applåder från publiken. Det var en positiv publik och allas bidrag var lika mycket värda- mycket fint att se!

Dramalek
Denna gång lekte vi ”Pomperipossa”, “Bro bor breja” och den ”Levande leksaksaffären” introducerades. Plutokompis berätta vilken leksak du var?  Vi avslutade med avslappning på mattan, där barnen till lugn musik i bakgrunden, lyssna på en saga som Anna hittade på.

 

 

Skola och hem / information

 

Föräldramöte
Varmt välkomna till föräldramöte i Plutos klassrum onsdagen den 27 september kl. 18.00-19.30!
Vi kommer att berätta om hur vårt arbete tillsammans med barnen kommer att se ut under året och hur vi tillsammans med barnen och er föräldrar kan fortsätta skapa goda relationer och en positiv utveckling i klassen. Har ni frågor eller önskemål om innehåll på mötet kan ni mejla oss i förväg.

 

Nästa vecka v.38
Måndag:
Tisdag:
Onsdag: röd/idrott
Torsdag: grön/idrott
Fredag: Nix/simskola, Charon/sagor, Hydra/dramalek

 

Trevlig helg önskar Plutos pedagoger!

 

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']