Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
SVENSKA
Bokstäver och namn
I veckan har vi tittat på hela alfabetet, lyssnat på vad varje bokstav heter och körläst tillsammans från A-Ö. Alla fick turas om och komma fram till tavlan där Alfabetet var projicerat och peka på sin begynnelsebokstav. När vi lyssnade på alfabetet fick alla i uppdrag att snabbt ställa sig upp när vi kom till just deras bokstav.
I arbetsboken fick eleverna ringa in de bokstäver som de kan namnet på eller känner till samt färglägga de som finns i deras namn.
Läsning
Även denna vecka har vi fortsatt att öva på att läsa ABC-versen. Vi har läst texten på lite olika sätt. Delas genoma lyssna och följa med i den inlästa texten projicerat på tavlan. Men vi har även suttit själva och följt med i läseboken och läst tillsammans. Vi har också lyssnat på ABC-versen som alfabetssång och sjungit med.
Bokstav och ljud
Veckans bokstav var Mm. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilket ljud den har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Mm. Maria trollade fram några M-ord ur sin bokstavslåda, som MYRA, MÅNE och MASK. Vi sjöng sången om “Jonte myra” och ramsade “Masken kryper i vårt land”. Vi har lyssnar hur bokstaven låter och följt med och format bokstaven i luften med vår hand. Vi har titta på olika bilder på tavlan, lyssnat på orden och ringat de som börjar och innehåller Mm.
I arbetsboken har vi fått öva på att känna igen bokstavsformen, lyssna efter ljudet och skriva bokstaven, både som versal och gemen. Som avlsutning ritade och skrev vi ord där vi hör ljudet Mm.
Språklek – rim
Den här veckan har vi fortsatt att rimma. Vi har plockat ut några bildkort/ord och tillsammans har vi försökt att rimma på de orden så långt vi kan. Både nonsensord och riktiga ord var okej så länge de rimmade, det vill säga lät lika i slutet.
MATEMATIK
Under denna vecka har vi jobbat med mönster, likheter och skillnader.
Mönster
Vi började med att diskutera vad är ett mönster efter det tittade vi på katten musen tiotusen om mönster sedan arbetade vi i boken med att färglägga knappar i boken i ett bestämt mönster.
Likheter och skillnader
Vi startade nästa del med att titta på en liten sekvens från fem myror är fler än fyra elefanter där Brasse ställer upp fyra djur i en hylla och ett djur ska bort, där får Eva och Magnus gissa vilket djur av: häst höna haj och sköldpadda som skulle bort.
Efter det så lade jag fram fyra djur och vi diskuterade tillsammans vem som skulle bort det var riktigt spännande att höra förslagen som kom.
När vi jobbade med boken skulle de ringa in vilket djur de tyckte skulle bort och så fick de berätta för mig varför de tyckte som de gjorde även här kom det många idéer om varför vissa skulle bort. Det sista som gjordes i boken var att rita in något som hörde ihop med tre andra saker som till exempel: ett äpple en apelsin och ett päron vad kan man rita som den fjärde bilden?
Detta är knapp korten som jag pratat om tidigare och som eleverna kan para ihop eller lägga memory med tillsammans med varandra när det har en fri stund och är klar med det som ska göras.
https://urplay.se/program/181152-katten-musen-tiotusen-monster-och-matte
SO
Brandövning
I torsdags efter lunch hade vi en planerad brandövning. Då det var första gången för Plutobarnen så berättade vi för eleverna vad som skulle ske och hur det skulle gå till. Vi berättade var våra nödutgångar finns, hur vi ska agera när brandlarmet går (stanna upp, lyssna på den vuxna och gå lugnt ut ur klassrummet) och vad som skulle hända efter det.
Då det var första gången och bara en övning så fick eleverna hämta sina skor/stövlar och en torr jack/tröja till klassrummet. När larmet gick tog de på sig sina saker och gick ut till staketet mor bandyplanen som är vår första samlingsplats. Vi räknade in eleverna och gick sedan på led ner till den stora samlingsplatsen vid Amfiteatern. Hela övningen gick superbra och vi är riktigt imponerade och stolta över hur duktiga era barn är på att ställa upp sig snabbt och stå stilla när det gäller.
Efter brandövningen gick vi in och tittade på kortfilmen Ellie och Jonas lär sig om eld. Där fick vi lära oss hur farlig elden kan vara och hur vi ska agera om det uppstår en brand. Vi fick lära oss nödnumret 112 och hur en kan tänka för att memorera det. I filmen pratade de även om brandvarnare och brandsläckare i hemmet. När vi samtalade om detta så var det flera av barnen som hade koll på att det hade brandvarnare hemma, men det fanns även några som inte visste det. Vi gav dem i uppdrag att ta reda på var era brandvarnare finns.
Plutokompis!
Be någon visa er vart brandvarnaren finns där hemma, kanske kan ni få prova att trycka på den för att se så den fungerar och har tillräckligt med batteri.
Fritids
Veckans pyssel
Skogen – närmiljön
På torsdagar mellan kl.14.30 – 15.45 går vi till skogen. Oftast till platsen som kallas “Raketen”, den ligger strax ovanför skolgården (10 min promenad) men det kan även bli andra platser i vår närmiljö.
Den gröna och röda gruppen kommer att turas om, dvs varannan torsdag grön/röd, och det är Anna och Christina som går iväg med barnen.
Gruppen som stannar på skolan är kvar med Titti och Lotta. Vi vill att ni meddelar oss på schoolsoft om ni behöver hämta före kl.15.00, då kan ditt barn stanna kvar på skolan.
Det är viktigt att barnen har rätt klädsel dessa dagar eftersom vi går ut i alla väder, så se till att det finns gummistövlar och regnkläder här.
Grön grupp startar nästa vecka (v.39).
Skola och hem
Information
Lärakännasamtal
Kom ihåg att boka in lära känna samtalet om ni inte redan gjort det, och gå in och fyll i dokumentet: inför utvecklingssamtal tillsammans med ert barn så snart som möjligt.
Vi ser fram emot att träffa er alla nästa vecka.
Varmt välkomna!
Kommande händelser
v.39 Onsdag 29/9 utvecklingssamtalsdag. Fritids har öppet.
v.41 Den 13/10 Skolan stänger kl 13:00 (½ studiedag).
v.42 Mångruppsaktivter på fredagar startar. Mer info kommer.
v.44 Höstlov 1/10 – Fritids och skola stängt / studiedag. Den 2-5/10 – Fritids öppet för dem som har behov av omsorg.
Nästa vecka (v.39)
Måndag: Morgonfritids/sovmorgon. Skolstart 9.20.
Onsdag: Lära känna samtalsdag.
Torsdag: Idrott röd grupp / NO grön grupp. Grön grupp till skogen på fritids 14.30-15.45.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger